Nieodparta chęć skrócenia czasu procesu lakierniczego zakończona błędem lakierniczym niejednemu lakiernikowi spędza sen z powiek. Zaczniemy zatem od pytania bardziej ogólnego: w jaki sposób skutecznie i bezpiecznie przyspieszyć utwardzanie produktów w procesie lakierniczym ?
Żeby to dobrze wyjaśnić na początek trochę teorii:
Składnik produktu | Odpowiada za: |
Żywica | Najczęściej kompozycja żywic jest dobrana w taki sposób, żeby uzyskać jak najlepsze parametry mechaniczne. Wybór żywicy decyduje o parametrach oraz o mechanizmie wysychania czy utwardzania. Najlepsze właściwości mechaniczne i odporność osiągają produkty 2K (2-komponetowe) utwardzane w procesie odparowania rozcieńczalnika i reakcji chemicznej (np. żywice akrylowe 2K, epoksydowe 2K), najsłabsze właściwości produkty 1K (nitrocelulozowe, alkidowe) w których następuje fizyczne odparowanie rozcieńczalnika. |
Wypełniacze/ pigmenty | Z reguły kompozycja wypełniaczy mineralnych takich jak baryty, talki czy dolomity. Rodzaj, wielkość i ilość wypełniacza decyduje o wypełnieniu, łatwości obróbki oraz ma wpływ m.in. na szybkość odparowania rozcieńczalników. Natomiast głównym zadaniem pigmentów jest uzyskanie zadanego koloru (np. farby akrylowe, alkidowe itd.) oraz dodatkowo np. uzyskanie właściwości antykorozyjnych – biel cynkowa. |
Dodatki/ modyfikatory | W zależności od rodzaju produktu (podkład, lakier) mogą to być: np. dodatki antykorozyjne, dodatki zwiększające przyczepność, stabilizatory UV zwiększające odporność lakieru na promieniowanie słoneczne, dodatki tiksotropowe regulujące skłonność do tworzenia zacieków, dodatki odpowietrzające pozwalają aplikować produkt (przy zachowaniu technologicznej grubości) bez obawy uwięzienia powietrza w warstwie (zgazowania), inne np. ceramiczne podwyższają odporność lakieru na zarysowania (ang. SR – scratch resistance) podczas eksploatacji np. mycie na myjni automatycznej. |
Rozcieńczalniki | Najczęściej kompozycje rozcieńczalników o różnej szybkości odparowania odpowiedzialne głównie za lepkość natryskową mieszaniny gotowej do natrysku. Mają wpływ na szybkość wysychania np. na osiąganie czasu pyłosuchości aplikowanej warstwy, suchości dotykowej oraz na rozlewność lakieru (tworzenie się struktury lakieru). |
Mechanizm wysychania/ utwardzania | Przykład produktu |
Schnięcie fizyczne | produkty nitrocelulozowe lub akrylowe 1K – schnięcie przez odparowanie rozcieńczalników. W przypadku produktów 1K możliwe jest sieciowanie przez wiązanie np. z wilgocią z powietrza. |
Utlenianie | produkty alkidowe – najpierw odparowanie rozcieńczalników i następnie powolna reakcja z tlenem z powietrza (utlenianie). |
Reakcje chemiczne | produkty akrylowe 2K, epoksydowe 2K – odparowanie rozcieńczalników i szybka reakcja chemiczna |
Utwardzanie promieniowaniem | zazwyczaj utwardzane ultrafioletem – UV |
Łatwo zauważyć, że praktycznie niezależnie od mechanizmu proces rozpoczyna się od odparowania fizycznego rozcieńczalnika. Jest to o tyle ważne, że dobór rozcieńczalnika o odpowiedniej szybkości odparowania będzie decydował o końcowej jakości powłoki. Lakiernicy mają zazwyczaj do wyboru 3 lub 4 szybkości rozcieńczalników: standardowy, szybki, wolny i bardzo wolny. W kolejnym podpunkcie wyjaśnienie zasad doboru rozcieńczalników.
Jeżeli ma miejsce kolejny etap, czyli reakcja chemiczna to może on być wywołana np. przez wiązanie tlenu lub wilgoci z powietrza lub jak to ma miejsce w przypadku produktów 2K z utwardzaczem (komponentem B).
ZASADY DOBORU ROZCIEŃCZALNIKÓW
Dobór rozcieńczalnika zależy zasadniczo od następujących czynników:
– temperatury (w szerokim ujęciu jako temperatura powietrza, powierzchni lakierowanej oraz samego produktu),
– wielkości lakierowanej powierzchni.
Ogólne zalecenia odnośnie doboru rozcieńczalnika w zależności od temperatury i wielkości lakierowanych powierzchni znajdziemy w tab.1.
Powierzchnia | 15 ¸ 20°C | 20 ¸ 25°C | 25 ¸ 35°C |
Mała1-2 elementy,małe naprawy | SZYBKI | SZYBKI | STANDARDOWY |
Średnia3-5 elementów | SZYBKI/STANDARDOWY | STANDARDOWY | WOLNY |
Dużawięcej niż 5 elementów | STANDARDOWY/WOLNY | WOLNY | WOLNY/BARDZO WOLNY |
Tab. 1. Zasady doboru rozcieńczalnika w zależności od temperatury i wielkości lakierowanej powierzchni
Ważnym czynnikiem wpływającym na dobór szybkości rozcieńczalnika jest również przepływ powietrza w kabinie. Należy zwrócić uwagę na zdolność produktu do wchłaniania „mgły lakierniczej”, który zależy od kondycji kabiny (stopień zanieczyszczenia filtrów) i dobrać szybkość rozcieńczalnika tak, aby aplikacja była najłatwiejsza.
ZALETY I ZAGROŻENIA UŻYCIA SZYBKIEGO ROZCIEŃCZALNIKA
To co nazywamy potocznie „szybki rozcieńczalnikiem” z punktu widzenia receptury laboratoryjnej jest kompozycją rozcieńczalników cechujących się stosunkowo szybkim odparowaniem. Z punktu widzenia lakiernika użycie szybkiego rozcieńczalnika oznacza szybsze uzyskiwanie np. pyłosuchości lub suchości dotykowej, lecz z drugiej strony utrudnioną aplikację np. w podwyższonej temperaturze.
ZALETY | ZAGROŻENIA |
– szybsze fizyczne odparowanie szczególnie przydatne w niższym zakresie temperaturowym, – skrócenie czasu odparowania między warstwami, – generalnie możliwość skrócenia całego cyklu naprawczego.
| – trudności aplikacyjne spowodowane „odkurzem lakierniczym” przy wyższej temperaturze lub lakierowaniu większych powierzchni, – szybsze odparowanie może spowodować zamknięcie warstwy wierzchniej i uwięzienie części rozcieńczalników wewnątrz warstwy które skutkują późniejszym tzw. „siadaniem” warstw lakierniczych, – „igiełkowanie” podkładu lub lakieru związane z wydostawaniem się rozcieńczalników przez zamkniętą warstwę wierzchnią przy aplikacji zbyt grubych warstw lub przy zbyt wysokiej temperaturze, – utrata połysku powłoki. |
Tab. 2. Przykładowe zestawienie zalet i zagrożeń wynikających z użycia szybkiego rozcieńczalnika.
ZALETY I ZAGROŻENIA UŻYCIA SZYBKIEGO UTWARDZACZA
Z punktu widzenia chemicznego „szybki utwardzacz” to utwardzacz w którym dodatkowo znajduje się katalizator, którego zadaniem jest przyspieszanie przebiegu reakcji chemicznych w stosunku do utwardzacza standardowego. Najczęściej oprócz dodatku katalizatora w utwardzaczu szybkim stosuje się „szybszą” kompozycję rozcieńczalników mającą na celu przyspieszenie pierwszego etapu wysychania fizycznego. Ilość i rodzaj katalizatora jest dobierana w taki sposób, żeby uzyskać zakładany efekt przyspieszania mając na uwadze zminimalizowanie niekorzystnych efektów jego użycia. Szybki utwardzacz został stworzony z myślą o tym, żeby w sytuacji kiedy nie ma możliwości przyspieszenia procesu za pomocą temperatury (np. brak komory lub oszczędności na ogrzewaniu) uzyskać utwardzenie w akceptowalnym czasie.
Szybki utwardzacz stosujemy w sytuacji w której nie mamy możliwości wygrzewania powłoki. Przy wygrzewaniu zawsze bezpieczniej jest użyć utwardzacza standardowego.
ZALETY | ZAGROŻENIA |
– możliwość szybszego utwardzenia produktów przy słabszych warunkach (np. brak komory czy niższa temperatura), – szybsze dosychanie na wskroś umożlwiające np. szybszą obróbkę podkładu, – generalnie skrócenie cyklu naprawczego. | – wyższe ryzyko gazowania powłoki w szczególności w warunkach wymu-szonego suszenia przy zbyt krótkich czasach odparowania między war-stwami i pominięciu przerwy przed rozpoczęciem wygrzewania, – układ przyspieszony szybkim utwardzaczem z reguły osiąga niższe twardości końcowe niż układ na utwardzaczu standardowym, – ryzyko utraty połysku tzw. „zgaśnięcia powłoki”, – wyższe ryzyko utraty przyczepności międzywartwowej przez zbyt dużą prędkość reakcji chemicznej, – skrócony czas życia mieszaniny gotowej do użytku. |
Tab. 3. Przykładowe zestawienie zalet i zagrożeń wynikających z użycia szybkiego utwardzacza.
PODSUMOWANIE
Możliwość skrócenia cyklu naprawy dzięki użyciu szybkiego utwardzacza
i rozcieńczalnika jest niewątpliwie kusząca. Stąd też powszechne ich używanie szczególnie w okresie jesienno-zimowym. Szybsze układy utwardzacza
i rozcieńczalnika są pomocne, niestety bardziej wrażliwe na ewentualne błędy ze strony lakiernika. W przypadku słabszych warunków stanowią jedyne możliwe rozwiązanie, aby uzyskać utwardzenie produktu i przeprowadzić naprawę w akceptowalnym czasie. Znajomość zagrożeń (potencjalne wady lakiernicze) wynikających z użycia układów przyspieszających schnięcie i chemiczne utwardzanie daje lakiernikowi możliwość świadomego wyboru technologii o najmniejszym poziomie ryzyka.
dr inż. Tomasz TOMCZYK
v-ce Dyrektor
Dział Szkoleń NOVOL
Producenci materiałów i narzędzi dla lakierników prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowych produktów. Po części spowodowane jest to koniecznością sprostania coraz bardziej restrykcyjnym normom chroniącym środowisko, po części wymogiem spełnienia oczekiwań akcjonariuszy, czyli …
Polska Izba Motoryzacji pragnie wyróżnić najlepsze obiekty blacharsko-lakiernicze działające: w sieci autoryzowanych dealerów, innych sieciach lub działających samodzielnie. Celem konkursu jest nagrodzenie serwisów za rozwój i innowacyjność przedsiębiorstwa, nowoczesność wyposażenia i wdrożone nowe rozwiązania technologiczne, …
Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
AkzoNobel wprowadza na rynek innowacyjną i wysokowydajną technologię, na której skorzystają producenci puszek. Jest to wolne od bisfenoli, styrenu, PFAS i formaldehydu powlekanie wewnętrzne. Dział Powłok Opakowaniowych firmy opracował AccelshieldTM 300, wewnętrzną powłokę natryskową …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …