Lakierowanie to proces, w którym chodzi o uzyskanie pożądanych efektów przy optymalnych kosztach. Skrócenie czasu przerw między nakładaniem kolejnych warstw naprawy, metodą „mokre na mokre”, pozwala na znaczne obniżenie kosztów. Nazwa tej metody może być myląca, kolejne warstwy nakłada się po przesuszeniu poprzedniej.
Naprawiona powłoka lakiernicza powinna spełniać wymagania estetyczne oraz zabezpieczające tak samo, jak powłoka fabryczna. Klient odbierając naprawione auto oczekuje w miejscu naprawy lśniącej, równej powierzchni, trudnej do odróżnienia od fragmentów nienaprawianych. Powłoka powinna też być równie trwała jak fabryczna. W przeciwnym razie klient po pewnym czasie wróci do lakierni z reklamacją. Zarazem sama naprawa powinna zająć możliwie mało czasu, bez szkody dla procesów technologicznych. Skrócenie czasu naprawy i optymalne wykorzystanie kabiny lakierniczej umożliwia nakładanie kolejnych warstw metodą „mokre na mokre”.
Mokre oznacza odparowane
Termin „mokre na mokre” oznacza lakierowanie odpowiednio przygotowanej powierzchni (fragment elementu, cały element lub kilka elementów pojazdu) kolejnymi warstwami gruntów i podkładów, kolorów bazowych i lakierów bezbarwnych z zachowaniem odpowiedniego czasu odparowania pomiędzy ich nakładaniem w jednym cyklu kabiny. Brzmi to bardzo technicznie, lecz codziennością tej metody jest lakierowanie dwuwarstwowe lakierów z efektem metalicznym lub uni na naprawianych pojazdach. Coraz częściej też zaczynają być stosowane powłoki trójwarstwowe lub czterowarstwowe. Dla lakierów z efektami specjalnymi stosuje się jeszcze więcej warstw.
Lakiery jednowarstwowe, czyli akrylowe, w zasadzie stosuje się na pojazdy typu Commercial Vehicle (użytkowe) – daje to oszczędności w procesie fabrycznego lakierowania – co przekłada się na możliwość lepszej oferty cenowej dla klienta.
W procesie lakierowania bardzo ważne jest ścisłe przestrzeganie zaleceń producenta dotyczących technologii stosowania poszczególnych produktów metodą „mokre na mokre” („wet on wet” po angielsku, „nass in nass” po niemiecku lub „humide sur humide” po francusku). Zalecenia te opisywane są w technicznych informacjach (TDS) dla konkretnych produktów.
Przygotowanie powierzchni do lakierowania
Ponieważ podczas lakierowania będą nakładane na powierzchnię cienkie warstwy (20 – 30) µm, należy ją odpowiednio przygotować do lakierowania. Polega to na przeszlifowaniu (oczywiście maszynowo) papierem o gradacji #P320 – #P400 w celu uzyskania właściwej szorstkości. Przy grubszych gradacjach na powłoce zewnętrznej byłyby widoczne rysy powstałe podczas szlifowania. Po przeszlifowaniu i odtłuszczeniu, osłaniamy miejsca nielakierowane i ponownie odtłuszczamy i usuwamy wszelkie pyły odpowiednią ścierką antystatyczną. W celu usuwania ładunków z elementów do lakierowania można korzystać ze specjalnego pistoletu antystatycznego do omywania elementów powietrzem antystatycznym. Pierwotnie pistolety te były używane do usuwania ładunków z elementów z tworzyw sztucznych, współcześnie rozszerzono ich zakres oddziaływania. Usuniecie ładunku statycznego z elementów lakierowanych oraz ich uziemienie zdecydowanie zmniejszy liczbę wtrąceń na powierzchni.
Zalecenie
Istotnym jest aby do lakierowania metodą „mokre na mokre” wykorzystywać dedykowane produkty jednej firmy. Chodzi o to, aby nie pojawiły się błędy wynikające z różnic w cechach poszczególnych produktów. Niekompatybilne rozcieńczalniki mogą spowodować przenikanie pomiędzy warstwami, z kolei brak połączenia warstw pochodzących od różnych producentów może być powodem złuszczania się powłok.
Przyczyną powstawania błędów może być również nieprzestrzeganie zaleceń producenta. I tak rozwarstwianie się warstw może być spowodowane nieodpowiednim czasem odparowania. Zbyt szybkie nałożenie kolejnej warstwy może pod nią spowodować powstanie pęcherza par rozcieńczalnika. W efekcie nastąpi rozdzielenie warstw i złuszczanie powłoki. Z kolei przesuszenie (zbyt długie odparowanie) sprawia, że kolejna warstwa nie połączy się z położoną wcześniej i efekt będzie podobny – złuszczanie powłok.
Odparowanie jest zakończone, gdy cała powłoka (również w zakamarkach) jest jednolicie matowa i delikatnie można jej dotknąć (nie klei się i nie odkształca).
Gdy podczas procesu po czasie odparowania pojawi się jakieś wtrącenie powierzchniowe, to można bardzo delikatnie je usunąć papierem (#P500 na sucho lub #P1000 na mokro). Porysowane miejsce pokrywa się delikatną wdmuchą i po odparowaniu można nakładać następną warstwę.
Gdy element jest cieniowany, to trzeba pamiętać o usunięciu ścierką antystatyczną odkurzu z części skrajnej przejścia .Chodzi o to, aby następna warstwa nie tworzyła szorstkiej kaszy w miejscu polerowania. Taka wada będzie nie do usunięcia. Oczywiście nie należy zapominać o odpolerowaniu i właściwym zmatowaniu miejsca cieniowanego.
Autorzy:
Mirosław Rutkowski, Mieczysław Sieczkowski
Taśma do malowania proszkowego tesa® 50620 Standard to zielona, półprzezroczysta, wysokotemperaturowa taśma maskująca z poliestrowym materiałem nośnika i silikonową substancją klejącą. tesa® 50620 ma szereg zastosowań, w szczególności służy do maskowania oraz zabezpieczania powierzchni podczas …
Producenci materiałów i narzędzi dla lakierników prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowych produktów. Po części spowodowane jest to koniecznością sprostania coraz bardziej restrykcyjnym normom chroniącym środowisko, po części wymogiem spełnienia oczekiwań akcjonariuszy, czyli …
Polska Izba Motoryzacji pragnie wyróżnić najlepsze obiekty blacharsko-lakiernicze działające: w sieci autoryzowanych dealerów, innych sieciach lub działających samodzielnie. Celem konkursu jest nagrodzenie serwisów za rozwój i innowacyjność przedsiębiorstwa, nowoczesność wyposażenia i wdrożone nowe rozwiązania technologiczne, …
Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …