Powłoki poliuretanowe tworzą elastyczną warstwę zabezpieczającą przed czynnikami atmosferycznymi, uszkodzeniami mechanicznym, chemicznymi czy korozją. W motoryzacji stosowane są do zabezpieczania zarówno nadwozi, jak i podwozi. W zależności od potrzeb można je stosować jako ochronę podwozia, ramy, wnętrza busa lub ładowni otwartego pick-upa. Jako powłokę ozdobną można ten produkt wykorzystać pokrywając nadwozie pojazdu terenowego czy maszyny rolniczej. Możliwość stosowania tych powłok znacznie wykracza poza branżę motoryzacyjną,
Powłokę poliuretanową Rangers można aplikować na stal, stal ocynkowaną, stal nierdzewną oraz aluminium, pod warunkiem, że wszystkie wymienione podłoża zostaną wcześniej zabezpieczone dwukomponentowym podkładem epoksydowym bądź akrylowym. Można stosować ją również na odpowiednio wcześniej przygotowane laminaty poliestrowe, utwardzone powłoki oraz tworzywa sztuczne. Jeśli chodzi o powierzchnie lakierowane i tworzywa sztuczne zaleca się przeprowadzenie testu przyczepności.
Uwaga
W celu uniknięcia możliwości wystąpienia braku adhezji powłoki Rangers do podłoża, należy postępować zgodnie z poniższymi zaleceniami.
– Nie należy aplikować środka na surowy metal – należy go nakładać na podkład 2K lub istniejącą warstwę lakieru dwuskładnikowego 2K po obróbce. Przy starych powłokach zachować ostrożność i wykonać próbę rozcieńczalnikową. Polega ona na pozostawieniu na minutę lub dwie na nieznanym podłożu papieru lub szmatki nasączonej rozcieńczalnikiem, który będzie dodawany, bądź może być dodawany do produktu. Jeżeli w czasie działania rozcieńczalnika na powłokę, nastąpi jej zmarszczenie bądź nawet rozwarstwienie, próba jest pozytywna, w związku z tym cała powłoka musi być usunięta, a podłoże musi zostać zabezpieczone którymś z wymienionych wcześnie pokryć dwukomponentowych 2K.
– Poprzednią powłokę należy zawsze zmatowić i oczyścić środkiem usuwającym tłuszcz, silikon i smar (Silicone Remover Troton).
– Nie należy nakładać środka na podkłady jednoskładnikowe 1K. Zamiast nich należy użyć dwuskładnikowego 2K podkładu akrylowego lub epoksydowego bądź podkładu wytrawiającego.
– Należy przestrzegać czasów schnięcia i utwardzania podkładów wytrawiających.
– Nie należy nakładać produktu RANGERS bezpośrednio na surowe powłoki fabryczne, ani surowe powłoki części karoseryjnych z rynku wtórnego.
Przygotowanie podłoża zależnie od materiału
Przygotowując elementy szlifowane bądź surowe należy je wcześniej odpowiednio przeszlifować maszynowo P180-P240 lub ręcznie P280÷P320. Po odtłuszczeniu i wysuszeniu należy pokryć powierzchnię gruntem reaktywnym 2K, a następnie podkładem akrylowym 2K lub tylko antykorozyjnym podkładem epoksydowym 2K. Po wyschnięciu i szlifowaniu maszynowo od gradacji P180 do P320, usunięciu pyłów i odtłuszczeniu, powierzchnia jest przygotowana do nakładania powłoki poliuretanowej Rangers.
Jeżeli próba rozpuszczalnikowa daje wynik negatywny, to elementy przed aplikacją powłoki poliuretanowej szlifujemy maszynowo papierem P320÷P400, następnie usuwamy pył z powierzchni i odtłuszczamy.
Przeznaczone do pokrycia poliuretanem elementy szlifujemy maszynowo papierem P180 lub włókniną ścierną P320, następnie usuwamy pył z powierzchni i odtłuszczamy.
Miejsca szpachlowane szlifujemy maszynowo papierem od P120 do P240, następnie usuwamy pyły z powierzchni i odtłuszczamy.
Przed pokryciem powłoką Rangers elementy szlifujemy maszynowo papierem P180 lub włókniną ścierną P320, następnie usuwamy pyły z powierzchni i odtłuszczamy. Na tak przygotowaną powierzchnię musimy zastosować środek zwiększający przyczepność typu Plastic Primer.
Lakierowanie
W zależności od potrzeby i grubości struktury możemy nakładać warstwę poliuretanu, np. na podwozie, ramę, wnętrza w skrzyniach pikapów, ładownie w busach dostawczych za pomocą pistoletu do UBS(gruba struktura) zalecamy aplikować produkt w dwóch pełnych warstwach dla stworzenia odpowiedniego zabezpieczenia lub możemy nakładać cieńszą warstwę, np. na nadwozie pojazdu terenowego, konstrukcję zewnętrzną przy użyciu pistoletu grawitacyjnego najlepiej HVLP w dwóch warstwach (drobniejsza struktura). Strukturę uzyskujemy w zależności od typu pistoletu do nakładania, proporcji mieszania (rozcieńczalnik) oraz techniki aplikacji. Dodatkową zaletą jest możliwość barwienia za pomocą skoncentrowanych pigmentów, farb bazowych oraz lakierów akrylowych.
Fot. Przykładowa struktura HVLP
Fot. Przykładowa struktura UBS
Taśma do malowania proszkowego tesa® 50620 Standard to zielona, półprzezroczysta, wysokotemperaturowa taśma maskująca z poliestrowym materiałem nośnika i silikonową substancją klejącą. tesa® 50620 ma szereg zastosowań, w szczególności służy do maskowania oraz zabezpieczania powierzchni podczas …
Producenci materiałów i narzędzi dla lakierników prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowych produktów. Po części spowodowane jest to koniecznością sprostania coraz bardziej restrykcyjnym normom chroniącym środowisko, po części wymogiem spełnienia oczekiwań akcjonariuszy, czyli …
Polska Izba Motoryzacji pragnie wyróżnić najlepsze obiekty blacharsko-lakiernicze działające: w sieci autoryzowanych dealerów, innych sieciach lub działających samodzielnie. Celem konkursu jest nagrodzenie serwisów za rozwój i innowacyjność przedsiębiorstwa, nowoczesność wyposażenia i wdrożone nowe rozwiązania technologiczne, …
Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …