Niekiedy oglądając powłokę lakieru swojej pracy lakierniczej z przerażeniem stwierdzamy obecność obcych ciał na powłoce zewnętrznej. Nieszczęściem są wtrącenia na powierzchni bazy pod lakierem bezbarwnym, bo takie wtrącenie usuniemy tylko metodą ponownego lakierowania. Zaletą współczesnych lakierów bezbarwnych, jest możliwość polakierowania wierzchniego bez matowania w ciągu 24 godzin od pierwotnego lakierowania.
Wniosek z tego taki, że podczas lakierowania bazą, należy mieć oczy szeroko otwarte i obserwować cały czas powierzchnię, czy jakiś wstrętny pyłek nie wyląduje na powierzchni. Gdy wyląduje, mamy dwie możliwości: jeśli się uda wyjąć igłą na mokro i miejsce się rozleje bądź będzie wymagało małego uzupełnienia – to jest bardzo dobrze. Jeśli miejsce będzie uszkodzone, to musimy poczekać aż wyschnie, a następnie drobnym papierem na mokro delikatnie przeszlifować, usunąć pyły ścierką pyłochłonną i wykonać uzupełnienie bazy na naprawiane miejsce. Na tak lokalnie naprawioną bazę będzie można położyć lakier bezbarwny, pod warunkiem nieodcinania się od reszty miejsca lakierowanego. Łatwiejszym do naprawy uszkodzeniem będą wtrącenia pyłów lub drobin w powłoce zewnętrznej, dość łatwe do usunięcia poprzez szlifowanie. Materiały szlifierskie pomogą w ich usunięciu pod warunkiem, że drobiny nie będą głęboko zanurzone w warstwie lakieru, pamiętajmy, że warstwa lakieru bezbarwnego to raptem 50 – 60 µm. Po przeszlifowaniu właściwymi gradacjami papieru, polerujemy pastą polerską, przy pomocy odpowiedniego aplikatora. Przy zaciekach dużych wymiarów, tzw. podpisu lakiernika, trzeba niestety po wysuszeniu fragment przeszlifować i ponownie polakierować ostrożnie, aby błędu nie powtórzyć.
Polerowanie lakieru jest ostatnim etapem pracy lakiernika, który ma część lakierowaną doprowadzić do takiego samego wyglądu, jak elementy nienaprawiane. Chodzi o to, aby usunąć wtrącenia lakiernicze, efekt „skórki pomarańczowej” oraz połysk doprowadzić do pożądanego stanu. Usuwanie ewentualnych błędów lakierniczych jest możliwe w ograniczonym zakresie, o czym wyżej. Odpowiednie narzędzie, to rotacyjna polerka ze stabilizacją obrotów i funkcją mimośrodu (a nie np. wkrętarka lub szlifierka kątowa) wraz z gąbkami o różnych twardościach, padem futrzanym czy bawełnianym. Do tego odpowiednie materiały, pasty i mleczka. Oczywiście lakiernik zna karty produktów (a jeśli nie zna, to powinien się z nimi zapoznać) i wie jak wykorzystywanych materiałów używać. Dość częstym błędem jest wyprowadzenie polakierowanych i wysuszonych elementów na zewnątrz, poza halę warsztatu. Słońce i wiatr skutecznie utrudniają, a wręcz uniemożliwiają, właściwe przeprowadzenie procesu polerowania. Drobiny piasku mogą spowodować, że zamiast uzyskać pożądaną gładkość i połysk naprawianej części, na powierzchni pojawią się rysy i uszkodzenia warstwy lakieru bezbarwnego. Polerowanie powinno się odbywać w hali, gdzie panują stabilne warunki temperatury i wilgotności i nie ma intensywnych przeciągów.
W niektórych pojazdach, zwłaszcza klasy premium, powierzchnie lakieru są idealnie gładkie. W ich naprawie stosuje się specjalne lakiery bezbarwne ze szlifowaniem międzywarstwowym oraz, na zakończenie, kolejne szlifowanie przed polerowaniem. Efekt jest rzeczywiście wspaniały, ale tego rodzaju naprawy wraz z końcowym polerowaniem muszą być prowadzone w kabinie lakierniczej z zachowaniem reżimów dotyczących temperatury i czasu utwardzania kolejnych warstw.
Wybór materiałów polerskich jest ogromny, warto korzystać z materiałów sprawdzonego producenta kierując się jakością, a nie ceną produktów. Nietrudno znaleźć przykłady preparatów i materiałów o różnych cenach, a porównywalnej jakości. Warto też, co jakiś czas sprawdzać nowości wprowadzane przez producentów, może się, bowiem okazać, iż dotychczas używana linia produktów może być z powodzeniem zastąpiona nową i tańszą.
Gąbki płaskie służą do polerowania agresywnymi pastami polerskimi, gąbki karbowane pomagają zapobiegać powstawaniu hologramów i używa się ich w kolejnych etapach polerowania pastami drobnoziarnistymi lub mleczkiem polerskim. Futra służą do cięcia jak też ostatecznego wykańczania powierzchni. Do korygowania powierzchni lakieru i usuwania wtrąceń służą specjalne papiery ścierne (#2000, #2500 i #3000) i klocki szlifierskie.
W praktyce lakierniczej chodzi o uzyskanie najlepszych efektów przy możliwie niskich kosztach i wykorzystaniu niewielu produktów.
Marka AkzoNobel opracowała nowatorską technologię farb proszkowych Resicoat, która zapewnia lepszą ochronę systemów akumulatorów pojazdów elektrycznych (EV) – przy jednorazowej aplikacji. Na rynku pojazdów elektrycznych rośnie zapotrzebowanie na powłoki o wysokiej wytrzymałości dielektrycznej, które pomogą …
Podkład gruntujący 1K w aerozolu od marki Cromax®. Produkt PS1504A Quickfill Primer-Surfacer w kolorze szarym (VS4) pomaga zmaksymalizować wydajność warsztatów lakierniczych. Prosta aplikacja, wszechstronne zastosowanie i bardzo szybkie schnięcie sprawiają, że warsztaty lakiernicze mogą zwiększyć …
Koszalińska firma Auto – Dubnicki, to rodzinny biznes, którego początki sięgają lat 80-tych ubiegłego wieku. Teraz o jej rozwój dba kolejne pokolenie, a oferta daleko wykracza poza plany, które kiedyś kreślili założyciele. Pierwszy warsztat blacharsko …
Zespół Szkół Samochodowych w Bydgoszczy świętował jubileusz 50 – lecia istnienia. Była to wyjątkowa okazja do wspomnień o ludziach, którzy przez kolejne lata tworzyli bydgoską szkołę i do uhonorowania tych, których praca składa się …
Postęp technologiczny w zakresie lakierowania ciekłego nie wyhamował w okresie pandemii i można odnieść wrażenie, że przymusowa izolacja wysokiej klasy specjalistów wprowadziła do branży lakierniczej cały szereg nowatorskich rozwiązań. Ogromne zapotrzebowanie na zwiększenie asortymentu produktów …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …