W ubiegłym roku media z zapartym tchem i w dość histerycznym tonie donosiły o gwałtownym wzroście cen paliw na giełdach światowych. Magiczna granica, jak określano cenę 100 dolarów za baryłkę, została przekroczona szybciej niż zapowiadano, i ceny wciąż rosną. Mocna złotówka przez długie miesiące chroniła polskich kierowców przed skutkami podwyżek na rynkach światowych, w końcu jednak również i ceny na krajowych stacjach paliw poszybowały w górę. Analitycy rynku szacują, że w czasie wakacji za litr najpopularniejszej benzyny 95 trzeba będzie płacić 5 złotych. Nie ma żadnych racjonalnych przesłanek, aby oczekiwać spadku, a przynajmniej ustabilizowania cen paliw, zatem nie należy się dziwić, jeżeli pod koniec roku będziemy płacili 6 zł za litr.
Warto przypomnieć, że koszt surowca to zaledwie kilkanaście procent ceny paliwa w stacji benzynowej, podobne są koszty produkcji i dystrybucji. Reszta pieniędzy, które zostawiamy w kasach stacji benzynowych, to czysty zysk. Niewielka jego część trafia do producentów paliw i dystrybutorów, ponad połowa ceny każdego litra zasila skarb państwa. To gigantyczne pieniądze. Niestety, już wydane. Wpływy z paliw zostały precyzyjnie zaplanowane w tegorocznych wydatkach budżetu państwa, a ponieważ budżet jest wciąż deficytowy, to i zmniejszanie przychodów raczej nie wchodzi w rachubę.
Jeżeli nawet akcyza na paliwa zostanie obniżona, to ceny w stacjach nie spadną, a jedynie będą rosły wolniej.
Kierowcom nie pozostaje nic innego, jak płacić przy kolejnym tankowaniu coraz więcej. Można jeździć mniej, jednak nie po to jest w domu samochód, aby stał w garażu.
Nie dajmy się. Zacznijmy jeździć oszczędniej. Jeśli każdy z nas zużyje na każde 100 km o pół litra paliwa mniej, to oszczędzi, średnio około 15 litrów miesięcznie. Tylko w skali Warszawy popyt na paliwo zmaleje o co najmniej 3 tysiące ton, a to już (może) zmusi producentów do zastanowienia nad polityką cenową.
Wystarczy mniej agresywnie przyspieszać, unikać gwałtownych hamowań i starać się utrzymywać optymalne (około 3 tys.) obroty silnika. Nie tylko spadnie zużycie paliwa, oszczędzimy też na oponach, zawieszeniu i hamulcach. Nie bez znaczenia jest też i to, że w powietrze trafi dużo mniej szkodliwych związków i dwutlenku węgla.
Mirosław Rutkowski
Akzo Nobel N.V. (AKZA; AKZOY) publikuje wyniki za Q1 2024 Najważniejsze informacje Q1 2024 (w porównaniu z Q1 2023) Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2%, dzięki wzrostowi wolumenu sprzedaży zarówno w segmencie farb, …
AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …
Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …