Naprawa lakiernicza samochodów, o które właściciele dbają regularnie korzystając z usług autodetailingowych, może sprawiać niejakie problemy. Powłoki lakiernicze zabezpieczone woskiem naturalnym czy syntetycznym z dodatkami na przykład krzemionki, tworzą warstwę ochronną o minimalnej adhezji i dużej odporności chemicznej. Na dokładkę ta warstwa powinna być również odporna na uszkodzenia mechaniczne. Trudno się więc spodziewać, że położona na taką powierzchnię, nawet po jej zmatowieniu, warstwa podkładu spełni swoje zadanie, zwłaszcza jeśli idzie o przyczepność do podłoża.
Cechy wosków zabezpieczających i konserwujących powodują, że przed rozpoczęciem napraw warstwę zabezpieczającą lakier należy usunąć. Próby zastosowania w tym celu preparatów chemicznych raczej nie przyniosą powodzenia, zatem są bezcelowe. Po pierwsze nie bardzo wiadomo jaki rodzaj zabezpieczenia był stosowany i jakiego rodzaju mikstura ma szanse sobie z nim poradzić. No i czy agresywna chemia nie spowoduje kolejnych problemów w procesie lakierowania. Po drugie, każda warstwa zabezpieczająca w większym lub mniejszym stopniu wiąże się z powierzchniowymi warstwami lakieru i chemia niekoniecznie sobie z tym poradzi. Jedyną skuteczną metodą przygotowania powierzchni jest mechaniczne usunięcie warstw wosku. Warstwę zabezpieczająca należy usunąć z całego elementu, bowiem naprawa miejscowa z cieniowaniem nie wchodzi w rachubę. Po dokładnym, może nawet aż do podkładu, zeszlifowaniu elementu, odpyleniu i odtłuszczeniu, można przystąpić do naprawy, zgodnie z przyjętą przez lakiernika technologią.
Usunięcie warstw zabezpieczających to nie jedyny problem. Chodzi o to, że woski naturalne, syntetyczne czy hybrydowe z dodatkami utwardzającymi czy wypełniającymi dają wspaniałe efekty poprawy wyglądu lakieru, przy okazji w pewnym stopniu zmieniają jego odcień. Te zmiany mogą być naprawdę spore jeśli w procesie autodetailingu stosowane były woski koloryzujące. Jednym z zadań preparatów pielęgnacyjnych jest ochrona właściwego lakieru przed promieniami UV, co oznacza, iż płowienie lakieru jest ograniczone. Może się okazać, że dane z bazy kolorów nie będą się zgadzały z rzeczywistością. Potrzebne będą próby koloru. Zadanie będzie tym trudniejsze, że pokryte warstwami zabezpieczającymi powierzchnie są zwyczaj odrobinę ciemniejsze od oryginału, dzięki temu konserwowane lakiery zyskują wrażenie głębi. Dobierając zatem odcień lakieru należy uwzględnić zmianę odcienia na skutek działania czynników atmosferycznych, światła, utleniania i płowienia lakieru oryginalnego, nie pokrytego warstwą zabezpieczającą. Po dobraniu odcienia koloru i po zakończeniu naprawy (i dokładnym wysuszeniu), naprawiany element powinien być pokryty tym samym preparatem zabezpieczającym. Dopiero wtedy okaże się, czy barwa lakieru na elemencie naprawianym zgadza się z pozostałymi. Nie zawsze taka naprawa kończy się pełnym sukcesem, ale nie było umowy, że życie lakiernika będzie stąpaniem po płatkach róż. Czasem trafia się na kolce…
Autor: Mirosław Rutkowski , Mieczysław Sieczkowski
Odpowiednie oświetlenie jest kluczowe dla bezpieczeństwa na drodze. Reflektory samochodowe odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu jasnego i wyraźnego widoku podczas jazdy w nocy lub w warunkach złej widoczności. Jednakże, nawet najlepsze reflektory mogą stracić …
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Każdy kierowca chce, aby samochód służył mu przez wiele lat, a odpowiednia pielęgnacja auta to gwarancja nie tylko jego pięknego wyglądu, lecz także niezawodności i bezpieczeństwa. Według badania przeprowadzonego przez Panel Badawczy Ariadna wynika, że …
Folia zamiast lakieru? Producenci folii i firmy oferujące usługi oklejania zachęcają do tej technologii argumentując, że jest to bardzo dobra metoda ochrony karoserii, a nawet może zastępować lakierowanie. Co warto wiedzieć o foliach samochodowych? …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …