• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Modne kolory nadwozia: rozwój, wdrażanie i renowacja

Modne kolory nadwozia: rozwój, wdrażanie i renowacja

Według Globalnego Raportu Popularności Kolorów, opublikowanego przez producenta lakierów Axalta, w 2019 roku Europę zdominował szary. Ale jak przewiduje się przyszłe trendy kolorystyczne i wykorzystuje je w branży lakierów samochodowych? I przede wszystkim jak przeprowadzana jest renowacja takich lakierów? O dodaniu koloru do palety producenta często decyduje to, czy da się go prawidłowo naprawić. Standox, globalna marka renowacyjna firmy Axalta, oferuje precyzyjne receptury oraz produkty do przeprowadzania idealnych napraw.

Z raportu Axalta, wiodącego globalnego dostawcy lakierów ciekłych i proszkowych, dotyczącego najpopularniejszych kolorów nadwozi samochodowych wynika, że w 2019 roku najczęściej wybierany był szary – takie nadwozie miało aż 24% nowych samochodów sprzedanych w Europie. Drugie miejsce na starym kontynencie zajął biały z udziałem 23%, choć nadal króluje on w ujęciu globalnym. Trzecim najpopularniejszym kolorem wśród Europejczyków jest czarny. Razem te trzy kolory odpowiadają za 2/3 rynku nowych samochodów. Jeśli dodać srebrny, z udziałem 10%, łącznie te cztery kolory stanowią ponad 3/4 rynku. Niebieski (10%) i czerwony (6%) to najwyżej notowane kolory z poza grupy odcieni neutralnych.

Szary oznacza obiektywizm i profesjonalizm

Elke Dirks, Axalta Automotive OEM Colour Designer na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, nie jest zaskoczona rosnącą popularnością szarego: „Szary symbolizuje funkcjonalność i profesjonalizm, styl i elegancję” – wyjaśnia. „Szary samochód oznacza, że kierowca nie potrzebuje przyciągać uwagi jaskrawym kolorem. Natomiast dzięki nowym pigmentom i efektom ten niepozorny kolor potrafi naprawdę robić wrażenie. Stworzenie nowego koloru zajmuje około dwóch lat, więc pracę nad kolorami przyszłości trzeba zaczynać już dziś”.

sx-standox-colour-development-2

Zespół Axalta odpowiedzialny za kolory dla producentów OEM analizuje różne czynniki: poza statystykami dotyczącymi kolorów oraz analizami klientów i modeli samochodowych patrzą też na modę i aktualnie panujące nastroje. „Trendy w modzie, meblach i akcesoriach, a nawet artykuły w magazynach – wskazówek szukamy wszędzie” – dodaje Elke Dirks.

Bez lakieru do renowacji wszystko na nic

Nie każdy kolor opracowany przez Elke Dirks i jej koleżankę Christiane Lüdecke trafia na nadwozia. Czasami jest to spowodowane problemami związanymi z procesem produkcji, a czasami wiąże się to z opracowaniem receptury lakieru renowacyjnego. „Opracowanie lakieru dla producenta samochodów nie obejmuje tylko lakieru produkcyjnego, lecz także produkty, które umożliwią warsztatom renowacje i idealne odtworzenie koloru nadwozia” – wyjaśnia Harald Klöckner, Head of Standox Training na region EMEA.

Specjaliści Standox są w ciągłym kontakcie z pracownikami sektora OEM. „Ta współpraca w naturalny sposób ułatwia tworzenie odpowiednich receptur i lakierów renowacyjnych” – dodaje Harald Klöckner. Tak bliska koordynacja prac nie jest oczywista: nie wszyscy producenci lakierów OEM są obecni na rynku renowacyjnym – i odwrotnie.

sx-standox-colour-development-3

60 nowych receptur tygodniowo

Prace nad recepturą lakieru renowacyjnego są niezwykle czasochłonne. Wymagają identyfikacji pigmentów poprzez analizę mikroskopową, obliczenia proporcji mieszania i wykorzystania robotów do aplikacji, aby uzyskać neutralny efekt. Te wszystkie procesy są nieustannie monitorowane i doskonalone. W ten sposób Standox opracowuje około 60 nowych receptur tygodniowo i udostępnia je w oprogramowaniu kolorystycznym online Standowin iQ. „To mnóstwo pracy” – przyznaje Harald Klöckner. „Ale dzięki temu wiemy, że nasi partnerzy mogą za każdym razem uzyskać idealny kolor”.

sx-standox-colour-development-4

Więcej informacji Standox na temat kolorów samochodowych na stronie www.standox.com/think-colour. Szczegółowe informacje na temat raportu dotyczącego popularności kolorów można znaleźć na stronie www.axalta.pl.

Zobacz również
  • Dlaczego popełniamy błędy w trakcie lakierowania?

      Producenci materiałów i narzędzi dla lakierników prześcigają się we wprowadzaniu coraz to nowych produktów. Po części spowodowane jest to koniecznością sprostania coraz bardziej restrykcyjnym normom chroniącym środowisko, po części wymogiem spełnienia oczekiwań akcjonariuszy, czyli …

    Dlaczego popełniamy błędy w trakcie lakierowania?
  • Zostań tygrysem rynku blacharsko-lakierniczego

    Polska Izba Motoryzacji pragnie wyróżnić najlepsze obiekty blacharsko-lakiernicze działające: w sieci autoryzowanych dealerów, innych sieciach lub działających samodzielnie. Celem konkursu jest nagrodzenie serwisów za rozwój i innowacyjność przedsiębiorstwa, nowoczesność wyposażenia i wdrożone nowe rozwiązania technologiczne, …

    Zostań tygrysem rynku blacharsko-lakierniczego
  • Eksperci Akzo Nobel i marki Sikkens ponownie będą szkolić młodych lakierników w ramach autorskiego projektu SZKOŁA. Rozpoczął się właśnie nowy rok szkolny 2024/2025!

    Celem projektu jest pozyskanie nowych pracowników lakierni poprzez proces kształcenia 
lub doszkalania oraz promowanie zawodu lakiernik samochodowy wśród młodzieży. 
Autorski program marki Sikkens został przygotowany przez specjalistów z działu 
technicznego AkzoNobel i wsparciu partnerów biznesowych, a jego założenia obejmują część teoretyczną oraz praktyczną. …

    Eksperci Akzo Nobel i marki Sikkens ponownie będą szkolić młodych lakierników w ramach autorskiego projektu SZKOŁA. Rozpoczął się właśnie nowy rok szkolny 2024/2025!
  • Od blacharza do zapracowanego dystrybutora nowoczesnych lakierów

    W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …

    Od blacharza do zapracowanego dystrybutora nowoczesnych lakierów
  • AkzoNobel i rewolucja w branży puszek do napojów

      AkzoNobel wprowadza na rynek innowacyjną i wysokowydajną technologię, na której skorzystają producenci puszek. Jest to wolne od bisfenoli, styrenu, PFAS i formaldehydu powlekanie wewnętrzne. Dział Powłok Opakowaniowych firmy opracował AccelshieldTM 300, wewnętrzną powłokę natryskową …

    AkzoNobel i rewolucja w branży puszek do napojów

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x