• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Lakiernik – dobry zawód z przyszłością

Lakiernik – dobry zawód z przyszłością

Szkoła zawodowa nie jest już przechowalnią dla tych, którym nie bardzo szło przyswajanie wiedzy w gimnazjum, albo dla tych, którzy nie bardzo wiedzą, co chcą w życiu robić. To miejsce, w którym kształcą się młodzi  fachowcy. Dobrzy, pewni pracodawcy zabiegają o nich już na etapie nauki.

 

W połowie marca, w Ośrodku Szkoleniowo-Egzaminacyjnym działającym przy Zespole Szkół Samochodowych w Bydgoszczy odbyła się konferencja branżowa poświęcona nowoczesnym technologiom  stosowanym   w pracach blacharskich i lakierniczych. To już drugie spotkanie, na które organizatorzy zaprosili pracodawców, z którymi od dawna współpracuje szkoła, producentów  materiałów lakierniczych i blacharskich, a także uczniów i ich rodziców. – Rozmawialiśmy o najnowszych technologiach i kształceniu w taki sposób, by sprostać nowym wyzwaniom materiałowym i środowiskowym – mówi Jacek Wasikowski, reprezentujący szkołę u boku dyrektora tej placówki, Janusza Tomasa.

W bydgoskiej samochodówce, we wrześniu ub. r.  ruszył nowy kierunek – lakiernictwo. – Naukę rozpoczęło 12 młodych ludzi – mówi Jacek Wasikowski. – Szkoda, że nie więcej, bo wtedy moglibyśmy utworzyć odrębną klasę. Tę lakierniczą 12-tkę połączyliśmy z uczniami  z profilu elektromechanicznego tworząc jedną klasę. Przedmiotów ogólnych uczą się razem, zawodowych oczywiście osobno.

Konferencja służyła właśnie promowaniu wśród młodzieży i ich rodziców zawodów, które mają przyszłość, bo pracodawcy już czekają na młodych fachowców. Należą do nich m.in.  lakiernicy i blacharze. W konferencji wzięli udział m.in. przedstawiciele:  Pracodawców Pomorza i Kujaw,  Innovation Group z Warszawy. Mówili o tym jak ważny jest trafny wybór zawodu i o innowacyjnym programie wspieranie szkolnictwa branżowego. O nowych technologiach rozmawiali Tomasz Tomczyk z firmy NOVOL (Poznań), Bogusław Raatz z HERKULESA (Białe Błota) oraz Robert Kozłowski z SAINT-GOBAIN HPM Polska Sp. z o.o. (Koło). Ważnym momentem konferencji było podpisanie listu intencyjnego, w sprawie ścisłej współpracy pomiędzy szkołą, a właśnie firmą Novol, wiodącym producentem materiałów lakierniczych nie tylko w Polsce ale i w Europie oraz z Akademią Rozwoju Motoryzacji, współorganizującą spotkanie, reprezentowaną przez Adama Niedzwiedzkiego.dsc01801

Dla szkoły, współpraca z Novolem oznacza min. podglądanie przez młodzież  specjalistów najwyższej klasy przy pracy, dostęp do najnowocześniejszych technologii, możliwość poznania zakładu, procesu produkcji (także na etapie prac badawczych prowadzonych w laboratoriach firmy). Korzyścią dla firmy jest pomoc w wykształceniu młodych ludzi, którzy nie tylko zyskają wiedzę na temat zastosowania produktów wysokiej jakości powstających w Novolu, ale też będą na nich zapewne chcieli pracować w przyszłości.

– To już nasza druga konferencja – powiedział nam Adam Niedźwiedzki. – Bardzo się z tego cieszę, bo to spotkanie niezwykle potrzebne. Założyliśmy, że podczas konferencji będziemy przybliżać tematykę związaną z naprawami blacharskimi i lakierniczymi przy wykorzystywaniu najnowszych technologii, najnowszych materiałów lakierniczych, także w formie tzw. żywego warsztatu. Wszystko to po to, by popularyzować szkolnictwo zawodowe. Z drugiej strony zależy nam. By młodzi ludzie dowiedzieli się od przyszłych pracodawców jakie mają szanse na zatrudnienie po szkole, na stabilną, dobrze płatną pracę.

Przyszli lakiernicy z Zespołu Szkół Samochodowych w Bydgoszczy mimo, że uczą się zawodu zaledwie od września ub. r. mieli okazję pochwalić się na konferencji swoim dziełem – odrestaurowanym motorowerem Komar z 1963 roku. Pracowali nad nim  wraz z kolegami elektromechanikami. Wskrzeszony przez nich pojazd będzie prezentowany na kwietniowych Targach Retro Moto Show w Poznaniu. – Pracowali nad tym Komarem w soboty – mówi Adam Niedźwiedzki. – Z zaangażowaniem i pasją. Mimo, że uczą się tak krótko, poradzili sobie bardzo dobrze. Efekt ich pracy mogli obejrzeć ich rodzice, właściciele warsztatów, w których odbywają praktyki, przyszli pracodawcy. Wszyscy zyskali na tym spotkaniu. A o to nam właśnie chodziło.

Iwona Kalinowska

 

Zobacz również
  • Cieniowanie – czy to trudny proces?

      Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …

    Cieniowanie – czy to trudny proces?
  • Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

    Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …

    Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach
  • AkzoNobel kontynuuje wzrost wolumenów i marż w segmencie farb oraz powłok

    Akzo Nobel N.V. (AKZA; AKZOY) publikuje wyniki za Q1 2024   Najważniejsze informacje Q1 2024 (w porównaniu z Q1 2023) Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 2%, dzięki wzrostowi wolumenu sprzedaży zarówno w segmencie farb, …

    AkzoNobel kontynuuje wzrost wolumenów i marż w segmencie farb oraz powłok
  • AkzoNobel inwestuje w holenderskie laboratoria badawcze, kontynuując wprowadzanie skutecznych innowacji

    AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …

    AkzoNobel inwestuje w holenderskie laboratoria badawcze, kontynuując wprowadzanie skutecznych innowacji
  • Zrównoważony rozwój: od modnego słowa do transformacyjnego modelu biznesowego

    Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …

    Zrównoważony rozwój: od modnego słowa do transformacyjnego modelu biznesowego

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x