• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Czym powinniśmy się kierować przy doborze powłoki ochronnej?

Czym powinniśmy się kierować przy doborze powłoki ochronnej?

Powłoki kwarcowe, ceramiczne, tytanowe a może grafenowe? Dla osoby nie zaznajomionej w temacie to klęska urodzaju i kłopot którą z nich wybrać. Nie taki diabeł jednak straszny, ponieważ wszystkie powyższe pełnią tą samą funkcję a różnią się przeważnie niuansami a czasami tylko nazewnictwem. Nazwijmy je po prostu powłokami szklanymi z racji pozostawiania bezbarwnej, trwałej otoczki  na lakierze i przybliżmy ich główne cechy. Podstawowym zadaniem powłoki jest zabezpieczenie lakieru przed starzeniem się oraz blaknięciem.

Z racji pozostawienia bezbarwnego filmu o grubości do jednego mikrona powłoka chroni przed powstaniem mikro zarysowań a czasem nawet samoistnie „goi” zarysowania jeśli wybraliśmy powłokę z właściwościami „self-healing” W praktyce mikro zarysowania zasklepiają się pod wpływem wysokiej temperatury czy to naturalnie po wygrzaniu na słońcu, czy po użyciu opalarki lub gorącej wody. Zabezpieczenie przed agresywną chemią, solą drogową, ptasimi odchodami czy rozbitymi owadami to nie wątpliwie kolejny atut powłok, trzeba jednak mieć na uwadze fakt że powłoka bronić się będzie tylko do pewnego stopnia. Co to oznacza? Nic innego jak czas który zyskujemy na usunięcie wyżej wymienionych czynników destrukcyjnie wpływających na powłokę a dalej na lakier. Na koniec przedstawiania atutów stosowania powłok jako ochrony lakieru wspomnieć należy o efekcie hydrofobowym, efekcie pożądanym przez jednych i znienawidzonych przez drugich.

merc-gazeta-2

Efekt lotosu czyli kropelkowanie pozytywnie wpływa na utrzymanie czystości lakieru poprzez samooczyszczanie, jednak z racji tworzenia się kropel jesteśmy zmuszeni do stosowania wody demineralizowanej a myjąc samochód na podwórku do dokładnego osuszania. Nie usunięta resztka wody będzie skutkowała powstaniem tzw „water spot” czyli osadów wapiennych. Dobrą praktyką po umyciu i osuszeniu pojazdu jest użycie quick detailera pozbawionego wosku a opartego na polimerach krzemowych.  Hydroobizacja powierzchni jest efektem ubocznym, przemijającym z czasem oraz przejechanymi kilometrami. Perlenie  często błędnie staje się wyznacznikiem obecności powłoki na lakierze.

merc-gazeta

Błędnie ponieważ każda powłoka wraz z przejechanymi kilometrami zbiera na siebie brud, osady metaliczne, asfalt, soki z drzew i wiele innych zanieczyszczeń które nie usunięte w porę „zapchają” używając slangu detailerskiego naszą powłokę. Ostatnim i jednym z ważniejszych aspektów zabezpieczenia lakieru szklaną powłoką jest efekt wizualny różniący się w zależności od wybranej powłoki. Tutaj temat jest już bardziej skomplikowany z racji tego że producenci nie opisują efektów wizualnych a wbrew pozorom w tej materii mamy najwięcej różnic. Na rynku dostępne są powłoki mocno przyciemniające lakier, wydobywające głębię koloru, powłoki o właściwościach maskujących delikatne niedoskonałości, oraz pozostawiające cukierkową szklistość. Czy można wskazać najlepsze i najgorsze powłoki jednym tchem? Oczywiście nie! Można by powiedzieć że nie ma słabych powłok, a ostateczne działanie zależy w głównej mierze od użytkownika pojazdu i jego podejścia do bieżącej pielęgnacji oraz stosowania się do zaleceń producenta. Czy warto inwestować w powłoki ochronne? Odpowiedź jest prosta, oczywiście że warto, należy jednak mieć na uwadze minusy zastosowania takiego rozwiązania. Przygodę z powłokami ochronnymi należy rozpocząć od aplikacji powłok łatwych w aplikacji. Bez wątpienia łatwą a zarazem dającą ponad przeciętne efekty wizualne jest powłoka polskiej marki Enzo Coatings „Pallium”. Na stronie www.enzocoatings.com można przeczytać dokładne manuale dotyczące aplikacji krok po kroku, pozwalające na samodzielne poprawne zaaplikowanie powłoki.

Zobacz również
  • NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES

    Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …

    NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES
  • Jak używać glinki samochodowe?

      Glinka samochodowa, znana również jako clay bar, to jedno z najskuteczniejszych narzędzi stosowanych w detailingu samochodowym. Choć może wydawać się mało znaczącym dodatkiem do wyposażenia detailera, jej zastosowanie może znacząco poprawić wygląd oraz stan …

    Jak używać glinki samochodowe?
  • Jak usunąć rysy eksploatacyjne z karoserii?

    Każdy właściciel samochodu chciałby, aby jego pojazd wyglądał jak nowy jak najdłużej. Niestety, regularne mycie samochodu, zwłaszcza w automatycznych myjniach, może prowadzić do powstawania drobnych rys i mikrouszkodzeń na lakierze. W tym artykule omówimy przyczyny …

    Jak usunąć rysy eksploatacyjne z karoserii?
  • Święto detailingu na północy i południu

      W dniach od 26 do 27 maja odbyła się druga edycja Pomorskich Targów Autokosmetyki. Organizatorami tego wydarzenia byli: AMBEREXPO oraz Detailing House. Rok wcześniej wystawcy zajęli jedną halę. W tym roku zapełnione były Już …

    Święto detailingu na północy i południu
  • Bardziej wydajne naprawy dzięki aplikacji w 1 cyklu marki Standox

    Czas to pieniądz, a w dzisiejszej gospodarce to bardzo trafne stwierdzenie. Dlatego też w każdym zapracowanym warsztacie lakierniczym oszczędność energii, zużycie materiałów, wydajny przepływ pracy oraz jej inteligentny podział mają kluczowe znaczenie dla optymalizacji procesów. …

    Bardziej wydajne naprawy dzięki aplikacji w 1 cyklu marki Standox

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x