Wymiana szyb wklejanych to proces wymagający precyzji, odpowiednich narzędzi i znajomości technologii. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się prosty, w praktyce często sprawia mechanikom i lakiernikom wiele trudności. Jakie metody stosuje się dziś w warsztatach? Jakie narzędzia są niezbędne, aby uniknąć uszkodzeń i zapewnić prawidłowy montaż? Oto najważniejsze informacje, które warto znać.
Przy wyborze szyby i odpowiedniego kleju do jej wklejenia niezbędne jest uwzględnienie technologii wycięcia uszkodzonej szyby i osadzenia nowej. Proces ten wydaje się prosty, jednak w praktyce często sprawia wiele problemów. Technologia wklejania szyb jest jednolita, różnice dotyczą jedynie przypadków jej zastosowania.
Wprowadzenie szyb wklejanych skomplikowało proces ich wymiany, obejmujący wycięcie uszkodzonej i montaż nowej. Do wycięcia wymagane są specjalistyczne narzędzia. Najwcześniej stosowanym narzędziem był drut stalowy o przekroju okrągłym lub kwadratowym. Drut przepychany jest przez ścieg kleju, a na jego końcach montuje się odpowiednie przyrządy: na końcu wyciągniętym na zewnątrz uchwyt do ciągnięcia, a na końcu wewnętrznym uchwyt do podtrzymywania drutu. Wycinanie polega na tym, że przyrząd podtrzymujący opierany jest ostrą końcówką o warstwę kleju w odległości 10–15 cm od miejsca przekłucia. Druga osoba, znajdująca się na zewnątrz, przeciąga drut do miejsca podtrzymywania. Czynności te powtarzane są aż do całkowitego wycięcia szyby.
Obecnie najczęściej stosowana jest struna wraz z uchwytami do ciągnięcia. Jej użycie jest wygodniejsze, ponieważ umożliwia zarówno technikę przeciągania, jak i technikę „piłowania”, co ułatwia wycinanie kleju w narożach.
Drut, ze względu na swoją sztywność, może być stosowany do przekłucia przez warstwę kleju, natomiast w przypadku struny konieczne jest użycie przepychacza lub specjalnej igły o większej średnicy
Przepychacz znajduje zastosowanie w miejscach trudno dostępnych, przy desce rozdzielczej lub tam, gdzie pomiędzy szybą a nadwoziem pozostaje dużo miejsca. Igła używana jest na słupkach, gdzie odległość krawędzi szyby od nadwozia jest minimalna.
Struną można wyciąć każdą szybę, także szybę hartowaną, naprężoną na skutek deformacji nadwozia po wypadku. Proces należy rozpocząć od miejsca wygięcia szyby, aby w pierwszej kolejności zwolnić naprężenia. Struna pozwala również uratować uszczelkę, jeśli nie jest przyklejona do nadwozia, ponieważ pomiędzy szybą a karoserią pod uszczelką znajduje się wystarczająca przestrzeń na cienką strunę.
Podczas wycinania struną lub drutem konieczne jest zabezpieczenie elementów tapicerki i deski rozdzielczej przed uszkodzeniem. Najprostszą metodą jest podłożenie pod strunę cienkiej blachy. Alternatywnie, zamiast uchwytu do ciągnięcia można zamontować przyrząd odchylający strunę od wykładzin, co umożliwia prowadzenie jej blisko powierzchni szyby i tym samym chroni elementy wewnętrzne.
Stosowane są również inne narzędzia, takie jak noże ręczne czy mechaniczne z ostrzami wibrującymi lub wykonującymi ruch posuwisto-zwrotny, jednak największe uznanie w warsztatach, także autoryzowanych, zdobyła struna.
Do wymiany szyb niezbędne są także narzędzia pomocnicze, m.in.:
Przedstawione narzędzia stanowią podstawowe wyposażenie warsztatu zajmującego się wymianą szyb samochodowych – wklejanych, mocowanych w uszczelkach gumowych oraz montowanych w drzwiach.
Podgrzewacz indukcyjny
W przypadku szyb hartowanych tylnych i bocznych stosowane są podgrzewacze indukcyjne. Demontaż polega na podgrzewaniu metalowego podszybia wraz z warstwą kleju, a następnie odklejeniu szyby za pomocą plastikowych klinów.
Metoda ta znajduje zastosowanie wyłącznie przy szybach hartowanych, szczególnie bocznych, gdzie tradycyjne wycinanie nie pozwala na zachowanie uszczelki zintegrowanej z szybą. Jest to szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy konieczne jest wycięcie szyby przed naprawą nadwozia, a w kosztorysie nie przewidziano jej wymiany.
Opracował: Maksymilian Janewski
Na podstawie książki „Pomiędzy Blacharstwem a Lakiernictwem” W. Wielgołaskiego (2023)
Firma HERKULES Auto-Technika wprowadziła na rynek CAB-FIX™ – system adapterów montażowych przeznaczony do kabin pojazdów …
Od ponad 25 lat firma 2W, dziś znana w branży jako Kovax Polska, nie tylko …
Szkody po gradobiciu to wyzwanie nie tylko dla właścicieli pojazdów, ale również dla ubezpieczycieli, dealerów …