Pokonać korozję

Pokonać korozję

Powszechnie korozja kojarzy się z tzw. rdzą pojawiającą się na elementach wykonanych ze stali. Jest to jednak zagadnienie bardziej złożone. Korozja dotyczy bowiem  również elementów wykonanych ze stopów aluminium. Korozja metali to jedna z przyczyn uszkodzenia elementów karoserii oraz, w efekcie, niszczenia powłoki lakierowej. Korozji można zapobiegać na różnych etapach: produkcji, naprawy oraz eksploatacji samochodu. Bardzo ważne jest stosowanie odpowiednich technologii.

rys_3_14sruba-m

Rodzaje korozji:

Korozja cierna – to zjawisko występuje np. w połączeniach śrubowych oraz nitowanych. W przypadku stali charakterystyczne produkty korozji mają postać czerwono-brunatnego proszku.

Korozja zmęczeniowa – jest wynikiem współdziałania korozji elektrochemicznej oraz zmiennych naprężeń spowodowanych powstaniem ostrych wżerów przechodzących w pęknięcia.

Korozja wżerowa – jest to korozja występująca tylko w pewnych miejscach w postaci wżerów.

Korozja kontaktowa – jest to korozja występująca pomiędzy metalami o różnych właściwościach chemicznych i fizycznych.
Zabezpieczanie elementów karoserii wykonywane jest zarówno w procesie produkcji, jak
i naprawy oraz konserwacji pojazdu. Podczas naprawy blacharskiej stosuj technologie, które mają najmniejszy wpływ na fabryczne zabezpieczenia antykorozyjne.spray-do-profili

Dotyczy to na przykład powłok cynkowych na blachach stalowych. Aby nie uszkodzić powłok należy stosować technologie niskotemperaturowe, nylonowe ściernice do usuwania powłok lakierowych oraz lutospawarki i spotery blacharskie, a prace należy wykonywać przy
odpowiednich parametrach, pamiętając, że parowania cynku rozpoczyna się już w temperaturze 220˚C.
Podstawowe rodzaje korozji metali ze względu na przyczyny powstatwania:

Korozja atmosferyczna – jest to ogólny wpływ wody i powietrza oraz znajdujących się w nich gazów na ciała stałe.

Korozja chemiczna – spowodowana jest działaniem substancji chemicznych w środowisku wilgotnym bez dodatkowego działania przepływu prądu elektrycznego.

Korozja elektrochemiczna – spowodowana jest działaniem
substancji chemicznych, gdy reakcjom chemicznym towarzyszy
przepływ prądu.

Przykładowa technologia zabezpieczania antykorozyjnego karoserii:
• Usuwanie korozji – zwykle stosuje się szlifierki kątowe z odpowiednim materiałem ściernym dobranym w zależności od stopnia korozji. Do niewielkich, powierzchniowych ognisk korozji zaleca się stosowanie materiałów o gradacji pomiędzy 80 a 100 W przypadku znacznego stopnia korozji konieczne jest stosowanie materiałów o mniejszej gradacji np. 40 do 60.
• Zabezpieczanie spoin i zgrzein – po dokonaniu niezbędnej obróbki mechanicznej spawów i zgrzein zabezpiecza się je poprzez nałożenie preparatów lakierniczych o działaniu antykorozyjnym. Podczas spawania i zgrzewania zaleca się stosowanie środków zabezpieczających, zarazem przewodzących prąd.
• Zabezpieczanie podłoża przed szpachlowaniem – nakłada się zabezpieczenie antykorozyjne po oczyszczeniu i wyszlifowaniu podłoża. Proces ten nazywa się gruntowaniem podłoża. Gruntowanie można wykonywać poprzez nakładanie pędzlem lub aplikację pistoletem lakierniczym. Uzależnione jest to wyłącznie od zakresu naprawy.
• Zabezpieczanie naprawianych profili zamkniętych – przed montażem tapicerki oraz innych elementów wyposażenia i karoserii osłaniających otwory, należy wykonać
zabezpieczenie antykorozyjne poprzez natrysk preparatu ochronnego.
• Zabezpieczenie progów i innych wrażliwych elementów wykonuje się to, nanosząc pędzlem lub w sposób natryskowych preparaty zwane potocznie „barankami”. Tworzą one mocną, elastyczną powłokę, która zabezpiecza elementy przed uderzeniami kamieni, otarciami mechanicznymi oraz wpływem czynników atmosferycznych.

spray-ubs

Poza zabezpieczeniem antykorozyjnym wykonywanym podczas napraw blacharsko-lakierniczych wykonuje się również prace konserwacyjne karoserii. Można je wykonywać zarówno w samochodach nowych, jak i już użytkowanych. Okresowa konserwacja
podczas eksploatacji pojazdów jest obecnie stosowana sporadycznie.
Bogusław Raatz
www.raatz.pl

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę