Powszechnie korozja kojarzy się z tzw. rdzą pojawiającą się na elementach wykonanych ze stali. Jest to jednak zagadnienie bardziej złożone. Korozja dotyczy bowiem również elementów wykonanych ze stopów aluminium. Korozja metali to jedna z przyczyn uszkodzenia elementów karoserii oraz, w efekcie, niszczenia powłoki lakierowej. Korozji można zapobiegać na różnych etapach: produkcji, naprawy oraz eksploatacji samochodu. Bardzo ważne jest stosowanie odpowiednich technologii.
Rodzaje korozji:
Korozja cierna – to zjawisko występuje np. w połączeniach śrubowych oraz nitowanych. W przypadku stali charakterystyczne produkty korozji mają postać czerwono-brunatnego proszku.
Korozja zmęczeniowa – jest wynikiem współdziałania korozji elektrochemicznej oraz zmiennych naprężeń spowodowanych powstaniem ostrych wżerów przechodzących w pęknięcia.
Korozja wżerowa – jest to korozja występująca tylko w pewnych miejscach w postaci wżerów.
Korozja kontaktowa – jest to korozja występująca pomiędzy metalami o różnych właściwościach chemicznych i fizycznych.
Zabezpieczanie elementów karoserii wykonywane jest zarówno w procesie produkcji, jak
i naprawy oraz konserwacji pojazdu. Podczas naprawy blacharskiej stosuj technologie, które mają najmniejszy wpływ na fabryczne zabezpieczenia antykorozyjne.
Dotyczy to na przykład powłok cynkowych na blachach stalowych. Aby nie uszkodzić powłok należy stosować technologie niskotemperaturowe, nylonowe ściernice do usuwania powłok lakierowych oraz lutospawarki i spotery blacharskie, a prace należy wykonywać przy
odpowiednich parametrach, pamiętając, że parowania cynku rozpoczyna się już w temperaturze 220˚C.
Podstawowe rodzaje korozji metali ze względu na przyczyny powstatwania:
Korozja atmosferyczna – jest to ogólny wpływ wody i powietrza oraz znajdujących się w nich gazów na ciała stałe.
Korozja chemiczna – spowodowana jest działaniem substancji chemicznych w środowisku wilgotnym bez dodatkowego działania przepływu prądu elektrycznego.
Korozja elektrochemiczna – spowodowana jest działaniem
substancji chemicznych, gdy reakcjom chemicznym towarzyszy
przepływ prądu.
Przykładowa technologia zabezpieczania antykorozyjnego karoserii:
• Usuwanie korozji – zwykle stosuje się szlifierki kątowe z odpowiednim materiałem ściernym dobranym w zależności od stopnia korozji. Do niewielkich, powierzchniowych ognisk korozji zaleca się stosowanie materiałów o gradacji pomiędzy 80 a 100 W przypadku znacznego stopnia korozji konieczne jest stosowanie materiałów o mniejszej gradacji np. 40 do 60.
• Zabezpieczanie spoin i zgrzein – po dokonaniu niezbędnej obróbki mechanicznej spawów i zgrzein zabezpiecza się je poprzez nałożenie preparatów lakierniczych o działaniu antykorozyjnym. Podczas spawania i zgrzewania zaleca się stosowanie środków zabezpieczających, zarazem przewodzących prąd.
• Zabezpieczanie podłoża przed szpachlowaniem – nakłada się zabezpieczenie antykorozyjne po oczyszczeniu i wyszlifowaniu podłoża. Proces ten nazywa się gruntowaniem podłoża. Gruntowanie można wykonywać poprzez nakładanie pędzlem lub aplikację pistoletem lakierniczym. Uzależnione jest to wyłącznie od zakresu naprawy.
• Zabezpieczanie naprawianych profili zamkniętych – przed montażem tapicerki oraz innych elementów wyposażenia i karoserii osłaniających otwory, należy wykonać
zabezpieczenie antykorozyjne poprzez natrysk preparatu ochronnego.
• Zabezpieczenie progów i innych wrażliwych elementów wykonuje się to, nanosząc pędzlem lub w sposób natryskowych preparaty zwane potocznie „barankami”. Tworzą one mocną, elastyczną powłokę, która zabezpiecza elementy przed uderzeniami kamieni, otarciami mechanicznymi oraz wpływem czynników atmosferycznych.
Poza zabezpieczeniem antykorozyjnym wykonywanym podczas napraw blacharsko-lakierniczych wykonuje się również prace konserwacyjne karoserii. Można je wykonywać zarówno w samochodach nowych, jak i już użytkowanych. Okresowa konserwacja
podczas eksploatacji pojazdów jest obecnie stosowana sporadycznie.
Bogusław Raatz
www.raatz.pl
Marzysz o otwarciu własnej lakierni, ale zniechęcają Cię skomplikowane przepisy? Ten artykuł jest dla Ciebie! …
Proces lakierowania pozornie wydaje się prosty – bierzemy pistolet i rozpylamy lakier. Ale diabeł tkwi …
AkzoNobel wprowadza nowoczesne technologie, takie jak kabiny lakiernicze zasilane wodorem, szkolenia VR i cyfrowe narzędzia, …