Uszczelnianie połączeń blach nadwozia cz. 2

Uszczelnianie połączeń blach nadwozia cz. 2

Nadwozie samochodu zbudowane jest z blach stalowych lub aluminiowych, które łączone są ze sobą zgrzewaniem, lutowaniem twardym, spawaniem laserowym oraz klejeniem i nitowaniem sztancowym. Są to przede wszystkim połączenia blach wykonywane na zakładkę, dlatego pomiędzy nimi powstaje szczelina w której bardzo szybko pojawiają się warunki do samoistnego powstawania korozji szczelinowej.

Rodzaje ściegów uszczelniających

Ściegi zwykłe (płaskie i wypukłe))

  • uzyskiwane poprzez wyciskanie uszczelniacza z kartusza/woreczka foliowego, przez dyszę,
  • stosowane do podstawowych aplikacji uszczelniania.

scieg-plaski

Rys. Ścieg płaski

scieg-okragly

Rys. Ścieg wypukły

Ściegi strukturalne (natryskowe)

Uzyskiwane przez natryskiwanie uszczelniacza przy pomocy specjalnego pistoletu natryskowego i systemu podwójnych dysz. Jest to najnowocześniejsza metoda wybierana przez producentów samochodowych.

Stosowanie tej metody gwarantuje oczywiste korzyści:

  • Zapewnia doskonałą ochronę przed korozją dla połączeń zakładkowych i szwów w poszyciu nadwozia.
  • Tak samo dobrze nadaje się do aplikacji ręcznej jak i do zautomatyzowanych linii produkcyjnychUzyskanie doskonałego uszczelnienia szwów jest proste i wygodne przy pomocy jednoetapowej procedury

rys-2-4b

Rys. Ścieg natryskowy strukturalny

Ściegi o teksturze pędzla

Tekstura pędzla uzyskiwana jest przez rozprowadzenie uszczelniacza przy pomocy specjalnego pędzla (o twardym włosiu).

rys-2-5

Rys. Ścieg o teksturze pędzla

Ściegi łuskowate wąskie – z dyszy płaskostrumieniowej

Wyciskanie uszczelniacza z kartusza przez pistolet o dużej mocy wyposażony w specjalną dyszę.

rys-2-8b_

Rys. 2.8. Ścieg łuskowaty szeroki

W. Wielgołaski

Opracował: Bogusław Raatz

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę