Spawanie blach stalowych
Elementy karoserii wykonane z wysokogatunkowych blach stalowych nie mogą być spawane metodą MAG, czyli stalowym drutem elektrodowym w osłonie dwutlenku węgla lub mieszanki argonu i dwutlenku węgla.
Metoda MAG ze względu na wysokie temperatury jakie wytwarzane są podczas procesu spawalniczego i skład stopów stalowych stosowanych w budowie współczesnej karoserii jest coraz rzadziej dopuszczana przez producentów pojazdów. Należy pamiętać, że istnieje poważne ryzyko przegrzania elementu, co powoduje jego nieodwracalne uszkodzenie. Uszkodzeniu podlega zarówno struktura materiału, ale często i kształt elementu. Temperatura podczas spawania łukiem elektrycznym dochodzi nawet do 1600 °C, ponieważ temperatura topnienia stali to 1539 °C . Maksymalna temperatura przy której materiały wysokogatunkowe zachowują swoje pełne parametry to zaledwie 650 °C. Należy więc dążyć do stosowania jak najniższych prądów spawania pamiętając, że do blach o grubościach od 0,6 mm do 1 mm potrzeba niewiele energii cieplnej. Zwykle z powodzeniem można spawać przy prądzie od 20 A. Kolejnym czynnikiem zmniejszającym przegrzanie jest spawanie przerywane punktowo lub odcinkami. Warto spawać z przerwami pozwalającymi na stygnięcie elementu, co w znacznym stopniu zabezpieczy go przed niekorzystnymi wpływami wysokich temperatur. Nawet w przypadku stosowania małych prądów spawania, ciepło stopniowo kumuluje się, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku elementów o małej masie.
Rys. Spawanie MIG/MAG:
1-materiał spawany, 2-spoina, 3-łuk elektryczny, 4-rolki prowadzące drut, 5-przewód prądowy, 6-końcówka prądowa (dysza drutu), 7-dysza gazowa, 8-wlot gazu osłonowego, 9-chmura gazu, 10-jeziorko (BR)
Spawanie cienkich blach karoseryjnych jest specyficznym przypadkiem prac spawalniczych, w których zazwyczaj dąży się do uzyskania gładkiej powierzchni w miejscu spawania.
Rys. Przekrój spoiny: 1-materiał rodzimy (spawany), 2-spoina, 3,4-krawędź przetopu, 5-strefa rozgrzania do wartości bliskiej temperatury topnienia materiału rodzimego (BR
W spawaniu konstrukcji stalowych zwykle spoiny nie podlegają obróbce mechanicznej, ponieważ stanowią ważny węzeł stanowiący między innymi o parametrach wytrzymałościowych konstrukcji.
Jak wybrać spawarkę (lutospawarkę)
Czy jest takie urządzenie jak lutospawarka? Odpowiedź może zaskakiwać: NIE. Jak to możliwe, że wielu sprzedawców używa określenia, które nie wynika wprost z wiedzy technicznej? Handel ma ogromny wpływ na stosowane przed odbiorców nazewnictwo. Czym jest w takim razie urządzenie stosowane do lutospawania MIG? Aby prawidłowo dobrać półautomat spawalniczy do lutospawania blach karoseryjnych, należy zwrócić uwagę na podstawowe parametry i funkcje urządzenia.
Do lutospawania MIG wykorzystywane są półautomaty spawalnicze MIG-MAG.
Aby urządzenie spełniało właściwie swoje funkcje podczas napraw karoserii samochodowych musi spełniać określone kryteria.
Najważniejsze to:
Identyfikacja parametrów urządzeń spawalniczych
Można zauważyć poważne problemy z umiejętnością właściwego zrozumienia danych zawartych na tabliczkach znamionowych urządzeń spawalniczych. To samo dotyczy interpretacji parametrów technicznych podawanych w ofertach handlowych oraz instrukcjach obsługi. Dlatego też, przedstawiono poniżej sposób rozumienia podstawowych informacji. Należy jednak pamiętać, że ten sam parametr może być nieco inaczej oznaczany przez niektórych producentów. Warto skorzystać z pomocy internetu i odszukać co dana informacja może oznaczać. Często zapomina się, że w kieszeni znajduje się „cały Świat”. W smartfonie, oczywiście.
Przykładowe parametry i ich oznaczenia:
napięcie/częstotliwość zasilania U1
natężenie prądu zasilania – maksymalne I1max
natężenie prądu pracy I1eff
napięcie na wyjściu bez obciążenia U0
napięcie pracy U2
prąd znamionowy maksymalne I2max
prąd znamionowy pracy I2
sprawność η
stopień ochrony IP…
Rys. Porównie spawania z przetopem i lutospawania. (raatz.pl)
Rys. Proces lutospwania MIG w osłonie gazu obojętnego (raatz.pl)
Warto pamiętać, że spoina lutospawania wykonana przy zbyt dużym prądzie powoduje przetop materiału rodzimego i zmieszanie spoiny miedzianej ze stalą. Połączenie na pierwszy rzut oka wygląda poprawnie, ale jest absolutnie nie do przyjęcia ze względów technicznych. Dodatkowo wiadomo, ze w takim przypadku doszło do przegrzania elementów. Z punku widzenia ekonomicznego jest również zjawiskiem bardzo negatywnym, ponieważ skoro i tak materiał został przegrzany to po co wydawano tyle pieniędzy na drogi drut miedziany?
Bogusław Raatz
HERKULES AUTO-TECHNIKA
Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo …
Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o …
Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto …