Jesteśmy świadkami oraz uczestnikami bardzo ważnych zmian na rynku ubezpieczeń. Dotyczy to głównie procesu likwidacji szkód komunikacyjnych. 1 kwietnia 2015 roku wprowadzono w większości towarzystw ubezpieczeniowych działających na rynku polskim system bezpośredniej likwidacji szkód (BLS). System ten pozwala na likwidację szkód bezpośrednio przez firmę ubezpieczeniową poszkodowanego nie czekając na działania ze strony ubezpieczyciela sprawcy szkody. Po przeprowadzeniu likwidacji następuje proces rozliczeniaz firmą ubezpieczeniową sprawcy szkody. Bezpośrednia likwidacja szkód będzie mogła być stosowana w większości szkód komunikacyjnych, najczęściej występujących w ruchu drogowym. Tak jak i w innych krajach, w których funkcjonuje ten system rozliczeń, tak i w Polsce nie dotyczy on wszystkich przypadków szkód.
Z BLS wyłączone są:
Trzeba jednak podkreślić, że szkody niekwalifikujące się do BLS to mniejszość spośród wszystkich zdarzeń drogowych. Ciekawostką jest, że we Francji oraz Grecji system bezpośredniej likwidacji obejmuje również szkody osobowe.
Rys. Jak działa BLS.
Rozwiązania takie funkcjonują już w wielu krajach, a w niektórych już od lat 70 tych ubiegłego wieku. Przykładem może być Belgia (od 1972 roku). Dobrowolność przystąpienia do systemu BLS we Włoszech skończyła się w roku 2007. Od tego czasu wszystkie ubezpieczalnie musiały wdrożyć nowy system. Głównym osiągnięciem nowego systemu jest uproszczenie procedury oraz skrócenie czasu likwidacji szkód. W niektórych przypadkach okres oczekiwania na wypłatę odszkodowania skrócił się nawet do zaledwie kilku dni. Nie wszędzie jednak działa to tak dobrze. Negatywnym przykładem może być rynek rosyjski gdzie system BLS wprowadzono od 1 marca 2015 roku. Powodem wielu kłopotów rzetelnych firm ubezpieczeniowych jest fakt, że pomimo tego, że same uczciwie i bez zbędnej zwłoki wypłacają swoim klientom odszkodowania w imieniu ubezpieczycieli sprawców to mają problemy z odzyskaniem pieniędzy od nich. W Europie jakość i zakres usług likwidacyjnych oferowanych przez ubezpieczycieli są znacznie wyższe niż w Polsce. Mogą one polegać między innymi na organizowaniu rzeczywistej naprawy rzeczy, leczenia w ramach ubezpieczeń zdrowotnych itp. Porozumienia o bezpośredniej likwidacji szkód komunikacyjnych, takie jak oceniana tutaj umowa BLS, zawierane były w Europie już kilka dekad temu i stanowiły dopiero pierwszy etap poprawiania jakości świadczenia usług ubezpieczeniowych. Wszystkie tego typu mechanizmy odnoszą sukces rynkowy, o czym świadczą dane z krajów, takich jak Francja, Belgia, Włochy, Hiszpania, Grecja i Portugalia.
Można z całą [pewnością stwierdzić, że polski model BLS nie powoduje żadnych ograniczeń w konkurencji, które z reszta zakazaną z mocy prawa polskiego. Zdaniem specjalistów z dziedziny ubezpieczeń może on wręcz sprzyjać rozwojowi konkurencji i mieć pozytywny wpływ na kształtowanie się rynku. Skutkuje to zwykle lepszymi warunkami zawartymi w polisach Odpowiedzialności Cywilnej oraz większą ochroną konsumentów.
Zasady zawarte w uruchomionym systemie likwidacji bezpośredniej nie dotyczą jakichkolwiek zmian metod i sposobów kalkulowania i oraz stwierdzania odpowiedzialności w przypadku oceny szkód komunikacyjnych. Inaczej było w przypadku choćby w przypadku niektórych krajów Europy Zachodniej. Mowa tutaj zwłaszcza o systemach włoskim oraz belgijskim, które wraz z wprowadzeniem systemu bezpośredniej likwidacji znacznie uprościły zasady gwarantowanej odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń za skutki kolizji i wypadków. Należy podkreślić, że rozliczenie przez BLS jest dla konsumenta dobrowolne i nie ogranicza w żaden sposób dotychczasowych praw.
Bogusław Raatz
raatz.pl
Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo …
Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o …
Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto …