Jesteśmy świadkami oraz uczestnikami bardzo ważnych zmian na rynku ubezpieczeń. Dotyczy to głównie procesu likwidacji szkód komunikacyjnych. 1 kwietnia 2015 roku wprowadzono w większości towarzystw ubezpieczeniowych działających na rynku polskim system bezpośredniej likwidacji szkód (BLS). System ten pozwala na likwidację szkód bezpośrednio przez firmę ubezpieczeniową poszkodowanego nie czekając na działania ze strony ubezpieczyciela sprawcy szkody. Po przeprowadzeniu likwidacji następuje proces rozliczeniaz firmą ubezpieczeniową sprawcy szkody. Bezpośrednia likwidacja szkód będzie mogła być stosowana w większości szkód komunikacyjnych, najczęściej występujących w ruchu drogowym. Tak jak i w innych krajach, w których funkcjonuje ten system rozliczeń, tak i w Polsce nie dotyczy on wszystkich przypadków szkód.
Z BLS wyłączone są:
Trzeba jednak podkreślić, że szkody niekwalifikujące się do BLS to mniejszość spośród wszystkich zdarzeń drogowych. Ciekawostką jest, że we Francji oraz Grecji system bezpośredniej likwidacji obejmuje również szkody osobowe.
Rys. Jak działa BLS.
Rozwiązania takie funkcjonują już w wielu krajach, a w niektórych już od lat 70 tych ubiegłego wieku. Przykładem może być Belgia (od 1972 roku). Dobrowolność przystąpienia do systemu BLS we Włoszech skończyła się w roku 2007. Od tego czasu wszystkie ubezpieczalnie musiały wdrożyć nowy system. Głównym osiągnięciem nowego systemu jest uproszczenie procedury oraz skrócenie czasu likwidacji szkód. W niektórych przypadkach okres oczekiwania na wypłatę odszkodowania skrócił się nawet do zaledwie kilku dni. Nie wszędzie jednak działa to tak dobrze. Negatywnym przykładem może być rynek rosyjski gdzie system BLS wprowadzono od 1 marca 2015 roku. Powodem wielu kłopotów rzetelnych firm ubezpieczeniowych jest fakt, że pomimo tego, że same uczciwie i bez zbędnej zwłoki wypłacają swoim klientom odszkodowania w imieniu ubezpieczycieli sprawców to mają problemy z odzyskaniem pieniędzy od nich. W Europie jakość i zakres usług likwidacyjnych oferowanych przez ubezpieczycieli są znacznie wyższe niż w Polsce. Mogą one polegać między innymi na organizowaniu rzeczywistej naprawy rzeczy, leczenia w ramach ubezpieczeń zdrowotnych itp. Porozumienia o bezpośredniej likwidacji szkód komunikacyjnych, takie jak oceniana tutaj umowa BLS, zawierane były w Europie już kilka dekad temu i stanowiły dopiero pierwszy etap poprawiania jakości świadczenia usług ubezpieczeniowych. Wszystkie tego typu mechanizmy odnoszą sukces rynkowy, o czym świadczą dane z krajów, takich jak Francja, Belgia, Włochy, Hiszpania, Grecja i Portugalia.
Można z całą [pewnością stwierdzić, że polski model BLS nie powoduje żadnych ograniczeń w konkurencji, które z reszta zakazaną z mocy prawa polskiego. Zdaniem specjalistów z dziedziny ubezpieczeń może on wręcz sprzyjać rozwojowi konkurencji i mieć pozytywny wpływ na kształtowanie się rynku. Skutkuje to zwykle lepszymi warunkami zawartymi w polisach Odpowiedzialności Cywilnej oraz większą ochroną konsumentów.
Zasady zawarte w uruchomionym systemie likwidacji bezpośredniej nie dotyczą jakichkolwiek zmian metod i sposobów kalkulowania i oraz stwierdzania odpowiedzialności w przypadku oceny szkód komunikacyjnych. Inaczej było w przypadku choćby w przypadku niektórych krajów Europy Zachodniej. Mowa tutaj zwłaszcza o systemach włoskim oraz belgijskim, które wraz z wprowadzeniem systemu bezpośredniej likwidacji znacznie uprościły zasady gwarantowanej odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń za skutki kolizji i wypadków. Należy podkreślić, że rozliczenie przez BLS jest dla konsumenta dobrowolne i nie ogranicza w żaden sposób dotychczasowych praw.
Bogusław Raatz
raatz.pl
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …
Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …
Rozwój konstrukcji pojazdów jest widoczny zarówno w ewolucji systemów napędowych, układów elektronicznej kontroli trakcji oraz bezpieczeństwa jazdy ale i konstrukcji karoserii. Dla rynku napraw karoserii to właśnie zmiany w tym zakresie są najbardziej istotne …
Korozja nadwozia samochodu to nie tylko korozja szczelinowa i korozja perforacyjna czy pod powłokowa. To także korozja powstała od czynników eksploatacyjnych: mechanicznych i chemicznych. Konieczne jest zatem zweryfikowanie dotychczasowego myślenia o korodowaniu nadwozi samochodów …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …