Spies Hecker, dostawca lakierów dla mistrzowskich bolidów Srebrnych Strzał, miał niepowtarzalną okazję poznać od kuchni pracę warsztatu lakierniczego przed ostatnim wyścigiem sezonu 2017.
Zespół Mercedes-AMG Petronas Motorsport zapewnił sobie tytuł Mistrza Świata F1 w klasyfikacji konstruktorów, a jego kierowca – Lewis Hamilton – koronę w klasyfikacji kierowców, już w październiku. Mimo to, na jeden wyścig przed końcem sezonu w warsztacie lakierniczym w siedzibie zespołu, angielskim mieście Brackley, praca wre. Cel jest tylko jeden: polakierować elementy nadwozia przed nadchodzącym weekendem.
Na przestrzeni kończącego się sezonu lakierowanych jest tysiące różnych elementów. Bywały tygodnie, że było ich nawet 150. Dlatego też zespół postawił na produkty Spies Hecker, należące do jednej z trzech globalnych marek lakierniczych Axalta Coating Systems, wiodącego globalnego dostawcy lakierów ciekłych i proszkowych. Lakiery Spies Hecker od ponad czterech lat zdobią charakterystyczne bolidy Srebrnych Strzał. Masa, jakość i trwałość powłoki lakierniczej odgrywają tutaj szczególnie ważną rolę ze względu na trudne warunki panujące na torach podczas wyścigów.
Wtorkowy poranek
W każdy wtorek Andrew Moody, Head of Paint and Graphics at Mercedes-AMG Petronas Motorsport, rozpoczyna dzień o 8:30 od spotkania ze swoim 16-osobowym zespołem. Biorą w nim udział wszyscy, włącznie z lakiernikiem z porannej zmiany, która zaczyna się o 6:00 rano. Podczas spotkania omawiany jest harmonogram działań na kolejne dni.
„Cotygodniowe spotkanie zespołu pozwala nam omówić zadania na nadchodzący tydzień. To znakomite uzupełnienie spisu prac i listy elementów, które liderzy zespołów publikują co rano, wyszczególniając jakie części trafią tego dnia do warsztatu oraz co należy przygotować przed kolejnym wyścigiem” – wyjaśnia Andrew Moody.
Do biegu, gotowi, start!
Po spotkaniu zespół graficzny udaje się do swojej części, a ośmiu lakierników natychmiast przystępuje do pracy w warsztacie lakierniczym. Najpierw zajmują się elementami wymagającymi więcej pracy, czyli zwykle większymi (np. boki bolidu, osłony silnika, nosy i skrzydła).
Tym razem do lakierowania trafiły dwa przednie skrzydła. „Pracujemy w sposób bardzo systematyczny. Każdemu podzespołowi, który trafia do warsztatu lakierniczego, przypisano specjalny arkusz z instrukcją. Są tam wszystkie niezbędne informacje, od proporcji mieszania i typu papieru ściernego, którego należy użyć, aż po czas szlifowania” – wyjaśnia Andrew Moody.
Na początek oba przednie skrzydła zostają zważone. Zanim trafiły do lakierników, zostały w innym dziale poddane skanowaniu, testom i prześwietleniom, aby upewnić się, że nie są uszkodzone ani zużyte w sposób, który wpływałby na jazdę bolidu podczas następnego wyścigu. Nad dwoma przednimi skrzydłami pracuje łącznie trzech lakierników. Najpierw usuwają stary lakier, a potem szlifują powierzchnię. W kolejnym kroku elementy zostają zagruntowane kwasoutwardzalnym gruntem reagującym Spies Hecker Priomat® Wash Primer 4075. Następnie aplikowany jest Permasolid® HS Vario Primer Surfacer 5340, wypełniacz gruntujący z dużą zawartością części stałych lub Permasolid® HS Performance Surfacer 5320, szybkoschnący dwuskładnikowy wypełniacz do szlifowania.
Później na jedno ze skrzydeł aplikowany jest lakier bazowy Permahyd® Hi-TEC Base Coat 480 w niestandardowym kolorze opracowanym specjalnie dla zespołu – Stirling Silver, nazwanym na cześć Sir Stirlinga Mossa, kierowcy zespołu Mercedes-Benz w 1955 r. Podczas gdy pierwsze skrzydło schnie, drugie zostaje pokryte tym samym srebrnym kolorem. Tak jak w innych warsztatach, lakiernicy sami mieszają kolory. Andrew Moody i jego zespół korzystają z oprogramowania kolorystycznego Phoenix oraz dwóch inteligentnych wag.
Diabeł tkwi w… elastyczności
Wszyscy członkowie zespołu są wykwalifikowanymi lakiernikami, którzy przeszli kompleksowe szkolenia pod kątem swoich zadań. A ponieważ regularnie muszą wykonywać różne zadania, w zespole opracowano wyraźny podział umiejętności. „80% zespołu może wykonywać wszystkie zadania, a 50% może wykonywać prace specjalne, np. lakierowanie aerografem, dlatego też kluczem do wydajnej pracy jest elastyczność zespołu. Podstawą każdego dnia pracy jest harmonogram działań oraz lista elementów. Jednak w każdej chwili plan może ulec zmianie – musimy umieć się dostosować, cały czas mając na uwadze osiągnięcie założonych celów” – wyjaśnia Andrew Moody.
Dwóch lakierników zakończyło swoją pracę nad przednimi skrzydłami i przeszło do kolejnego zadania. Trzeci, specjalizujący się w pracy z aerografem, zajmuje się przejściami kolorów oraz delikatnymi liniami na pierwszym skrzydle, podczas gdy drugie schnie. Na tym etapie do procesu dołącza zespół graficzny, który dostarcza specjalne winylowe szablony lakiernicze. Następnie większość zespołu udaje się na lunch. Zwykle jedzą go razem i choć czasami udaje się oderwać na godzinę, w okresie najbardziej wytężonej pracy, jak dziś, mają do dyspozycji jedynie 30 minut.
Po lunchu idzie już gładko
Szata graficzna na sezon 2017 uwzględnia skomplikowane linie, wzory i efekty przecinające różne elementy nadwozia. To oznacza, że lakierowanie każdego z wymiennych podzespołów musi idealnie pasować do sąsiadujących paneli pod względem położenia, rozmiaru, kształtu, koloru i odcieni. Kolejnym utrudnieniem jest fakt, że kształt bolidu nieustannie się zmienia. „Na niektórych torach potrzebujemy dużej siły dociskającej, a na innych wystarczy średnia lub niska. Dlatego też musimy potrafić dostosować się do zmieniającej się konfiguracji bolidu” – wyjaśnia. To prawdziwe wyzwanie.
Przednie skrzydła trafiają do końcowego suszenia przed aplikacją lakieru bezbarwnego. Gdy element trzeba szybko polakierować i wysuszyć, zespół korzysta z lakieru bezbarwnego Permasolid® HS Speed Clear Coat 8800. Kiedy lakiernicy mają nieco więcej czasu, stosują Permasolid® HS Optimum Plus Clear Coat 8650. Po lakierowaniu i suszeniu przednie skrzydła są wygładzane i polerowane trzema różnymi tarczami ściernymi i polerującymi, aby nadać im olśniewającego połysku i blasku, do którego przyzwyczajeni są kibice Srebrnych Strzał.
Na tym etapie zdejmowane jest maskowanie z obu przednich skrzydeł, które następnie są przygotowywane do przekazania innemu działowi. Jednak zanim jakikolwiek element opuści warsztat lakierniczy, należy odnotować jego masę, a Moody lub lider zespołu musi przeprowadzić inspekcję w celu zaaprobowania panelu.
„W ciągu 8–9 godzin poszczególne elementy są poddawane 10 różnym procesom lakierniczym. Niezawodność, powtarzalność uzyskanego efektu i szybkość aplikacji lakierów Spies Hecker są kluczowe. Nie mamy czasu na poprawki” – wyjaśnia Moody.
Cykl się zamyka
Przednie skrzydła zostały zatwierdzone i są gotowe, ale lakiernicy wciąż gruntują, lakierują lub polerują inne elementy. Lakiernik z wieczornej zmiany, który zjawia się o 14:00, gdy jego kolega ze porannej zmiany właśnie przygotowuje się do powrotu do domu, przejmuje część prac, których zespół ze standardowej zmiany nie ukończy przed końcem dnia, czyli godziną 15:30. Lakiernik z wieczornej zmiany pracuje do 22:30, zostawiając stanowisko gotowe do dalszej pracy dla lakiernika z porannej zmiany, który rozpocznie o 6:00 następnego ranka. Cykl się zamyka.
Gdy Andrew Moody patrzy na pracę swojego zespołu, nie ma wątpliwości, że: „Formuła 1 to sport zespołowy, a Spies Hecker jest jednym z czynników decydujących o sukcesie stajni Mercedes-AMG Petronas Motorsport”.
O Spies Hecker
Spies Hecker, jedna z globalnych marek renowacyjnych systemów lakierniczych Axalta Coating Systems, tworzy optymalne i praktyczne rozwiązania, które nie tylko w znacznym stopniu ułatwiają pracę warsztatów lakierniczych, ale również sprawiają, że staje się ona znacznie bardziej wydajna. Bazując na 135 latach sukcesów, Spies Hecker przede wszystkim koncentruje się na swoich klientach. Wysokiej jakości systemy produktowe, zindywidualizowana obsługa i odpowiednio ukierunkowane szkolenia podkreślają znaczenie relacji z klientami. Marka z Kolonii, Niemcy, jest w czołówce światowych marek lakierów renowacyjnych, a jej produkty są dostępne w 76 krajach na całym świecie.
Spies Hecker – po prostu bliżej!
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …