Za kulisami lakierowania 2017 Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+
Spies Hecker, jedna z trzech marek renowacyjnych należących do firmy Axalta Coating Systems, wiodącego globalnego dostawcy lakierów ciekłych i proszkowych, od trzech lat odpowiada za lakierowanie bolidów zespołu Mercedes-AMG Petronas Motorsport w charakterystyczne barwy Srebrnych Strzał. Lakiery marki Spies Hecker znalazły się również na modelu Mercedes F1 W07 Hybrid 2016, który zdobył dla zespołu tytuł mistrza świata.
Bolid 2017 Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+ przyciąga wzrok. Hasło EQ, pochodzi od angielskiego Electric Intelligence (czyli „elektryczna inteligencja”) i nawiązuje do wartości jakimi kieruje się marka Mercedes-Benz, czyli emocji i inteligencji. Nowa nazwa modelu znalazła swoje odzwierciedlenie w projekcie graficznym W08. Na pojeździe znajdziemy elektryzujący niebieski kolor, którego wzór prezentuje przepływ powietrza wzdłuż samochodu, od przedniego skrzydła do tylnych krawędzi osłon bocznych. Subtelne, zielone i niebieskie linie sprawiają wrażenie ruchu nawet kiedy bolid stoi w miejscu. Całość przywołuje na myśl obraz rozpędzonego bolidu, który iskrzy się, jakby był cały naładowany energią elektryczną. Na torze wygląda to wprost spektakularnie.
Biorąc pod uwagę zarówno stopień skomplikowania lakierowania, jak i nową konstrukcję bolidu zoptymalizowaną pod kątem nowych przepisów dotyczących aerodynamiki – jak trudne było osiągnięcie tak olśniewającego efektu?
Czas, start!
Prace nad projektem graficznym bolidu na sezon 2017 rozpoczęły się jeszcze w trakcie trwania sezonu 2016. Projektanci z fabryki Mercedes AMG Petronas w angielskim Brackley oraz designerzy z Daimler AG w Niemczech opracowują koncepcje, które następnie są przedstawiane zespołowi managerów. Projektanci ściśle współpracują z Andrew Moodym, Head of Paint and Graphics Mercedes-AMG Petronas Motorsport, który wraz ze swoim 15-osobowym zespołem jest odpowiedzialny za odtworzenie projektu na bolidzie.
„Dzielimy się swoimi spostrzeżeniami, ale nie na temat stopnia skomplikowania lub trudności jednorazowego lakierowania, lecz na temat tego, jak w łatwy sposób można dany wzór precyzyjnie odtworzyć setki lub tysiące razy w bardzo wąskich przedziałach czasowych w trakcie sezonu” – wyjaśnia Moody.
Po zaakceptowaniu ostatecznego projektu Moody otrzymuje wygenerowaną komputerowo wizualizację nowego bolidu. Na jej podstawie zespół odtwarza zaprojektowany wzór na kilku elementach – w tym roku były to osłony boczne i boki nadwozia. Polakierowane panele są fotografowane, a zdjęcia są wysyłane do projektantów. W razie potrzeby nanoszone są poprawki.
Zielone światło
„Kiedy wszyscy są już zadowoleni z rezultatów, odwiedzają nas osoby decyzyjne, aby na żywo ocenić ostateczny efekt. Gdy otrzymujemy zielone światło, lakierujemy w nowych barwach model z poprzedniego sezonu, żeby mieć lepszy obraz sytuacji” – mówi Moody.
Bolid Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+ na sezon 2017, który zaprezentowano 23 lutego na angielskim torze Silverstone, został pokryty trzynastoma kolorami, z których żaden nie jest dostępny w sprzedaży. Na paletę składa się: pięć odcieni zielonego, trzy odcienie niebieskiego, cztery odcienie koloru srebrno-grafitowego i główna barwa, czyli Stirling Silver, nazwana na cześć Stirlinga Mossa, kierowcy Mercedesa z 1955 r.
Podczas pracy nad bolidami zespół Paint and Graphics korzysta z różnych produktów marki Spies Hecker. Lakiernicy zaczynają od aplikacji gruntu reagującego Priomat® Wash Primer 4075. Produkty: Permasolid® HS Vario Primer Surfacer 5340, wypełniacz gruntujący o wysokiej zawartości części stałych oraz Permasolid® HS Performance Surfacer 5320, szybkoschnący, dwuskładnikowy wypełniacz do szlifowania, to dwa kluczowe produkty wykorzystywane przez zespół Mercedesa podczas przygotowywania podłoża przed aplikacją lakieru bazowego Permahyd® Hi-TEC Base Coat 480.
„Podzespoły wykańczamy niezawodnym lakierem bezbarwnym Permasolid® HS Optimum Plus Clear Coat 8650, a jeśli zależny nam na szybkości i krótkim czasie schnięcia – lakierem Permasolid® HS Speed Clear Coat 8800” – mówi Moody.
Skomplikowany projekt graficzny samochodu stawia wiele wyzwań przed Moodym i jego zespołem Paint and Graphics. „Nawet po wyczerpującym szkoleniu z aplikacji nowego wzoru, lakierowanie bolidu zajmuje ok. 150 godzin, z czego na nos i tylne skrzydło przypada po 12 godzin” – wyjaśnia Moody.
Na przestrzeni całego sezonu zespół lakieruje tysiące elementów i części, czasami nawet 150 sztuk w ciągu tygodnia. „Niezawodność i szybkość aplikacji są kluczowe; nie mamy czasu na poprawki. Spies Hecker nam to gwarantuje” – dodaje.
Cienka linia nadwozia
Skomplikowane linie, wzory i efekty przecinają różne elementy nadwozia. Wszystkie wymienne komponenty muszą być nie tylko idealnie dopasowane, lecz także precyzyjnie polakierowane zgodnie z kolorem i odcieniem sąsiadującego elementu. Uzyskanie właściwego efektu jest prawdziwym wyzwaniem dla lakierników.
„Korzystamy ze specjalnie zaprojektowanych szablonów, które imitują nadwozie bolidu i umożliwiają precyzyjne odwzorowanie każdego elementu pod względem wielkości oraz kształtu, a co najważniejsze – także kolorów, cieni i grafiki. Jeśli trzy panele schodzą się w jednym miejscu, a srebrny lakier stopniowo staje się coraz jaśniejszy w pobliżu łączenia tych trzech paneli, trudno jest precyzyjnie polakierować wszystkie trzy panele. Specjalne szablony są niezbędne. System Permahyd Hi-TEC doskonale sprawdza się podczas aplikacji różnych kolorów i złożonych wzorów. Ponadto, umożliwia maskowanie natychmiast po odparowaniu. W tym roku rozpoczęliśmy stosowanie cyfrowych masek, które ułatwiają nam odtwarzanie linii z projektu”.
„Tegoroczne wykończenie jest wyjątkowe i wygląda fantastycznie. Bardzo nas cieszy, że system Spies Hecker Hi-TEC Performance System po raz kolejny dowiódł swojej niezawodności, szybkości aplikacji i wydajności, zapewniając przy tym znakomitą precyzję koloru. Co więcej, doskonale sprawdza się w trudnych warunkach panujących na torach F1” – mówi Joachim Hinz, Spies Hecker Brand Manager na region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.
„Zawsze jesteśmy zainteresowani nowymi rozwiązaniami od marki Spies Hecker, chcemy mieć pewność, że jesteśmy na bieżąco z najnowszymi produktami i technikami lakierniczymi” – podsumowuje Moody.
Więcej informacji o marce Spies Hecker i jej współpracy z zespołem Mercedes-AMG Petronas Motorsport można uzyskać na stronie www.spieshecker.pl/F1speed.
Wykończenie karoserii samochodowej lakierem bezbarwnym upowszechniło się w motoryzacji pod koniec ubiegłego wieku. Zastosowanie tej …
Podczas Ogólnopolskiego Kongresu Serwisów Naprawczych w Uniejowie zainaugurowano działalność nowego narzędzia, stworzonego przez sekcję blacharsko-lakierniczą …
Cromax ponownie dowodzi innowacyjności za sprawą pigmentu ChromaHybrid do lakierów bazowych Cromax® Pro Basecoat. To …