
Prawidłowe przygotowanie szyby oraz nadwozia to kluczowy etap każdej wymiany szyby wklejanej. Błędy popełnione podczas oczyszczania, szlifowania czy nakładania podkładów mogą skutkować nieszczelnością, osłabieniem struktury wiązania, a nawet wypadnięciem szyby podczas jazdy. Dowiedz się, jak krok po kroku przygotować powierzchnie, jak rozpoznać szybę powlekaną, kiedy stosować który podkład i jak uniknąć typowych problemów, które mogą zagrozić bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów.
Po wycięciu uszkodzonej szyby należy właściwie przygotować zarówno nadwozie, jak i nową szybę do wklejenia. Każda szyba wklejana w samochodach osobowych i dostawczych ma na obrzeżu czarny ceramiczny nadruk, często wykonany techniką sitodruku. Pełni on wyłącznie funkcję maskownicy, ukrywając nierówną warstwę kleju oraz elementy znajdujące się pod szybą, takie jak osłony wewnętrzne słupków, krawędzie podsufitki czy przewody alarmowe. Czarny ceramiczny nadruk nie jest podkładem pod klej ani nie zapewnia pełnej ochrony przed promieniowaniem słonecznym. Dlatego szyby z takim nadrukiem wymagają pokrycia czarnym podkładem.

Fot. Czarny, ceramiczny nadruk na krawędzi szyby, to nie jest podkład dla kleju
Czarny podkład poprawia przyczepność kleju do szyby (oraz do czarnego nadruku), a dodatkowo chroni klej poliuretanowy przed szkodliwym działaniem promieni UV.
Brak podkładu powoduje, że szyba po krótkim czasie od wklejenia może oddzielić się od kleju i wypaść – choćby podczas przejazdu przez przejazd kolejowy lub przy awaryjnym hamowaniu.
Nowoczesne szyby przednie, a zwłaszcza boczne i tylne, oprócz nadruku mają fabrycznie nałożoną warstwę poliuretanu oraz listwę ozdobną. Są to tzw. szyby powlekane. Na szyby powlekane nie nakłada się czarnego podkładu. Warstwę poliuretanu należy jedynie przemyć aktywatorem (z niebieską nakrętką), który uaktywnia jej powierzchnię. Nałożenie czarnego podkładu na poliuretan jest błędem i może być niebezpieczne – podkład zachowuje się wtedy jak „czekolada na ptasim mleczku”, kruszy się i pęka przy każdym ruchu szyby, nie wykazując jakiejkolwiek przyczepności.
Niektórzy producenci stosują na szybach cienką fabryczną warstwę podkładu. Po jej przemyciu
zmywaczem można nałożyć nową warstwę lub usunąć starą i zastąpić ją świeżą.
WAŻNE! Czarny podkład nakładamy wyłącznie na szybę:
• na ceramiczny nadruk,
• lub na istniejącą warstwę czarnego podkładu.
Czarny podkład (metalowa buteleczka z zieloną nakrętką) jest mieszaniną wielu składników, dlatego przed użyciem należy go bardzo dokładnie wymieszać – co najmniej 3 minuty, aż metalowe kulki intensywnie rozmieszają zawartość. Po otwarciu buteleczki podkład zaczyna utwardzać się pod wpływem wilgoci z powietrza.

Fot. Przygotowanie szyby do nałożenia kleju – odtłuszczanie
Podkład nanosimy jednym, ciągłym ruchem w jednym kierunku, używając nasączonego wacika filcowego. Ruchy tam-i-z-powrotem („malowanie”) powodują smugi i odwarstwianie podkładu.
Czas schnięcia w warunkach normalnych (20°C, 50% wilgotności) to ok. 15 minut.
Warstwa podkładu pozostaje aktywna maksymalnie 6 godzin.
Jedynie podkłado-aktywator (czarna nakrętka) może być nakładany na wszystkie powierzchnie – także na poliuretan szyb powlekanych. Warto również pamiętać, że nowoczesne szyby mają na powierzchni ślady preparatów silikonowych, które ograniczają przyczepność podkładu. Dlatego używa się zmywaczy z dodatkiem środków antysilikonowych, a powierzchnię ceramicznego nadruku należy przeszlifować drobną włókniną.
WAŻNE! Dopiero powierzchnię przeszlifowaną i odtłuszczoną zmywaczem benzynowym z dodatkiem antysilikonów pokrywamy cienką warstwą czarnego podkładu.
Jeśli ponownie wklejamy tę samą szybę, przygotowujemy ją tak jak nadwozie: wyrównujemy warstwę starego kleju, a odsłonięty klej pełni funkcję podkładu pod nowy. Aktywność tej warstwy również wynosi maksymalnie 6 godzin.

Fot. Usuwanie warstwy starego kleju z szyby
Przygotowanie nadwozia jest prostsze, ponieważ wykorzystuje się pozostałą po wycięciu szyby warstwę starego kleju. Należy ją wyrównać i ściąć do grubości ok. 1,0–2,0 mm na całym obwodzie otworu.
Świeżej warstwy starego kleju nie wolno dotykać palcami, przemywać ani pokrywać czarnym podkładem z zieloną nakrętką. Dopuszczone są jedynie:
• czarny podkład z czarną nakrętką,
• aktywator z niebieską nakrętką.
Świeża warstwa starego kleju jest najlepszym podkładem pod nowy klej i pozostaje aktywna maksymalnie 6 godzin.
Jeżeli podczas wyrównywania usuniemy całą warstwę kleju albo uszkodzimy lakier, czarny podkład należy nałożyć jedynie na uszkodzone miejsca.
Nałożenie czarnego podkładu na świeżą warstwę starego kleju tworzy izolację, która osłabia wiązanie nowego kleju – podkład łatwo pęka i można go zeskrobać paznokciem. Szyba tak zamontowana może być nieszczelna, nie spełni funkcji bezpieczeństwa biernego i może z czasem wypaść.
Często po naprawach blacharskich warstwa starego kleju zostaje całkowicie usunięta. Wtedy na oczyszczoną, zagruntowaną i polakierowaną karoserię należy nanieść czarny podkład.
WAŻNE! Czarny podkład nakładamy tylko na powierzchnie nadwozia: polakierowane, zagruntowane lub miejscowo uszkodzone do surowej blachy.

Fot. Usuwanie kleju z nadwozia
Zdarza się, że po wycięciu szyby w nadwoziu ujawniają się ogniska zaawansowanej korozji. Nie wolno ich ignorować ani wklejać szyby na skorodowaną powierzchnię. Należy wyjaśnić klientowi sytuację, oczyścić to miejsce i odpowiednio je polakierować.

Fot. W przypadku korozji w miejscu klejenia szyby należy w pierwszej kolejności wykonać naprawę blacharska wraz z zabezpieczeniem antykorozyjnym.
Opracował: Maksymilian Janewski
Na podstawie książki „Pomiędzy Blacharstwem a Lakiernictwem” W. Wielgołaskiego (2023)

Firma HERKULES Auto-Technika wprowadza na rynek trzy nowe produkty przeznaczone do napraw konstrukcji pojazdów użytkowych. …

Francuski producent GYS wprowadza na rynek nowoczesną zgrzewarkę punktową Gyspot PTI GENIUS+, zaprojektowaną z myślą …

Trwała, elastyczna i odporna powłoka o strukturze „baranka”, która skutecznie chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi, wodą, …
