
Nadwozie samochodu zbudowane jest z blach stalowych lub aluminiowych, które łączone są ze sobą zgrzewaniem, lutowaniem twardym, spawaniem laserowym oraz klejeniem i nitowaniem sztancowym. Są to przede wszystkim połączenia blach wykonywane na zakładkę, dlatego pomiędzy nimi powstaje szczelina w której bardzo szybko pojawiają się warunki do samoistnego powstawania korozji szczelinowej.
Rodzaje ściegów uszczelniających
Ściegi zwykłe (płaskie i wypukłe))

Rys. Ścieg płaski

Rys. Ścieg wypukły
Ściegi strukturalne (natryskowe)
Uzyskiwane przez natryskiwanie uszczelniacza przy pomocy specjalnego pistoletu natryskowego i systemu podwójnych dysz. Jest to najnowocześniejsza metoda wybierana przez producentów samochodowych.
Stosowanie tej metody gwarantuje oczywiste korzyści:

Rys. Ścieg natryskowy strukturalny
Ściegi o teksturze pędzla
Tekstura pędzla uzyskiwana jest przez rozprowadzenie uszczelniacza przy pomocy specjalnego pędzla (o twardym włosiu).

Rys. Ścieg o teksturze pędzla
Ściegi łuskowate wąskie – z dyszy płaskostrumieniowej
Wyciskanie uszczelniacza z kartusza przez pistolet o dużej mocy wyposażony w specjalną dyszę.

Rys. 2.8. Ścieg łuskowaty szeroki
W. Wielgołaski
Opracował: Bogusław Raatz

HERKULES LIVE SHOW: praktyka, precyzja i pasja w centrum uwagi W dniach 19–21 września 2025 …

Rosnąca złożoność konstrukcji współczesnych pojazdów, rozwój technologii napraw oraz coraz większa luka pokoleniowa wśród fachowców …

Aktualizacja: grudzień 2025 Prawidłowe przygotowanie szyby oraz nadwozia to kluczowy etap każdej wymiany szyby wklejanej. …
