Według danych firmy konsultingowej McKinsey, w 2019 roku, w porównaniu do roku poprzedniego sprzedaż samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in wzrosła w Europie o 44% do ponad 600 000 pojazdów. Warsztaty muszą być zatem przygotowane na pojawianie się tych pojazdów oraz – zależnie od wymagań producenta – nowych ograniczeń dotyczących temperatury suszenia lakieru.
Podczas napraw samochodów elektrycznych i hybrydowych lakiernicy dążą do uzyskania idealnego efektu. W przypadku niskiej temperatury muszą jednak kierować się konkretnymi wytycznymi. Harald Klöckner, Standox Training Leader na Europę, Bliski Wschód i Afrykę: „Przed rozpoczęciem pracy trzeba odłączyć instalację wysokiego napięcia od akumulatora. Mogą to robić wyłącznie odpowiednio przeszkolone osoby”.
„W tych pojazdach przede wszystkim akumulatory są wrażliwe na działanie skrajnych temperatur” – wyjaśnia Klöckner. W przypadku najczęściej stosowanych ogniw litowo-jonowych skrajne temperatury powodują przedwczesne zużywanie się akumulatora. A podczas suszenia wymuszonego osiągnięcie temperatury 60°C, która jest wartością graniczną dla akumulatorów, to nic trudnego. „Zależnie od producenta trzeba przestrzegać różnych wymagań dotyczących maksymalnej temperatury w kabinie lakierniczej i czasu suszenia” – dodaje Harald Klöckner.
Jedynie systemy lakiernicze gwarantujące najwyższej klasy efekt nawet przy niskiej temperaturze suszenia pozwalają bezpiecznie pracować z pojazdami elektrycznymi i hybrydowymi. „Za sprawą produktów z serii Xtreme System marka Standox oferuje warsztatom system lakierniczy do profesjonalnych renowacji zgodnych z wymaganiami producentów. Ponadto system pozwala oszczędzać energię, ponieważ suszenie trwa zaledwie 45–60 minut w 20°C lub 15 min w 40°C” – mówi Harald Klöckner.
Jednak pełny potencjał Systemu Xtreme można wykorzystać stosując wszystkie produkty z tej serii, które wzajemnie się uzupełniają. Tak samo jak lakier bazowy Standoblue, produkty należące do Systemu Xtreme – w tym wypełniacz mokro-na-mokro VOC Xtreme Wet-on-Wet filler U7650 lub wypełniacz VOC Xtreme Filler U7600 – można aplikować w jednym cyklu. W przypadku wypełniacza VOC Xtreme Filler U7600 można nałożyć nawet cztery warstwy bez odparowania międzywarstwowego. Natomiast nowy lakier bezbarwny VOC Xtreme Filler U7600 pozwala na elastyczną pracę, ponieważ można aplikować dwie lub półtorej warstwy – także bez odparowania międzywarstwowego. Dodatkową korzyścią dla warsztatów stosujących ten system jest obniżenie kosztów energii elektrycznej nawet o 70%.
Więcej informacji na temat Standox Xtreme System na stronie www.standox.pl/xtreme-system oraz u przedstawicieli handlowych Standox.
Renowacja pojazdów elektrycznych i hybrydowych wymaga nowego podejścia do napraw lakierniczych (zdjęcie: Shutterstock).
Systemy umożliwiające suszenie w niskiej temperaturze oszczędzają energię oraz pozwalają chronić akumulatory pojazdów elektrycznych i hybrydowych (zdjęcie: Axalta).
Stosowanie produktów z tej samej serii pozwala na maksymalne wykorzystanie zalet Systemu Xtreme (zdjęcie: Axalta).
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …