• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Technika airbrush – sposób na książkę

Technika airbrush – sposób na książkę

fot. 01 W dzisiejszym odcinku namalujemy fragment książki. To jest bardzo atrakcyjne ćwiczenie. Jego elementy można po modyfikacji stosować w innych motywach. Najciekawsza jest struktura pofałdowanych stron książki oraz efekt przestrzenności całego obiektu.

9

fot. 02 Ćwiczenie rozpoczynamy od wycięcia widocznych na zdjęciu specyficznych szablonów. Linie ciecia można najpierw naszkicować lub od razu improwizując wycinać linie nożykiem. Trzeba jednak pamiętać, że jakość wyciętych szablonów będzie się przekładała na efekt końcowy pracy. Dlatego warto zadbać o właściwe proporcje książki i kształt pofałdowanych stron.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush

fot. 03 Praca dzieli się na zasadnicze, dwie części; strony książki i okładkę. Pamiętajmy o ostrym ostrzu nożyka. Krawędzie szablonów muszą mieć ostrą krawędź, nie mogą być postrzępione. Tradycyjnie, aby nie uszkodzić stołu lub innych przedmiotów, do cięcia używamy specjalnej podkładki. Szablony wycinamy w kartonie kredowanym o gramaturze ok. 170 gram. Taki karton jest na tyle sztywny, że strumień farby nie będzie wnikał pod szablon.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush

fot. 04 Do aerografu wlewamy kolor neutralny, np. sepię i rozpoczynamy malowanie stron książki. Farbę natryskujemy delikatnie i fragmentarycznie tuż przy krawędzi szablonu. Nie malujemy jednolicie, wzdłuż całej krawędzi kartonu, lecz nieregularnie. Następnie szablon nieznacznie przesuwamy jednocześnie w górę i w lewo i malujemy cień od kolejnej strony książki. Podczas malowania oglądamy efekt i w razie konieczności powracamy do poprzednich kartek, aby ich cień w razie potrzeby wzmocnić. Nie przyciemniamy malowania. Utrzymywanie aerografu tuż przy szablonie pozostawia miejsca niezamalowane i przez to gwarantuje większy kontrast między światłem a cieniem.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush

fot. 05 Gdy brzegi stron książki mamy już namalowane, zakrywamy je kolejnym szablonem i przystępujemy do malowania pofałdowań otwartych stron. Delikatny cień nakładamy zgodnie z pofałdowaniem brzegów kartek. To jest podstawowy zabieg do uzyskania przestrzenności. W wyobraźni widza każda, niewidoczna kartka pod spodem jest pofałdowana w ten sam sposób.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush

fot. 06 Gdy strony książki i ich pofałdowanie mamy już namalowane, zakrywamy je kolejnym szablonem i przystępujemy do malowania okładki. Najpierw jej płaską część graniczącą ze stronami. Tutaj, tuż pod stronami książki, nakładamy głęboki cień. Następnie wyodrębniamy szablonem krawędź okładki. Malujemy ją fragmentarycznie. Zaznaczamy także cieniem sam narożnik.

Airbrush & Design - Karpiński, airbrush

fot. 07 Kolejnym szablonem zakrywamy całość dotąd namalowanej pracy i odkrywamy tylko tlo. Chcemy uzyskać złudzenie obrusu, na którym leży książka.  Zakrywamy zatem całe tło używaną już w poprzednich ćwiczeniach firanką. Następnie, tuż przy krawędzi książki nakładamy farbę tak, aby przeszła przez splot. Cień delikatnie wzmacniamy także bez firanki i oceniamy ogólny wygląd pracy. Opisany motyw zawiera wiele elementów, możliwych do zastosowania w innych pracach. Życzę cierpliwości i udanych ćwiczeń. Zapraszam także do mojej pracowni na szkolenia airbrush i naukę malowania aerografem!

Andrzej Karpiński

www.airbrush.com.pl

 

Zobacz również
  • Jeździ MZ ES 250 Trophy już od ponad 50 lat. Filmowy motocykl wpisał się w krajobraz Sławna

    Ten motocykl to prawdziwa legenda. Chyba wszyscy kojarzą go ze słynnej komedii „Nie lubię poniedziałku”. MZ ES 250 Trophy w latach 70-tych królował na polskich drogach. Pojazd, który dziś wzbudza niemałe zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji …

    Jeździ MZ ES 250 Trophy już od ponad 50 lat. Filmowy motocykl wpisał się w krajobraz Sławna
  • Suzuki „Eljot”, czyli miniaturowa wersja jeepa. Za tym autem do dziś oglądają się dziewczyny

    Suzuki LJ 80 (eljot) to samochód legenda. Kultowa terenówka produkowana w latach 1977-1983 kojarzona z wakacyjnym autem zapisała się w historii i do dziś budzi wśród wielu osób sentyment. Tak jest w przypadku Piotra Gacia …

    Suzuki „Eljot”, czyli miniaturowa wersja jeepa. Za tym autem do dziś oglądają się dziewczyny
  • Przygoda z aerografią zaczęła się od Harleya-Davidsona. Płomienie zachwyciły znajomych

      Jak sam mówi jest w stanie namalować wszystko, od figur geometrycznych po czaszki i płomienie. Swoją pasję do aerografii nieustannie rozwija i cały czas eksperymentuje. Marcin Tatar Tatarczuk daje drugie życie motocyklom, a jego …

    Przygoda z aerografią zaczęła się od Harleya-Davidsona. Płomienie zachwyciły znajomych
  • Kaski – malowanie postaci

    Malowanie kasku może być dość proste, ale dające satysfakcję lecz możemy też mieć bardziej skomplikowany wzór. Malujemy kask na kolor, dookoła szparunek, obwódka w postaci jednej lub dwóch linii, do tego logo i mamy naprawdę …

    Kaski – malowanie postaci
  • Kolejne Retro Motor Show za nami

    Tegoroczna edycja ugruntowała poznańskie wydarzenie jako największe w Polsce targi pojazdów zabytkowych. Na rekordowej powierzchni – w 5 halach na niemal 35 000 m2 – znalazło się 948 pojazdów. Zobaczyło je 26 742 zwiedzających. W …

    Kolejne Retro Motor Show za nami

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x