Dotyczy to głównie technologii usuwania wgnieceń oraz łączenia termicznego elementów karoserii. Należy stosować niskotemperaturowe metody obróbki blachy. Stosowanie możliwie niskich temperatur pozwala na zachowanie niemal w 100% własności fizycznych. Zabezpieczanie elementów karoserii wykonywane jest zarówno w procesie produkcji, jak i naprawy oraz konserwacji pojazdu. Podczas naprawy blacharskiej stosuj technologie, które mają najmniejszy wpływ na fabryczne zabezpieczenia antykorozyjne. Dotyczy to na przykład powłok cynkowych na blachach stalowych. Aby nie uszkodzić powłok cynkowych należy stosować technologie niskotemperaturowe, nylonowe ściernice do usuwania powłok lakierowych oraz lutospawarki i spotery blacharskie, a prace należy wykonywać przy odpowiednich parametrach, pamiętając, że parowanie cynku rozpoczyna się już w temperaturze 220˚C.
Korozja cierna – to zjawisko występuje np. w połączeniach śrubowych oraz nitowanych. W przypadku stali charakterystyczne produkty korozji mają postać czerwono-brunatnego proszku.
Rys. Przykład korozji w miejscu połączenia śrubowego. (BR)
Korozja zmęczeniowa – jest wynikiem współdziałania korozji elektrochemicznej oraz zmiennych naprężeń spowodowanych powstaniem ostrych wżerów przechodzących w pęknięcia.
Korozja wżerowa – jest to korozja występująca tylko w pewnych miejscach w postaci wżerów.
Korozja kontaktowa – jest to korozja występująca pomiędzy metalami o różnych właściwościach chemicznych i fizycznych.
Rys. Przykład korozji kontaktowej pomiędzy aluminium a innymi metalami. (BR)
Podstawowe rodzaje korozji metali:
Korozja atmosferyczna – jest to ogólny wpływ wody i powietrza oraz znajdujących się w nich gazów na ciała stałe.
Korozja chemiczna – spowodowana jest działaniem substancji chemicznych w środowisku wilgotnym bez dodatkowego działania przepływu prądu elektrycznego.
Korozja elektrochemiczna – spowodowana jest działaniem substancji chemicznych, gdy reakcjom chemicznym towarzyszy przepływ prądu.
Przykładowa technologia zabezpieczania antykorozyjnego karoserii
Strefy zabezpieczeń
Płyta podłogowa (SIKA)
Progi i pas przedni i tylny (SIKA)
Pozostałe panele i profile zamknięte (SIKA)
• usuwanie korozji – zwykle stosuje się szlifierki kątowe z odpowiednim materiałem ściernym dobranym w zależności od stopnia korozji. Do niewielkich, powierzchniowych ognisk korozji zaleca się stosowanie materiałów o gradacji pomiędzy 80 a 100. W przypadku znacznego stopnia korozji konieczne jest stosowanie materiałów o mniejszej gradacji np. 40 do 60.
• zabezpieczanie spawów i zgrzein – po dokonaniu niezbędnej obróbki mechanicznej spawów i zgrzein zabezpiecza się je poprzez nałożenie preparatów lakierniczych o działaniu antykorozyjnym. Podczas spawania i zgrzewania zaleca się stosowanie środków zabezpieczających, zarazem
przewodzących prąd.
• zabezpieczanie podłoża przed szpachlowaniem – nakłada się zabezpieczenie antykorozyjne po oczyszczeniu i wyszlifowaniu podłoża. Proces ten nazywa się gruntowaniem podłoża. Gruntowanie można wykonywać poprzez nakładanie pędzlem lub aplikację pistoletem lakierniczym. Uzależnione
jest to wyłącznie od zakresu naprawy.
• Zabezpieczanie naprawianych profili zamkniętych – przed montażem tapicerki oraz innych elementów wyposażenia i karoserii osłaniających otwory, należy wykonać zabezpieczenie antykorozyjne poprzez natrysk preparatu
ochronnego.
• Zabezpieczenie progów i innych wrażliwych elementów
– wykonuje się to, nanosząc pędzlem lub w sposób natryskowych preparaty zwane potocznie „barankami”. Tworzą one mocną, elastyczną powłokę, która zabezpiecza elementy przed uderzeniami kamieni, otarciami mechanicznymi
oraz wpływem czynników atmosferycznych.
Fot. Aplikacja preparatów antykorozyjnych.(TROTON)
Poza zabezpieczeniem antykorozyjnym wykonywanym podczas napraw blacharsko-lakierniczych wykonuje się również prace konserwacyjne karoserii. Można je wykonywać zarówno w samochodach nowych, jak i już użytkowanych. Okresowa konserwacja podczas eksploatacji pojazdów jest obecnie stosowana sporadycznie.
Fot. Różne metody i preparaty do konserwacji elementów karoserii. (TROTON)
Bogusław Raatz
www.raatz.pl
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …