Względy technicznie nie zawsze decydują o tym, jakie działania zostaną ostatecznie podjęte w celu usunięcia szkody. Już od kilku lat coraz częściej wymaga się od warsztatów naprawczych wymiany poszycia, a nie całych drzwi. Przyczynę wszyscy znają i nazywa się ona koszty.
Przykładem może być różnica w kosztach wymiany drzwi jednego z modeli Toyoty. Kalkulacja wymiany na nowych element wraz z lakierowaniem wyniosła ponad 10 tys. złotych, a naprawa poprzez wymianę samego poszycia wraz z lakierowaniem to niecałe 4 tys. złotych. Trudno się dziwić, że strona finansująca naprawę często forsuje właśnie tę tańsza formę usunięcia szkody. Taka wymiana to dość skomplikowana operacja i nie zawsze można przy niej uzyskać oczekiwany efekt. Są drzwi w których ten proces udaje się lepiej, a są też takie, w których jest to bardzo trudne. Zwykle najwięcej problemów jest przy drzwiach przesuwanych. Przed wymianą samego poszycia bronią się nie tylko właściciele samochodów, ale i większość właścicieli serwisów blacharsko-lakierniczych. Twierdzą, że jest to dla nich operacja nieopłacalna i nieuzasadniona technologicznie. Problem jest rzeczywisty i często wynika z braku w serwisie blacharskim pracowników mających odpowiednie umiejętności, doświadczenie oraz narzędzia niezbędne do przeprowadzenia takiej naprawy. Główne zastrzeżenia właścicieli pojazdów oraz warsztatów to niebezpieczeństwo uszkodzenia ramy drzwi podczas zdejmowania zniszczonego płatu oraz przy zakładaniu nowego. Należy tutaj zwrócić jednak uwagę, że każda naprawa jest zbiorem czynności mechanicznych i wiąże się z ingerencją w elementy karoserii. Producenci pojazdów dokładnie określają, które elementy mają być naprawiane i w jaki sposób należy to robić. Nie inaczej jest z naprawami drzwi. Przy zastosowaniu odpowiednich technologii do zdejmowania i wymiany oraz wykonania wskazanych czynności zabezpieczających przed korozją, ten problem w zasadzie przestaje być decydujący. Pozostaje jednak jeszcze bariera psychologiczna i dotychczasowe praktyki firm ubezpieczeniowych. Właściciel pojazdu nie wie jak dokładnie przebiega taka operacja i dla niego wymiana na nowe drzwi to jakby jedyna droga doprowadzenie samochodu do stanu sprzed szkody. To nie jest do końca prawda, ponieważ do nowych drzwi, które tak naprawdę są metalową ramą z poszyciem, należy przełożyć całe wyposażenie wraz z instalacją elektryczną oraz tapicerkę, szybę i inne elementy. W niektórych przypadkach ta operacja jest jeszcze bardziej skomplikowana i grozi uszkodzeniem przekładanych elementów. Dodatkowym problemem są bardzo częste przypadki sporych problemów z właściwym dopasowaniem nowych drzwi, nawet, jeżeli dostarczone są jako część oryginalna. Do niedawna firmy ubezpieczeniowe przyznawały zwykle wymianę drzwi i wszyscy się do tego przyzwyczaili, zarówno warsztaty jak i właściciele pojazdów. Ta zmiana podejścia, która jest niewątpliwie szukaniem zwiększenia zysków przez firmy ubezpieczeniowe, jest pewnym szokiem dla rynku i zapewne jeszcze długo będzie spotykać się z oporem.
Poniżej przedstawiono uproszczoną technologię wymiany poszycia.
Fot. 1. Podstawowe etapy procesu wymiany poszycia drzwi. (BR
ETAP I
Pierwszym etapem jest oddzielenie od ramy i zdemontowanie uszkodzonego poszycia. Przykładowy proces przebiega następująco:
ETAP II
Przygotowanie ramy do zamontowania nowego poszycia. Przykładowy proces przebiega następująco:
Usunięcie pozostałości mas i uszczelniaczy. Sprawdzenie jakości krawędzi ramy i ewentualne usunięcie nierówności (6).
ETAP III
Mocowanie nowego poszycia. Przykładowy proces przebiega następująco:
Należy pamiętać, że niewłaściwe ułożenie poszycia lub jego przesunięcie podczas ustalania czy też zaginania spowoduje, że nie będzie się już ono nadawało do powtórnego użycia.
Rys. 1. Zastosowanie oprzyrządowania do zaginania w zależności od strefy elementu. (BR). (BR)
Do zaginania najlepiej stosować profesjonalne zaginarki pneumatyczne. Co prawda nie zastępują one umiejętności manualnych blacharza, ale pozwalają na znaczne przyspieszenie zaginania na długich odcinkach.
Rys. 2. Przykład profesjonalnej pneumatycznej zaginarki do poszyć. (BR)
W niektórych miejscach konieczne jednak bywa zastosowanie bardziej tradycyjnych metod jak młotek i kowadełko. Dlaczego nie da się wszystkiego zrobić narzędziem pneumatycznym? Jak wiadomo konstrukcja elementów karoserii bywa bardzo różna. Każda marka w różnych modelach stosuje wiele rozwiązań konstrukcyjnych. Wszelkie miejsca trudno dostępne, jak narożniki wewnętrzne i zewnętrzne, wymagają dopracowania przy pomocy narzędzi ręcznych.
Pomimo za i przeciw zarówno od strony ekonomicznej oraz techniczno-technologicznej, w niektórych przypadkach warsztatom nie pozostaje nic innego jak wdrożyć technologie wymiany poszycia do swojej oferty. Szczególnie jest to konieczne w przypadku serwisów współpracujących z firmami ubezpieczeniowymi, flotami oraz innymi sieciami naprawczymi.
Bogusław Raatz
raatz.pl
Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo firm produkujących oprzyrządowanie dla warsztatów prowadzących naprawy uszkodzonych w wyniku kolizji samochodów. Wiele z tych firm już dawno nie działa …
Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o ilość wyrzucanych, zużytych i uszkodzonych elementów z tworzyw sztucznych. Elementy metalowe są przerabiane powtórnie przez huty, ogumienie przez zakłady chemiczne, …
Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto przeanalizować urządzenia do napraw uszkodzonych poszyć zwane wyciągarkami lub pulerami, czy też spoterami. Przy okazji warto dodać, że spotter to …
Te słowa można bardzo często usłyszeć od właścicieli serwisów blacharsko-lakierniczych, blacharzy, a czasami i tzw. rzeczoznawców. O laikach nie wspomnę, ale ich zdanie w tej kwestii raczej nas nie interesuje. O czym mowa? Drzwi samochodu …
Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …