• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Warto wiedzieć…..

Warto wiedzieć…..

8 grudnia 2023 roku Sąd Najwyższy w sprawie II CSKP 726/22 na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej oddalił skargę kasacyjną powoda od wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku, z dnia 13 maja 2020 roku w sprawie o sygn. akt XII Ga 164/20.

Żeby zrozumieć wagę i znaczenie tego wyroku należy prześledzić sprawę od początku. Do Sądu Rejonowego w Gdyni wpłynął pozew o zapłatę. Powód A. K wniósł o zasądzenie od pozwanej

Towarzystwa Ubezpieczeń S.A w W kwoty 69.002,69 zł wraz z odsetkami. Sąd Rejonowy w Gdyni

oddalił powództwo. Sąd ustalił, że 30 września 2015 roku doszło do kolizji drogowej, w której został uszkodzony pojazd należący do T.K, a za skutki szkody odpowiadała pozwana, jako ubezpieczyciel OC sprawcy. Początkowo T.K. planował naprawić pojazd w warsztacie samochodowym prowadzonym przez powoda. Dlatego też dnia 9 października 2015 roku przelał na A.K. wierzytelność o naprawienie szkody przysługującą właścicielowi do ubezpieczycielki. Następnie, 18 listopada 2015 roku T. K. zbył powodowi uszkodzony samochód za cenę 78.000,00 złotych.

A.K. skalkulował koszty naprawy pojazdu na kwotę 139.521,43 złote brutto przy uwzględnieniu cen nowych, oryginalnych części zamiennych, których łączna cena w ww. kalkulacji przekraczała 100.000,00 złotych. Do naprawy powód użył m.in. części zamiennych zakupionych za łączną udokumentowaną fakturami kwotę 10.455,00 złotych. Następnie 12 lutego 2016 roku powód wystawił T. K. fakturę Vat za wykonanie usługi blacharsko-lakierniczej na kwotę odpowiadającą ww. kalkulacji.

Po przeprowadzeniu postepowania likwidacyjnego ubezpieczycielka wypłaciła T.K. odszkodowanie obejmujące koszty naprawy pojazdu w wysokości 70.518,74 złotych. A.K. wezwał pozwaną do zapłaty dalszej kwoty 69.002,69 złotych tytułem pozostałej części odszkodowania za zdarzenie z 30 września 2015 roku. Przed wspomnianą kolizją wartość pojazdu wynosiła 141.300,00 złotych

Koszty naprawy przedmiotowego samochodu, ustalone przy uwzględnieniu rynkowych stawek za pracę i cen nowych, oryginalnych części zamiennych wyniosłyby 138.497,79 złotych brutto, a po pomniejszeniu ich o wzrost wartości rynkowej pojazdu powstały w następstwie przeprowadzonej naprawy, tj. o kwotę 5.600,00 złotych wyniosłyby 132.897,79 złotych brutto. Natomiast koszty naprawy z uwzględnieniem tych samych stawek robocizny, ale z uwzględnieniem cen części zamiennych wymienionych w fakturach źródłowych przedstawionych przez powoda wynosiły 76.073,35 złotych. Konkluzja orzeczenia Sądu Rejonowego w Gdyni jest taka, że skoro pojazd został sprzedany, jako uszkodzony, to odszkodowanie –nie mogło zostać wyliczone, jako równowartość hipotetycznych kosztów naprawy. Szkoda podlagająca kompensacji ograniczała się natomiast do kwoty 63.300 złotych, czyli różnicy między wartością pojazdu w stanie nieuszkodzonym a ceną, którą poszkodowany uzyskał ze sprzedaży powodowi uszkodzonego pojazdu. Tylko taką wierzytelność odszkodowawczą nabył od poszkodowanego powód A. K. W toku postępowania likwidacyjnego pozwana wypłaciła poszkodowanemu 70.518,74 złote, czyli kwotę wyższą niż należne odszkodowanie w związku z czym dochodzone przez powoda roszczenie było nieuzasadnione. Sąd Okręgowy w Gdańsku oddalił apelację powoda przychylając się do rozstrzygnięcia Sądu pierwszej instancji natomiast Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną jako bezzasadną. A co warto wiedzieć w związku z tą sprawą…? A to, że co prawda szkoda w pojeździe powstaje w chwili wypadku natomiast w trakcie procesu o odszkodowanie sytuacja może się zmieniać i wtedy szkoda obejmuje tylko uszczerbek ustalony w dniu orzekania.

adw. Wojciech Kubiak

Zobacz również
  • Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

    Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …

    Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach
  • Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha

    – Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …

    Ferrari, Aston Martin i składak Wigry – Sławomir Gołąb swój biznes stworzył od zera i robi to co kocha
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2

      Systemy do napraw kabin Zwykle montowane są one do kratownicy podobnie jak w przypadku naprawy ram. Kabina mocowana jest na części nośnej z uchwytami pośrednimi, do których zainstalowane są uchwyty specjalizowane do montażu kabin …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.2
  • Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1

      Kluczowe dla opłacalności usług związanych z naprawami konstrukcji pojazdów użytkowych jest umiejętny dobór technologii, urządzeń oraz odpowiednie wdrożenie całego systemu w serwisie. O ile coraz częściej właściciele warsztatów i kadra zarządzająca doskonale rozumie konieczność …

    Efektywna naprawa pojazdów użytkowych cz.1
  • Czy szkolenia są potrzebne?

    Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …

    Czy szkolenia są potrzebne?

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x