• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Wady lakiernicze – AKADEMIA SPECTRAL

Wady lakiernicze – AKADEMIA SPECTRAL

Seria krótkich artykułów pod zbiorczym tytułem „Wady lakiernicze – AKADEMIA SPECTRAL” opisuje poszczególne etapy procesu lakierowania i potencjalne błędy jakie mogą wystąpić w trakcie ich realizacji. Tym razem opisujemy proces zabezpieczenia fabrycznego nowego samochodu. Będzie on podstawą rozważań w kolejnym odcinku odnośnie zabezpieczenia antykorozyjnego w czasie typowej naprawy lakierniczej.

 

Część II

ZABEZPIECZENIE ANTYKOROZYJNE FABRYCZNIE NOWYCH SAMOCHODÓW

 

Producenci samochodów w związku z udzielanymi gwarancjami podchodzą do zabezpieczenia antykorozyjnego coraz bardziej sumiennie. Choć na przestrzeni ostatnich lat nawet największym i renomowanym producentom zdarzały się spektakularne „wpadki”. Najczęściej spowodowane były one chęcią cięcia kosztów produkcji, stosowania tańszych technologii, lecz niestety „oszczędności” te bardzo szybko spowodowały utratę zaufania użytkowników do producentów. W ostatecznym rozrachunku za problemy zapłacił klient końcowy borykający się z korodującym autem.

Na początek należałby wyjaśnić na co producent samochodów daje gwarancję i na jakie okresy czasu ?

Producenci głośno chwalą się gwarancją na perforację. W katalogach większości producentów można zazwyczaj znaleźć zapisy o okresach ochrony perforacyjnej od 8 do 12 lat. Warto się jednak przyjrzeć definicji gwarancji perforacyjnej – po krótkiej analizie okazuje się, że dotyczy ona korozji, która powstaje od środka profilu zamkniętego do zewnątrz, powodującego przerdzewienie na wskroś. W praktyce przy zabezpieczeniu dobrej jakości preparatami woskowymi profili zamkniętych przez producenta korozja perforacyjna nie powinna zaistnieć, a już na pewno nie w okresie gwarancyjnym. Natomiast producenci szczegółowo zabezpieczają się odpowiednimi zapisami w umowach gwarancyjnych, które wykluczają ich odpowiedzialność za działanie czynników zewnętrznych np. uderzenie kamieni, piachu, działanie soli, itp. Dodatkowo wymuszają na właścicielach przeglądy lakiernicze w serwisie ASO wg ustalonego harmonogramu (najczęściej raz na rok), z reguły odpłatne, które warunkują utrzymanie odpowiedzialności gwarancyjnej producenta.

O wiele krótsze natomiast są okresy gwarancyjne na powłokę lakierniczą, które z reguły wynoszą od 1 do 3 lat, oczywiście z wykluczeniem odpowiedzialności za czynniki zewnętrzne. Gwarancja na powłokę lakierniczą dotyczy ewentualnych wad fabrycznych takich jak łuszczenie powłoki, blaknięcie, matowienie, itp. Jeżeli w tym okresie pojawiłby się jakieś objawy korozji (bez uszkodzenia powłoki) jesteśmy w stanie skutecznie egzekwować gwarancję w serwisie ASO.

W jaki sposób producenci zabezpieczają elementy podwozia i nadwozia ?

Na początku lat 90-tych koncern Audi wprowadził dwustronne cynkowanie stalowej blachy karoseryjnej. Obecnie jest to standard w zakresie zabezpieczenia perforacyjnego stosowany przez producentów samochodów.

Dlaczego do ochrony stali stosujemy cynk? Tu musimy sobie przypomnieć trochę zajęcia chemii ze szkoły, a w szczególności pojęcie szeregu elektrochemicznego.

W szeregu elektrochemicznym najbardziej aktywne metale znajdują się na początku (lit, sód, potas), najmniej aktywne są na końcu (metale szlachetne – srebro, platyna, złoto).

Zasady obowiązujące w szeregu elektrochemicznym metali:

– im mniejsza wartość potencjału w szeregu tym większa zdolność metalu do utleniania się,

– metal bardziej aktywny wypiera metal mniej aktywny z roztworu jego soli.

Im w szeregu dalej od siebie położone są metale tym silniejsze będzie wypieranie metalu o wyższym potencjale przez metal o niższym potencjale. Tak więc przez łączenie dwóch różnych metali wytwarzamy ogniwo, w którym (w elektrolicie) biegunem dodatnim (anodą na której zachodzi utlenianie) będzie zawsze metal znajdujący się bliżej końca szeregu napięciowego, biegunem ujemnym (katodą) będący bliżej początku.1

 

Rys. 1. Szereg elektrochemiczny metali

Właściwości protektorowe cynku pokrywającego stal wynikają z jego większej reaktywności elektrochemicznej, to on w pierwszej kolejności ulega utlenianiu, stal (żelazo) którą pokrywa pozostaje bezpieczna. Miejscu w którym uszkodzono powłokę cynkową jest również chronione przez otaczający cynk (ochrona protektorowa).

2

Rys. 2. Działanie protektorowe cynku na podłożu stalowym

 

 

Grubość nakładanej warstwy cynku wynosi od 5 do 10µm. W praktyce wygląda to tak, że w hucie wytwarza się blachę stalową, pokrywa się ją warstwą cynku metodą elektrolityczną lub ogniową, a następnie wytłacza się z niej elementy karoseryjne, które trafiają do montowni karoserii. W fabryce odbywają się jeszcze dodatkowe procesy mające podwyższyć zabezpieczenie antykorozyjne, czyli fosforanowanie cynkowe i nakładanie podkładu kataforetycznego. Procesy te prowadzone są zanurzeniowo i chronią dodatkowo karoserię. Kompleksowo cynkowanie, fosforanowanie cynkowe i kataforeza i nakładane wewnątrz profili zamkniętych woski są odpowiedzialne za ochronę perforacyjną.

3

 

Rys. 3. Przebieg fabrycznego procesu zabezpieczenia antykorozyjnego.

 

 

 

Poniższy schemat przedstawia układ warstw w lakierowaniu fabrycznym.

4

Rys. 4. Układ i grubości warstw w lakierowaniu fabrycznym.

 

 

Wiemy już zatem jak odbywa się zabezpieczenie antykorozyjne samochodów nowych. W kolejnym odcinku skupimy się na tym w jaki sposób zabezpieczyć antykorozyjnie auto naprawiane i przeanalizujemy błędy i zaniechania jakie są najczęściej popełniane.

 

Tomasz TOMCZYK

v-ce Dyrektor

Dział Szkoleń NOVO

Zobacz również
  • Innowacyjny wypełniacz gruntujący marki Spies Hecker

    Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …

    Innowacyjny wypełniacz gruntujący marki Spies Hecker
  • 3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej

    Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …

    3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej
  • NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES

    Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …

    NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES
  • Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red

      Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …

    Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red
  • Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

    Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …

    Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x