• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Czy trudno zostać kolorystą?

Czy trudno zostać kolorystą?

Na początek spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, kim jest tak naprawdę kolorysta? Dla postronnej osoby zapewne jest to pracownik mieszalni lakierów. To jednak nie jest takie jednoznaczne. Kolorystą nie jest osoba, która pracuje w mieszalni i robi kolor korzystając tylko i wyłącznie z receptury.

Kolorystą natomiast jest osoba, która posiada umiejętność dobarwiania koloru, potrafiąca stworzyć kolor nie korzystając z receptury, wykonująca natryski próbne do oceny koloru oraz przede wszystkim, która potrafi prawidłowo ocenić kolor i zdefiniować różnicę. Kolorystą możemy nazwać pracownika, posiadającego doświadczenie w pracy z kolorami i potrafiącego korzystać z wiedzy, którą gromadzi latami.

W mojej ocenie opisywana profesja jest w Polsce traktowana dość egzotycznie, z racji jej unikalności i trudności zdefiniowania przez osoby spoza branży i dlatego też rzadko jest doceniana. W trakcie szkoleń w różnych zakątkach świata zauważyłem, że np. w Rosji oraz w byłych republikach radzieckich osoba zajmująca się dobarwianiem kolorów ma bardzo znaczącą pozycję w zespole/firmie/warsztacie, jest dobrze opłacana i ceniona. Co ciekawe, na tamtejszym rynku pracownikami mieszalni lakierów samochodowych są głównie kobiety, co w branży zdominowanej przez mężczyzn jest ewenementem na skalę ogólnoświatową. Jeżeli jednak weźmie się pod uwagę wyniki badań nad postrzeganiem barw przez mężczyzn i kobiety, to na tę sprawę można spojrzeć zupełnie inaczej.

Przytoczę tu wyniki badań, które pokazują, że odpowiedzialne za poprawne rozróżnianie kolorów są określone komórki oka, które z kolei są zależne od chromosomu X. Kobiety posiadając 2 chromosomy X są zatem wyposażone w znacznie bardziej wyspecjalizowane komórki odpowiedzialne za postrzeganie barw. Ponadto ok. 40% populacji kobiet jest tetrachromatyczna, co oznacza, że posiadają one 4 różne rodzaje komórek odpowiedzialnych za widzenie barw, podczas gdy inni ludzie mają tylko 3 rodzaje. Jak to się przekłada na widzenie barw można się przekonać na przykładzie widzenia kolorów tęczy. Osoby z 3 rodzajami komórek odpowiedzialnych za widzenie kolorów, widzą w tęczy 7 barw: czerwoną, pomarańczową, żółtą, zieloną, niebieską, granatową i fioletową. Osoby tetrachromatyczne widzą ich aż dziesięć.

Skoro już wiemy, kto to jest kolorysta, to teraz spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy łatwo nim zostać? Najczęściej występują dwie zawodowe ścieżki do osiągnięcia tego stanowiska:

  • lakiernik, który pracuje już w lakierni zostaje oddelegowany do mieszania kolorów;
  • lub może nim zostać pracownik, który zatrudnił się w sklepie z lakierami samochodowymi.

Teoretycznie lakiernik ma łatwiej i proces adaptacji jest zdecydowanie krótszy, ponieważ z racji wykonywanej pracy już obcuje z lakierami akrylowymi, bazowymi czy wodnymi. Wie już, co to jest cieniowanie, jak powinien wyglądać dobrze dobrany kolor oraz jaki wpływ na ostateczny kolor ma ciśnienie, ilość warstw, ilość rozcieńczalnika czy zastosowanie prawidłowego podkładu koloryzującego.

Paradoksalnie im gorszy jest dany system doboru koloru, tym szybciej dany pracownik staje się kolorystą, ponieważ musi dobarwiać receptury i w ten sposób zdobywa podstawową wiedzę z ciekawej sztuki dobarwiania.

Przez wiele lat swojej pracy z kolorystami zaobserwowałem dosyć ciekawe zjawisko. A mianowicie pracownik, który już raz „zasmakował” pracy kolorysty, pracuje w tym zawodzie przez wiele lat, co najwyżej zmienia pracodawcę i/lub markę lakierów z których miesza kolory. Tutaj rotacja może być czasami duża.

Warty uwagi jest też fakt, iż często to kolorysta decyduje o tym, jakiej marki lakierów używa dany warsztat lakierniczy, czy też jakiej marki sprzedaje dany sklep z lakierami. Mają na to wpływ długoletnie przyzwyczajenia, preferencje czy wyuczone procedury związane z doborem kolorów danej marki. Wobec powyższego bardzo często za kolorystą, podczas zmiany miejsca pracy, podąża preferowana przez niego określona marka lakierów.

Jedną z rzeczy, którą warto podkreślić, jest fakt, że jak już ktoś opanuje sztukę doboru lakierów samochodowych i będzie się w tym temacie swobodnie poruszał, to miejsce pracy oraz marka lakierów z jakimi przyjedzie mu pracować tak naprawdę nie ma większego znaczenia.

Oczywiście zawsze jest potrzebny jakiś okres adaptacji, w jednym przypadku dłuższy, w innym krótszy, mimo tego doświadczony kolorysta bardzo szybko odnajduje się w nowej rzeczywistości, szybko doskonale radzi sobie z nowym system i z nową marką lakierów.

Powód szybkiej adaptacji jest prosty – zależności pomiędzy kolorami, wpływ jednych kolorantów na drugie, to czy dany komponent jest transparentny czy mocno kryjący, czy ma grube ziarno czy drobne, w którą stronę barwi dany toner, jak odróżnić xirallic od perły – to wszystko są wiadomości bardzo uniwersalne i działają niemal identycznie niezależnie od systemu doboru lakierów.

Reasumując, o tym czy zostaniemy kolorystą często decyduje przypadek, następnie kilka lat pracy nad zdobywaniem wymaganego doświadczenia, które pozwoli nam na umiejętne wykorzystywanie go w trakcie pracy z kolejnymi systemami.

Rynek lakierów samochodowych ewoluuje, systemy są coraz lepsze i kolorystów tzw. „starej daty” jest coraz mniej, ponieważ nie ma potrzeby znacznego ingerowania w recepturę, aby osiągnąć pożądany kolor. Obecnie dużym wyzwaniem jest skuteczne i szybkie dobarwianie lakierów wodorozcieńczalnych, w przypadku których głównym problem jest inny odcień koloru, jaki oglądamy „na mokro” w stosunku do koloru już pomalowanego. Dla kolorysty pracującego wcześniej z lakierami konwencjonalnymi, może się to okazać przeszkodą trudną do pokonania. W przypadku systemu wodnego Aqua 2G (marki Profix) to zjawisko jest praktycznie wyeliminowane, więc nie ma potrzeby zmiany przyzwyczajeń wyniesionych z pracy z systemami konwencjonalnymi.

Grzegorz Turek
Kierownik Laboratorium Kolorystycznego
Kierownik Działu Szkoleń firmy Multichem

Zobacz również
  • Innowacyjny wypełniacz gruntujący marki Spies Hecker

    Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …

    Innowacyjny wypełniacz gruntujący marki Spies Hecker
  • 3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej

    Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …

    3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej
  • NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES

    Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …

    NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES
  • Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red

      Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …

    Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red
  • Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

    Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …

    Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x