W siedzibie firmy TROTON w Ząbrowie, małej miejscowości położonej pod Kołobrzegiem, w malowniczej dolinie rzeki Parsęty, o rozwoju firmy, jej filozofii i osiągnięciach, rozmawiamy z Karoliną Cichy, managerem d.s. komunikacji.
Nie tak dawno, w 2022 r., Troton otrzymał nagrodę “Dobra firma”. Z początkiem 2023 r. pan Prezes Jan Wołejszo, odbierał także w Szczecinie nagrodę w konkursie gospodarczym ‘Twój biznes pod banderą sukcesu’. To chyba nie jedyny z sukcesów firmy na rodzimym rynku?
W rzeczy samej. ‘Dobra firma’ to nagrody Związku Przedsiębiorców i Pracodawców założonego w 2010 r., które wręcza się najlepszym innowatorom, inwestorom, pracodawcom oraz najbardziej efektywnym przedsiębiorstwom. Celem ZPP jest uczynienie Polski krajem dającym najlepsze warunki prowadzenia biznesu i wprowadzenie efektywnego systemu podatkowego w Europie. Wybór laureatów programu Dobra Firma odbywa się w kilku etapach. W ramach procesu kwalifikacyjnego eksperci analizują kilkuletnie wyniki finansowe dostarczone przez wywiadownię gospodarczą Info Veriti, a także profile działalności, potencjał innowacyjny i rozwojowy oraz reputację szerokiej listy firm z całej Polski.
Nasze przedsiębiorstwo w II edycji konkursu zostało nagrodzone w kategorii Najbardziej Efektywna Firma wśród średnich i dużych. Troton znalazł się w zacnym gronie 114 tegorocznych wybranych z całej Polski, zatem jest to dla nas duże wyróżnienie. Jesteśmy dumni, że akurat jakość ‘efektywności’ jest tą, która określiła model naszego działania.
TROTON został wyróżniony także przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego w konkursie ‘Twój biznes pod banderą sukcesu’. Zostaliśmy nagrodzeni w III edycji konkursu gospodarczego, znajdując się w ścisłej czołówce najlepiej rozwijających się firm Pomorza Zachodniego.
Gala wręczenia nagród odbyła się w lutym 2023 r.w Operze na Zamku w Szczecinie.
Troton istnieje na polskim rynku już ponad 45 lat. Co zmieniło się w firmie najbardziej, od początków jej istnienia?
Można powiedzieć, że wszystko. Od produkcji, poprzez badania laboratoryjne nad produktami, aż do sposobu współpracy z klientami. Wielokrotnie przytaczaliśmy historię o tym, że firma narodziła się w ‘garażowym zaciszu’ w latach 70-tych i dzięki uporowi, wielkiej pracowitości i przede wszystkim umiejętności pracy z ludźmi założyciela i obecnego Prezesa Pana Jana Wołejszo oraz dobrze dobranego zespołu, Troton przekształcił się w firmę o globalnym zasięgu.
Ten czas wymagał od nas ogromnego zaangażowania, odwagi w podejmowaniu ryzyka, ale także wyciągania wniosków z popełnianych błędów. Mamy poczucie, że dobrze odrobiliśmy tę lekcję.
Jesteście ekspertem w branży. Jakie są dla Was kluczowe wartości, wpływające na rozwój przedsiębiorstwa?
W naszej firmie stawiamy na wysoką jakość produktów, nieustannie pracując nad ulepszaniem formuł, oraz dostosowywaniem ich do najwyższych wymagań rynkowych panujących na całym świecie. Tą jakość potwierdza certyfikat ISO 9001, który jest odnawiany firmie od wielu lat.
Dla naszych Partnerów biznesowych kluczową wartością obok jakości jest bezpieczeństwo współpracy. Dzisiejsze czasy sprawiły, że wielu przedsiębiorców znalazło się w trudnej sytuacji, dużo ostrożniej dokonują wyborów zakupowych także klienci. Zaufanie i stabilność jest dla nas priorytetem, bo chcemy aby nasi dystrybutorzy wiedzieli, że jako producent i dostawca dzielimy z nimi odpowiedzialność za powodzenie ich biznesu.
Mimo wytwarzania artykułów do profesjonalnego użytku chcemy być szeroko dostępni, poprzez zapewnienie profesjonalnej obsługi i pomocy technicznej dla użytkowników produktu Troton.
Jacy ludzie tworzą markę Troton?
Troton, jako firmę, ale także jako markę tworzą nasi pracownicy, którzy są przede wszystkim oddani swojej pracy. Ich wieloletnie doświadczenie sprawia, że są ekspertami w swojej dziedzinie. Cieszymy się, że mamy stały zespół, bo to potwierdza, że sprawdzamy się i my, w roli dobrego pracodawcy. Co nie znaczy, że nie jesteśmy otwarci na zatrudnianie nowych pracowników, wręcz przeciwnie.
Każdy, jeśli tylko chce dzielić się swoją wiedzą, z naszej perspektywy wnosi do firmy nieocenioną wartość. Troton stawia na pracę zespołową. Nie da się tworzyć dobrze funkcjonującego przedsiębiorstwa, jeśli przychodzi się do pracy tylko po to, żeby wypełnić tzw. ‘zakres obowiązków’. Trzeba chcieć się uczyć od innych, być ciekawym swoich zadań wzajemnie. To wspomaga rozwój firmy, ale także sprawia, że praca jest ciekawa, dynamiczna i odbywa się w fajnej atmosferze.
Zatem, na jakie stanowiska Troton rekrutuje obecnie?
Obecnie firma poszukuje techników- lakierników, a także handlowców, managerów od HR. Ale to nie oznacza, że jesteśmy zamknięci na innych specjalistów. Jeżeli dostajemy CV i widzimy, że kryje się za nim potencjał, zapraszamy na rozmowę, zawsze dajemy szansę.
Jakie drogi rozwoju czekają na nowych pracowników w Waszej firmie?
Pracownicy firmy mogą rozwijać się, oczywiście w swojej dziedzinie. W Troton chęci i ambicje mają najwyższą cenę, ponieważ z naszej perspektywy, to one są siłą napędową postępu firmy. Dzięki chęciom i wysoko postawionym celom firma rozrosła się przez 45 lat do takich rozmiarów. Same możliwości, jakie stwarza pracodawca byłyby niczym bez zaangażowania i wiedzy ambitnych pracowników.
Czy szkolicie regularnie swój zespół?
Tak, szkolimy nasz zespół i z chęcią wspieramy także indywidualne potrzeby dokształcania związanego z rozwojem w obrębie ścieżki zawodowej pracownika. Dofinansowujemy również naukę języka obcego.
Jaką atmosferę tworzycie wewnątrz firmy? Jak dbacie o balans, który nowe pokolenie wchodzących na rynek pracy, ceni nawet bardziej, niż wysokie zarobki?
Dobrą atmosferę tworzą ludzie, tak też dzieje się w Troton. Jeśli układa się wewnętrzna współpraca, ludzie chętnie dzielą się swoimi pomysłami, korzystają z wiedzy i doświadczenia swoich kolegów, to dobra atmosfera udziela się wszystkim.
Niezwykle miłe jest to, co nasi Klienci często podkreślają, że nawiązywanie współpracy, prowadzenie biznesu z nami jest ogromną przyjemnością. Na taką opinię pracują w Troton kolejne pokolenia.
Ważny jest dla nas fakt, że wspólnie świętujemy np.; narodziny dzieci naszych pracowników, wspieramy się także w trudnych chwilach. Pracownicy firmy są inicjatorami zbiórek charytatywnych dla potrzebujących. Ta wewnętrzna mobilizacja jest imponująca.
Trzeba pamiętać, że Troton jest firmą rodzinną, taka atmosfera panuje w firmie od zawsze.
Dbamy, aby czas pracy był wykorzystywany efektywnie, podkreślamy jednak, że balans między życiem, a pracą jest czymś niezwykle istotnym. Zwłaszcza, że firma znajduje się w pięknym nadmorskim regionie, co daje niezliczone możliwości na rodzinne spędzanie wolnego czasu.
Troton eksportuje towar do ponad 70 krajów. Czy ten fakt otwiera także możliwości pracownikom? Czy trudno sprostać wymaganiom produktowym w najdalszych zakątkach świata?
Jesteśmy obecni na wszystkich kontynentach, zatem oprócz naszego produktu, docierają tam też nasi specjaliści. Dzięki tej obecności uczymy się stale, w którym kierunku powinniśmy się rozwijać. Otwieramy współpracę z nowymi kontrahentami w każdym roku naszej działalności. W swoim portfolio mamy najbardziej egzotyczne kraje, a to jak wiadomo, wymaga spełnienia wielu prawnych i jakościowych obostrzeń. Troton przechodzi szczegółowe kontrole przeprowadzane przez różne instytucje, z dumą możemy powiedzieć, że często jesteśmy chwaleni za warunki, które spełniamy.
Troton daje możliwości do pracy w pięknym, wyjątkowym otoczeniu natury, z oknem na świat, w którym sektor lakiernictwa rozwija się niezwykle dynamicznie. Jesteśmy dowodem na to, że nie trzeba pracować w szklanym biurowcu, w centrum dużego miasta, żeby stwarzać perspektywy dla ludzi i liczyć się w branży.
W jakim kierunku planujecie się Państwo najmocniej rozwijać? Jakie są najbliższe plany w Troton?
Obecnie kończymy kolejną linię produkcyjną, w naszym drugim, oddalonym o 5 km od głównej siedziby zakładzie. To na pewno przyspieszy wiele procesów i zwiększy naszą wydolność.
Od stycznia 2023 weszliśmy w nowy etap rozwoju także pod względem marek produktowych. Nasze 3 brandy Master, Inter Troton i Multi Füller przeszły metamorfozę wizualną, ale także jakościową: wprowadziliśmy nowe lakiery bezbarwne, szpachlówki, unowocześniliśmy formuły istniejących, dostosowując je do najnowszych technologii.
Wiemy, że dynamiczny rozwój nie może odbywać się za wszelką cenę, dlatego też nieustannie wprowadzamy w naszej firmie procedury i działania mające na celu ochronę środowiska naturalnego. Nie tylko dlatego, że czujemy się za nie odpowiedzialni, jako firma. Dziś to już obowiązek każdego obywatela, zatem kto powinien szerzyć dobry przykład, jeżeli nie ci więksi?
Oprócz rzeczy tak oczywistych, jak recykling, czy zapobieganie stratom dla środowiska poprzez wdrożenie kontroli ryzyka wycieku surowców, chronimy drzewa, pszczoły, populację wilka (który jest symbolem pierwszego logo firmy), pobieramy deszczówkę do powtórnego użycia, sprawujemy opiekę nad pobliską rzeką Parsętą, angażując do sprzątania jej brzegów całą okolicę.
Zdjęcie: Prezes TROTON Sp. z o.o. Jan Wołejszo ( w środku) wraz z przedstawicielami firmy RafCycle
Do działań z ostatnich kilku tygodni możemy zaliczyć choćby przystąpienie do programu RafCycle. Program daje nam możliwość ograniczenia zużycia zasobów naturalnych poprzez przekształcenie odpadów etykietowych w nowe produkty. Nasze odpady etykietowe są przetworzone na włókna celulozowe i ponownie wykorzystane do produkcji papieru podkładowego. W całej firmie postawiliśmy też na ekologiczny papier w urządzeniach, który nie zawiera wybielaczy na bazie chloru i nie szkodzi środowisku po wyrzuceniu.
Już kilka lat temu wdrożyliśmy ISO 14001, czyli system zarządzania środowiskowego. Od 2016 r. jesteśmy też w posiadaniu certyfikatu TFS (Together for Sustainability), co oznacza że chcemy i angażujemy się w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju branży chemicznej.
W Troton jesteśmy głęboko przeświadczeni, że to my jesteśmy dla świata, a nie świat dla nas. Dlatego też każde spotkanie z naszym partnerem biznesowym zaczynamy od pytania: ‘- W czym możemy Ci pomóc?’.
Dziękujemy za rozmowę
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Magia przeszłości ożywiona na Międzynarodowych Targach Poznańskich Tegoroczna edycja Retro Motor Show po raz kolejny okazała się świętem zabytkowej motoryzacji, które zachwyciło zarówno pasjonatów, jak i nowych fanów klasycznych pojazdów. Przez trzy dni, niemal tysiąc …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …