Śruby antykradzieżowe do felg aluminiowych mają za zadanie zabezpieczenie ich przed kradzieżą przez amatorów cudzej własności. Indywidualny wzór na śrubie
pozwala zazwyczaj skutecznie odstraszyć złodzieji, dla których czasochłonne działana mające na celu ich odkręcenie są czynnikiem niesprzyjającym. Znakomicie spisujące się zabezpieczenie może stać się bronią obosieczną. Dzieje się tak kiedy uszkodzimy lub zagubimy dedykowany do nich klucz. Dla przeciętnego użytkownika samochodu samodzielne odkręcenie śrub w takim przypadku staje się niewykonalne. Ratunku poszukuje sie na ogół w zakładach wulkanizayjnych, które na codzień zajmują się serwisem ogumienia oraz obręczy kół. Niestety w wielu przypadkach warszataty takie nie są w stanie odkręcić zabezpieczenia, a na pewno nie metodą nieniszczącą.
Pierwszym pomysłem, na który wpadają osoby niedoświadczone jest nacięcie śruby wzdłuż jej czoła w celu dorobienia wyżłobienia, w które można by wsadzić klucz na wzór przecinaka do blachy. Taka metoda często jest bezowocna i dodatkowo tylko uszkadza śrubę. W wielu przypadkach dokonanie nacięcia jest też niewykonanlne. Śruby bowiem schowane są w otworach felgi i często są wykonane z tak twardych materiałów, że ich naruszenie jest niemożliwe.
Inną techniką jest dospawywanie kluczy i nasadek do śruby, za które można następnie je odkręcać. W tym przypadku na przeszkodzie również stoi problem z dostępem do śruby oraz ich wykonanie z materiałów trudnospawalnych w warunkach warsztatowych. Ta metoda również niesie ze sobą ryzyko dodatkowego uszkodzenia śruby.
Najgroźniejszą metodą z jaką można się spotkać jest obluzowanie śrub poprzez uderzenia wykonane w felgę, za pomocą ciężkiego młotka. Pomimo, że metoda wydaje się często bardzo atrakcyjna dla warszatatu, to ryzyko uszkodzenia felgi jest bardzo duże. Największe zagrożenie sprowadzane jest na użytkownika samochodu z tak wykonaną „usługą”. Defekty powstałe w obrębie felgi, śrub i piasty mogą doprowadzić bowiem do niekontrolowanego utracenia obręczy w czasie jazdy.
Jak więc sobie poradzić w sposób profesjonalny kiedy dotknie nas powyższy problem? Odpowiedzią jest opatentowany zestaw do odkręcania śrub antykradzieżowych o nazwie HERKULES REMOVER.
Prosto wyglądający i nie wymagający żadnego zasilania zewnętrznego poza siłą mięśni użytkownika stał się nieocenionym sprzymierzeńcem, również w mobilnych serwisach wulkanizacyjnych. Sercem zestawu jest wkrętak udarowy, który dzieki specjalnej konstrukcji wytwarza 200Nm momentu obrotowego. Śruby do kół przykręca się na ogół z momentem 80-120Nm, więc uzyskana przez klucz wartość jest aż nadto wystarczająca. Ruch trzpienia w kluczu uzyskujemy poprzez uderzanie w jego czoło za pomoca młotka. Zaleca się stosowanie młotka o masie od 1500 do 3000 gramów. Zaletą wkrętaka udarowego jest jednoczesne dociskanie końcówki podczas odkręcania do czoła śruby. Prawidłowe doleganie końcówki do wzoru jest gwarantem sukcesu.
HERKULES REMOVER pozwala na odkrecenie wiekszości śrub antykradzieżowych dostępnych na rynku motoryzacyjnym. Do dyspozycji mamy dwie metody odkręcani w zależnośći od kształtu i twardości materiału, z którego jest ona wykonana. W instrukcji obsługi pokazane są typy śrub i przeznaczone do nich końcówki. Twardość materiałową śruby sprawdzamy za pomocą dołączonego do zestawu punktaka. Jeżeli śruba jest na tyle miękka, że uderzenie w nią punktakiem powoduje powstanie punktów do odkręcenia możemy użyć specjalnych grotów z frezami.
Groty dostosowujemy do średnicy śruby. Jest to metoda niszcząca, która nie pozwala na ponowne użycie śruby.
Jeżeli po uderzeniu piunktakiem w łeb śruby nie pozostanie żaden ślad konieczne jest użycie dołączonej surówki,
która podczas uderzenia w czoło śruby odkształca się i staje się kluczem.
Nabitą surówkę możemy zastosować do pozostałych śrub przy reszcie kół. Nie trzeba już wtedy korzystać z wkrętaka udarowego ponieważ końcówka nałożona na pneumatyczny klucz udarowy po dobrym docisnięciu sprawdza się idealnie. Zaletą tej metody jest jej bezinwazyjność. Śruby podczas odkręcania nie są uszkadzane i można je ponownie zastosować jeżeli np. odnajdziemy zaginiony klucz.
HERKULES REMOVER to sprawdzone rozwiązanie na śruby antykradzieżowe kiedy stają się one dylematem nie tylko do złodzieji, ale również dla samych właścicieli aut. Nasadka przeznaczona do ich odkręcania często zostaje zagubiona lub uszkodzona poprzez nieprawidłowe użytkowanie. Problem ten często dotyka nowych właścicieli, którzy podczas zakupu auta często nie zwracają uwagi na tak niewidoczny szczegół.
Niestety ujawnia się on często już gdy jest za późno czyli podczas awarii agumienia lub samej obręczy. Taka niemiła przygoda kończy się w takim wypadku najczęściej kosztownym odholowaniem pojazdu na lawecie do warsztatu.
Bogusław Raatz
raatz.pl
Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo firm produkujących oprzyrządowanie dla warsztatów prowadzących naprawy uszkodzonych w wyniku kolizji samochodów. Wiele z tych firm już dawno nie działa …
Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o ilość wyrzucanych, zużytych i uszkodzonych elementów z tworzyw sztucznych. Elementy metalowe są przerabiane powtórnie przez huty, ogumienie przez zakłady chemiczne, …
Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto przeanalizować urządzenia do napraw uszkodzonych poszyć zwane wyciągarkami lub pulerami, czy też spoterami. Przy okazji warto dodać, że spotter to …
Te słowa można bardzo często usłyszeć od właścicieli serwisów blacharsko-lakierniczych, blacharzy, a czasami i tzw. rzeczoznawców. O laikach nie wspomnę, ale ich zdanie w tej kwestii raczej nas nie interesuje. O czym mowa? Drzwi samochodu …
Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …