Jeśli wszystkie te komponenty zawarte są w każdej puszce lakieru – uzyskujemy tzw. system intermix. Każda puszka zawiera gotową emalię, do której wystarczy dodać rozcieńczalnik oraz utwardzacz (w układach dwukomponentowych) – i można tym lakierować. Powstaje powłoka o pełnych właściwościach (adhezja, odporność itd.) – w kolorze jednego, czystego pigmentu. Wszystkie niezbędne kolory i odcienie tworzymy mieszając ze sobą te komponenty. Największą zaletą takiego systemu jest prostota rozwiązania – prawie nie ma tu możliwości pomyłki. Poza tym – koncentracja pigmentów jest dość niska, co ułatwia przygotowanie małych ilości emalii. Natomiast jedną z głównych wad takiego rozwiązania jest kompletny brak elastyczności – w raz stworzonym systemie bardzo trudno jest cokolwiek zmienić czy poprawić. Zazwyczaj takie mieszalniki funkcjonują wiele lat na rynku i gdy się zestarzeją – są w pełni zastępowane nowocześniejszym rozwiązaniem.
Druga możliwość to oddzielenie od siebie pigmentów oraz spoiwa. W takich układach pigmenty są zazwyczaj przygotowane na bazie uniwersalnych dyspegatorów, a żywice dostarczane są osobno. Tutaj gotowy kolor powstaje poprzez zmieszanie ze sobą różnych pigmentów według receptury, ale lakier jest gotowy dopiero po dodaniu jeszcze odpowiedniego spoiwa. Największą zaleta takiego rozwiązania jest bardzo duża elastyczność. Dzięki użyciu różnych żywic, na bazie tylko jednego kompletu pigmentów, można uzyskiwać zupełnie różne lakiery i właściwości powłoki. Często dzięki zmianie tylko 1 elementu systemu (żywicy) można stworzyć nowy produkt o lepszych parametrach użytkowych. Drugą zaletą takiego systemu jest łatwiejsza gospodarka magazynowa. Pigmenty są tutaj dużo bardziej skoncentrowane, więc można mieć ich mniejsze zapasy, i do tego tylko dużą ilość spoiwa. Pochodną tego jest też niestety największa wada – trudności z przygotowaniem małych ilości lakieru. Często jedna kropla skoncentrowanego pigmentu to już za dużo, szczególnie w kolorach białych wielokrotnie system komputerowy podpowiada, że odpowiednią dokładność naważenie uzyskamy np. dopiero powyżej 1 litra emalii.
Pierwszy z omówionych systemów to przede wszystkim mieszalniki emalii do powypadkowej renowacji samochodów osobowych. W NOVOLu – to system Spectral 2K – czyli jednowarstwowa, dwukomponentowa emalia akrylowa. Kilkanaście pigmentów, tysiące receptur, bardzo łatwa aplikacja i znakomite krycie – mimo prawie 10 lat na rynku, system wciąż funkcjonuje w setkach lakierni w Polsce i za granicą. Pierwsza duża zmiana w Spectral 2K będzie miała miejsce dopiero na początku przyszłego roku – trzy pigmenty na bazie chromu i ołowiu zostaną zastąpione bardziej ekologicznymi odpowiednikami. To efekt unijnej dyrektywy, wprowadzającej całkowity zakaz stosowania pigmentów na bazie metali ciężkich.
Druga wersja – to w NOVOLu systemy bazowe: Spectral Base i Spectral Wave. Pierwszy z nich – rozcieńczalnikowy – dzięki takiemu rozwiązaniu oferuje lakiery w dwóch jakościach. System Base 1000, to mniejsza koncentracja pigmentów, nieco gorszej jakości żywica – ale też dużo niższa cena lakieru, co ma duże znaczenie na niektórych, uboższych rynkach, np. w Azji Środkowej. Droższy Base 2000 – to znakomite krycie również w trudnych, perłowych kolorach, niższy VOC oraz łatwa aplikacja bez ryzyka chmurzenia bazy. System żywiczny pozwolił nam również na wprowadzenie niedawno nowego spoiwa – SB-2300, przeznaczonego wyłącznie do coraz bardziej popularnych kolorów trójwarstwowych. Żywica ta zapewnia lepsze schnięcie i ułożenie pigmentów perłowych i xirallic, nawet przy ich niskim stężeniu stosowanym w niektórych odcieniach.
Również wodorozcieńczalny Spectral Wave to system żywiczny. Tu co prawda nie ma różnych jakości emalii bazowej, natomiast bardzo wysoka koncentracja pigmentów w pastach pozwoliła uzyskać znakomitą stabilność. Dzięki temu nie jest już potrzebna wielka rama mieszalnikowa i przekładanie mieszadeł z puszki do puszki. Wystarczy kilka razy energicznie wstrząsnąć jednorazową butelką i można dozować pigment. A żeby rozwiązać problem trudnego przygotowywania kolorów białych – w systemie istnieje kilka pigmentów o dziesięciokrotnie obniżonym stężeniu, co eliminuje konieczność dzielenia kropli na pół albo nawet więcej części.
Na zaletach systemu żywicznego najbardziej skorzystał mieszalnik NOVOL Industrial Coating Systems. Tutaj na bazie kilkunastu uniwersalnych past pigmentowych, dzięki bardzo różnorodnym spoiwom, można uzyskać kilkanaście różnych produktów. Od najwyższej jakości emalii akrylowych UHS, przez dwukomponentowy poliuretan, tanie jednokomponentowe alkidy, jak i gruntoemalie 1K i 2K. Do tego kilka stopni połysku – i mając do dyspozycji zaledwie kilkanaście puszek – możemy przygotować dziesiątki tysięcy kombinacji kolorów i różnej jakości wyrobów!
Łukasz Kelar Dyrektor Działu Szkoleń NOVOL
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …