Porady dotyczące stosowania lakieru bazowego Standoblue w gorących i suchych warunkach
Sierpień 2021 r. – Latem wysokie temperatury i duże wahania wilgotności stawiają przed lakiernikami liczne wyzwania. Eksperci Standox, marki renowacyjnej Axalta z niemieckiego miasta Wuppertal, opracowali zestaw praktycznych porad dotyczących stosowania lakieru bazowego Standoblue. Dzięki nim lakiernicy mogą odpowiednio się przygotować, aby w gorące i suche dni uzyskiwać właściwy efekt już za pierwszym razem.
Harald Klöckner, Axalta International Training Leader and Refinish Product Specialist na Europę, Bliski Wschód i Afrykę: „Wysoka wilgotność ułatwia aplikacje lakieru bazowego Standoblue. Jednak, gdy jest szczególnie gorąco i sucho, produkt szybciej się utwardza, co może sprawiać lakiernikom trudności”.
Lakier bazowy wymaga dostosowania przy użyciu zalecanego przez Standox dodatku Standoblue Viscosity Adjuster Slow 8520. Gdy jest wyjątkowo sucho i gorąco, lakiernicy powinni też dodawać do lakieru 5–10% wody demineralizowanej Standox Demineralized Water 8000, która przeciwdziała szybszemu odparowaniu i sprawia, że lakier pozostaje wilgotny dłużej, co przekłada się na lepszą absorpcję i mniejszą szansę powstania efektu chmurzenia.
Porady dotyczące dostosowania produktu do lokalnych warunków można znaleźć w przewodniku klimatycznym dla lakieru Standoblue, metryczkach technicznych Standox i informacjach dostępnych w oprogramowaniu Standowin IQ.
„Żeby w trudnych suchych i gorących warunkach uzyskać pożądany efekt za pierwszym razem, nie wystarczy odpowiednio dostosować produkt. Kluczowa jest także odpowiednia technika aplikacji” – dodaje Klöckner.
Zależnie od typu i wielkości naprawy, lakiernikom zaleca się ograniczenie nachodzących na siebie warstw, aby obniżyć ryzyko wyschnięcia materiału na nielakierowanym podłożu. Podczas lakierowania powierzchni pionowych Standox zaleca, aby zacząć aplikację od dołu elementu. Należy również unikać pozostawiania suchych obszarów podczas aplikacji – zwłaszcza przy nachodzących na siebie warstwach. Powłokę z efektem należy aplikować wewnątrz pierwszej warstwy.
W umiarkowanych warunkach standardowo stosuje się pistolet z dyszą 1.2. Gdy jest jednak gorąco i sucho, ale też podczas większych napraw, lakiernicy powinni rozważyć użycie większej dyszy, np. 1.3.
„Przed rozpoczęciem pracy lakiernicy muszą sprawdzić zarówno ciśnienie wlotowe pistoletu, jak i rozmiar dyszy. Odpowiednie ustawienia pomogą osiągnąć jednolite krycie bez efektu chmurzenia, a także najwyższą jakość naprawy” – dodaje Harald Klöckner.
Gdy spodziewamy się wysokich temperatur w ciągu dnia, należy dobrze zaplanować harmonogram pracy w kabinie lakierniczej. Obniżenie temperatury w kabinie może okazać się niemożliwe, zwłaszcza w przypadku kabin typu kombi. Dlatego też większe lub bardziej wymagające naprawy można wykonywać rano, gdy jest chłodniej.
Więcej porad i informacji dotyczących lakierowania można znaleźć w Standopedii, naszym internetowym poradniku technicznym dla lakierników: www.standox.pl/standopedia.
Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Wypadki samochodowe to nagła tragedia, która może skończyć się śmiercią lub poważnymi obrażeniami dla uczestników. Gdy pojazd zostaje zmiażdżony, staje się pułapką dla osób zakleszczonych w nim, a każda minuta od momentu zdarzenia może być …
Włoska firma Rupes, to znany producent narzędzi elektrycznych i akcesoriów, między innymi do auto detailingu. Szczególne miejsce wśród produktów tej marki zajmują polerki. Model iBrid Rupes BigFoot, przedstawiany jest jako prawdziwa rewolucja w świecie zastosowań …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …