Czy warto?
Stosowanie rekuperatorów w kabinach lakierniczych ma uzasadnienie szczególnie w okresach zimowych, ze względu na intensywną wymianę powietrza w przestrzeni roboczej. Wydatek wentylatorów w renowacyjnych kabinach dla samochodów osobowych zazwyczaj waha się w przedziale od 20 000 m3/h do 30 000 m3/h. Tak duży strumień objętości powietrza wymaga sporej mocy grzewczej palników. Moce stosowanych palników gazowych lub olejowych wynoszą od 200 kW. Zbyt niska moc palnika może skutkować niedogrzewaniem powietrza w mroźne dni. Ogrzane powietrze jest usuwane z przestrzeni roboczej do atmosfery. Jest więc w pełni zasadnym stosowanie instalacji odzysku ciepła. W kabinach dla branży naprawczej najczęściej stosowane są rekuperatory krzyżowe. Ich konstrukcja polega na wymianie ciepła pomiędzy strumieniami ciepłego i zimnego powietrza, na przemian oddzielonymi za pomocą lamel z cienkiej blachy aluminiowej. Na rysunku przedstawiono schemat obiegu powietrza oraz fotografię kabiny lakierniczej z zainstalowanym rekuperatorem krzyżowym. Przedstawiony obieg powietrza dotyczy pracy kabiny w trybie lakierowania. Odległość pomiędzy lamelami zależy od dostawcy i zazwyczaj wynosi 12 – 15 mm. Głębszą analizę oszczędności wynikających ze stosowania rekuperatora opisano w artykule Prognoza zmniejszenia zapotrzebowania mocy w renowacyjnych kabinach lakierniczych w wyniku odzysku ciepła – studium przypadku. (https://www.researchgate.net/publication/306406716_PROGNOZA_ZMNIEJSZENIA_ZAPOTRZEBOWANIA_MOCY_W_RENOWACYJNYCH_KABINACH_LAKIERNICZYCH_W_WYNIKU_ODZYSKU_CIEPLA_-_STUDIUM_PRZYPADKU)
Kabina lakiernicza z rekuperatorem krzyżowym
Czy czasami zaglądać do rekuperatora?
Stosowanie rekuperatorów krzyżowych jest bardzo rozpowszechnione w instalacjach wentylacyjnych w budynkach. Stosowanie tego rozwiązania w kabinach lakierniczych ma jednak minusy. Głównym problemem jest odkładanie się osadów lakierniczych na lamelach rekuperatora. Osady tworzone są prze drobiny lakierów znajdujące się w wyrzucanym powietrzu. Stosowane filtry podłogowe typu paint stop nie są w stanie zatrzymać wszystkich kropel mgły lakierniczej. Według wstępnych badań określono średnie tempo wzrostu osadów lakierniczych na poziomie 0,5 mm na tysiąc godzin pracy kabiny lakierniczej. Wynik ten odnosi się do ogólnego czasu pracy kabiny we wszystkich trybach tj. lakierowania, suszenia, flash off i wentylacji. Według statystyk przeciętny, roczny czas pracy kabiny w serwisie lakierniczym wynosi 1000 godzin. Oznacza to, w statystycznej kabinie lakierniczej jeżeli istnieje rekuperator, to wymiar przekroju poprzecznego kanałów z ciepłym powietrzem zmniejsza się rocznie o 1 mm. Przy założeniu uśrednionych wartości można spodziewać się, że po 12 latach rekuperator zatka się całkowicie. Lecz zanim to nastąpi, spadek ciśnienia w zanieczyszczonym rekuperatorze będzie na tyle duży, że uniemożliwi wymaganą intensywność wymiany powietrze w przestrzeni roboczej. Nie oznacza to jednak dokładnej reguły, ponieważ tempo wzrostu osadów zależy przede wszystkim od ilości zużywanego lakieru, rozmiarów mgły lakierniczej a także efektywności filtra paint stop. Podczas intensywnej eksploatacji kabiny można spodziewać się iż problem pojawi się znacznie szybciej.
Rekuperator zanieczyszczony osadami lakierniczymi z widocznymi uszkodzeniami
Zwiększające się opory przepływu powietrza w rekuperatorze nie są jedynym problemem, odkładająca się warstwa drobin lakierów powoduje również zmniejszenie ilości ciepła wymienianego pomiędzy strumieniami ciepłego i zimnego powietrza. Wyniki pomiarów przenikania ciepła przez wspomniane osady zakwalifikowały je do grupy izolatorów cieplnych. Ich współczynnik przewodności cieplnej jest porównywalny ze współczynnikiem wełny mineralnej. Narastanie osadów skutkuje więc ciągłym obniżaniem efektywności odzysku ciepła w rekuperatorze.
Tempo wzrostu osadów lakierniczych oraz spadek efektywności rekuperatora
Na rysunku przedstawiono wyniki pomiarów grubości osadów w trzech kabinach lakierniczych oraz obliczony na ich podstawie procentowy spadek sprawności rekuperatora.
Jak czyścić rekuperator?
Niewielka odległość pomiędzy delikatnymi lamelami z cienkiego aluminium sprawia kłopoty. Bardzo często lamele nie mają gładkiej powierzchni lecz są profilowane. W zależności od rozmiarów rekuperatora, pojedynczy kanał może mieć wymiary (szerokość x wysokość x długość) 1000x12x1000 mm. Trudno określić najlepsze narzędzie do oczyszczania kanałów o takich wymiarach. Próby oczyszczania jakimikolwiek narzędziami które tylko się zmieszczą często kończą się uszkodzeniem lameli. Najczęściej proponowaną metodą jest wykorzystanie myjki ciśnieniowej, jednak kłopotliwe jest odprowadzenie wody. Innym, chyba najlepszym sposobem jest usuwanie osadów za pomocą suchego. Metoda relatywnie droga lecz skuteczna. Zaletą suchego lodu jest fakt, że oprócz usuwanych zanieczyszczeń nie ma innych odpadów do usunięcia. Jedynym składnikiem suchego lodu jest dwutlenek węgla, który odparowuje do atmosfery.
Utrudnienie w oczyszczaniu rekuperatora może również stanowić miejsce sposób jego instalacji. Nie wszystkie rozwiązania zapewniają dostęp do rekuperatora zakładając bezobsługową jego eksploatację.
Oczyszczanie rekuperatora suchym lodem (Fot. http://e-mbc.com)
Rekuperator oczyszczony suchym lodem (Fot. http://e-mbc.com)
W tym artykule starałem się skrótowo przedstawić problematykę związaną z eksploatacją rekuperatorów w aspekcie osadów lakierniczych. Ich obecność jest jak najbardziej uzasadniona, trzeba mieć jednak na uwadze potrzeby związane z ich konserwacją. Oczyszczanie wymienników ciepła w odpowiednich odstępach czasu oraz wykorzystanie właściwych metod usuwania osadów może zapewnić żywotność rekuperatora porównywalną z całą kabiną lakierniczą.
Piotr Nikończuk
Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Wydział Techniki Morskiej i Transportu
Katedra Klimatyzacji i Transportu Chłodniczego
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …