Można zadać sobie pytanie: podkłady aspartanowe – co to w ogóle za wymysł ? Większość lakierników odpowie, że od zawsze używa podkładów na bazie żywic akrylowych i jak do tej pory doskonale im się sprawdzają.
Dopiero zapoznanie się z parametrami technicznymi podkładów opartych na żywicach aspartanowych powoduje spore zaskoczenie. Szlifowanie wypełniającej wersji podkładu aspartanowego (SPECTRAL RACE-00) przy 2 warstwach po 20 minut lub 3 warstw po 45 min bez wygrzewania (w temperaturze 20°C). Czy to w ogóle możliwe ? Dotychczasowym standardem schnięcia podkładów akrylowych bez wygrzewania są czasy na poziomie 2-4 godzin i to przy założeniu aplikacji zgodnej z technologią (właściwe czasy odparowania między warstwami, umiarkowanie grube warstwy, stosowanie oryginalnego rozcieńczalnika).
Na poniższym schemacie przedstawiono porównanie mechanizmu utwardzania żywic aspartanowych i akrylowych. Co ciekawe oba systemy są utwardzane klasycznymi układami opartymi na alifatycznych poliizocyjanianach, znika zatem potrzeba stosowania oddzielnego systemu utwardzania dla układu poliaspartanowego.
Rys. 1. Uproszczony schemat reakcji utwardzania układów aspartanowych i akrylowych
Technologia poliaspartanowa – korzyści
Dużo do myślenia dla osób kalkulujących koszty w warsztatach lakierniczych powinno dać zestawienie korzyści w kalkulacji porównawczej podkładów aspartanowych z podkładami akrylowymi.
Przeprowadźmy krótką kalkulację porównawczą uwzględniającą 2 aspekty:
– czas aplikacji podkładów w strefie przygotowawczej,
– czasu utwardzania podkładów bez wygrzewania.
Rodzaj podkładu/ operacja | Akrylowy „klasyczny” | Aspartanowy |
Czas aplikacji 1 warstwy | 2 min | 2 min |
Odparowanie po 1 warstwie [20°C] | 10 – 15 min | 3 – 5 min |
Czas aplikacji 2 warstwy | 2 min | 2 min |
Odparowanie po 2 warstwie [20°C] | 10 – 15 min | 0 – 3 min |
Czas aplikacji 3 warstwy | 2 min | 2 min |
SUMA | 26 – 36 min | 9 – 14 min |
Rys. 2. Porównanie czasu aplikacji dla podkładów akrylowych i aspartanowych
w wariantach wypełniających
Potencjalne oszczędności wydatków i ilości roboczogodzin (przy założeniu: 2 cykli podkładowania dziennie i średniego kosztu 1 godziny pracy strefy lakierniczej w cyklu na poziomie 30 zł) dla wartości minimalnych.
Rodzaj podkładu | 1 dzień | 1 miesiąc | 1 rok | |
Czas 1 cyklu | Czas 2 cykli | Czas 40 cykli | Czas 480 cykli | |
„Klasyczny” podkład akrylowy | 26 min | 52 min | 17,3 h | 208 h |
SPECTRAL RACE-00 aspartanowy | 9 min | 18 min | 6 h | 72 h |
Oszczędności czasowe | 17 min | 34 min | 11,3 h | 136 h |
Rodzaj podkładu | Koszt | 1 dzień | 1 miesiąc | 1 rok |
1 cyklu | 2 cykle | 40 cykli | 480 cykli | |
„Klasyczny” podkład akrylowy | 13 zł | 26 zł | 520 zł | 6240 zł |
SPECTRAL RACE-00 aspartanowy | 4,5 zł | 9 zł | 180 zł | 2160 zł |
Oszczędności energii | 8,5 zł | 17 zł | 340 zł | 4080 zł |
Tab. 1. Potencjalne oszczędności roboczogodzin i wydatków na energię w zależności
od liczby cykli aplikacyjnych dla podkładów akrylowych i aspartanowych
Nawet pobieżna analiza danych z Tab. 1 pokazuje, że na skróceniu czasu aplikacji zyskujemy:
– przy 2 cyklach podkładowania dziennie – 136 roboczogodzin w ciągu roku, co daje nam możliwość zwiększenia przepustowości kabiny lakierniczej / strefy przygotowawczej
– przy koszcie 30 zł za godzinę pracy strefy przygotowawczej – 4080 zł oszczędności w ciągu roku na opłatach za energię.
Dla uproszczenia w porównaniu przyjmuję założenia: całkowita grubość warstw podkładu na sucho ok. 120 µm. W przypadku podkładu aspartanowego taką grubość można uzyskać już
z dyszą Æ1,4 przy aplikacji 3 warstw (bardzo wysoka zawartość części stałych w podkładzie aspartanowym). Podkłady akrylowe przy takiej grubości warstw są gotowe do szlifowania średnio po ok. 3h/20°C.
„Klasyczny” podkład akrylowy | SPECTRAL RACE-00 aspartanowy | Oszczędności czasowe | |||
1 miesiąc | 1 rok | ||||
na 1 cykl podkładowania | na 40 cykli podkładowania | na 480 cykli podkładowania | |||
Czas do szlifowania bez wygrzewania w temp. 20°C | 180 min | 45 min | 2 h 15 min | 90 h | 1080 h |
Tab. 2. Potencjalne oszczędności czasowe w zależności od liczby cykli podkładowania
przy użyciu podkładu aspartanowego (SPECTRAL RACE-00).
Analiza danych z Tab. 2 pokazuje, że na skróceniu czasu suszenia zyskujemy:
– przy 2 cyklach lakierowania dziennie – 1080 godzin w ciągu roku, co pozwala na zwiększenie przepustowości strefy przygotowawczej,
– bez wygrzewania rocznie (480 cykli podkładowania) suszenie podkładu akrylowego zajęłoby 1440 godzin, zaś aspartanowego 360 godzin, oznacza to skrócenie cyklu suszenia o ponad 70%.
PODSUMOWANIE KALKULACJI PORÓWNAWCZEJ:
Sumując oszczędności wynikające ze skrócenia czasu aplikacji i utwardzania w przypadku użycia podkładu aspartanowego:
– łącznie 136 roboczogodzin pracy komory lakierniczej/strefy przygotowawczej w ciągu roku, co pozwala na zwiększenie jej przepustowości oraz obniżenie kosztów pracy (bardziej dobitnie mówiąc to zaoszczędzamy prawie 1 miesiąc w ciągu roku),
– dzięki skróceniu czasu aplikacji zyskujemy 4080 zł oszczędności w ciągu roku na opłatach za energię, przy założeniu podkładowania w strefie przygotowawczej, przy podkładowaniu
w kabinie lakierniczej oszczędności będą 3-4 krotnie większe,
– ponad 70% skrócenie czasu utwardzania do szlifowania bez wygrzewania, dający olbrzymi potencjał oszczędności i zwiększenia produktywności dzięki zmianie organizacji pracy (podkładowanie, utwardzanie bez szlifowania i szlifowanie w ciągu zmiany roboczej).
Dla uczciwości kalkulacji należałoby jeszcze uwzględnić różnicę w cenie zakupu podkładu aspartanowego a dotychczas używanym podkładem akrylowym, mimo to dalej nie obawiam się o wynik ostatecznej kalkulacji. Potwierdzają to już pierwsze sygnały rynkowe od „fanów” Spectral RACE-00 zafascynowanych możliwościami nowego rozwiązania.
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE PODKŁADU ASPARTANOWEGO:
– na początku lakierników zdziwi niska lepkość natryskowa (zalecane dysze Æ1,4-1,6, max. Æ1.8), a jednocześnie bardzo dobre właściwości wypełniające,
– szybkie utwardzanie ogranicza nam czas aplikacji ok. 15 min/20°C),
– podkłady aspartanowe aplikują się i utwardzają się już od 10°C,
– uzyskujemy gładką powierzchnię i bardzo dobrą szlifowalność,
– ze względu na szybkie utwardzanie po wyszlifowaniu wymagane jest pokrywanie warstwą dekoracyjną (baza, akryl 2K) do 32 godzin od aplikacji podkładu.
PODSUMOWANIE
Ktoś może zarzucić, że skoro podkłady „tradycyjnie” są aplikowane pod koniec dnia roboczego i zostają „na noc” to nie ma znaczenia czy utwardzają się 1, 3 czy 12 godzin.
Technologie aspartanowe dają olbrzymi potencjał do zmiany podejścia do organizacji pracy w strefach przygotowawczych. Znikają ograniczenia konieczności wielogodzinnego oczekiwania na utwardzenie do szlifowania bez wygrzewania lub konieczności stosowania relatywnie drogiego w zakupie i eksploatacji oprzyrządowania wspomagającego (suszenie promiennikiem podczerwieni lub kabiną lakierniczą).
Podkłady aspartanowe dają potencjał zarówno w mniejszych warsztatach lakierniczych gdzie mogą panować niesprzyjające warunki do utwardzania (często duży spadek temperatury nocą), jak i dużych lakierniach nastawionych na zwiększenie produktywności zakładu i możliwości dodatkowego zarobku. Wydają się idealnym rozwiązaniem i to nie tylko do napraw miejscowych.
Autor:
„ dr inż. Tomasz TOMCZYK – Dyrektor Pionu Szkoleń w firmie NOVOL – jednego z największych producentów systemów lakierniczych w Europie. Odpowiedzialny za zespół wsparcia technicznego w kraju i zagranicą oraz aspekty techniczne linii systemów mieszalnikowych SPECTRAL. Od ponad 12 lat prowadzi szkolenia produktowo-technologiczne na całym świecie wyjaśniając wpływ chemicznej budowy produktów na codzienną prace lakiernika. Jest autorem artykułów w branżowej prasie lakierniczej.”
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …