Ołów i jego związki są silnie trujące, nawet w bardzo małych stężeniach. Do organizmów ołów dostaje się łatwo przez przewód pokarmowy, drogi oddechowe oraz przez skórę. Dawka ołowiu wchłaniana przez dorosłego człowieka w okresie tygodnia nie powinna być większa niż 3 mg, zaś dzieci, które są bardziej podatne na zatrucia ołowiem nie powinny przyjmować więcej niż 1 mg w przeciągu tygodnia. Ołów kumuluje się w organizmie człowieka. Największym magazynem ołowiu w organizmie człowieka są kości. Ołów w kościach może przebywać od 40-90 lat. Skutkami jego toksycznego oddziaływania może być zaburzenie syntezy krwi, nadciśnienie tętnicze, neuropatia czy uszkodzenie mózgu.
Ołów był jedną z przyczyn upadku Cesarstwa Rzymskiego. Wiemy, że woda z akweduktów była doprowadzana przez rury wodociągowe. Rury te były wykonane z ołowiu. Ludzi pili wodę- nasyconą ołowiem, co prowadziło do wielu chorób a w konsekwencji do śmierci.
Wiek XIX i XX to powszechne zastosowania ołowiu do produkcji farb z przeznaczeniem jako warstwa ochronna oraz dekoracyjna w rozwijającym się prężnie przemyśle z nową gałęzią: motoryzacją. Związki ołowiu wykorzystywane są do produkcji pigmentów z których powstają lakiery samochodowe. Okazuje się bowiem, że pigmenty (w szczególności żółte) wytworzone z ołowiu cechują się dużą siłą krycia i co ważne są tanie w wytworzeniu.
Mimo, iż producenci samochodów zaprzestali używania pigmentów ołowiowych na liniach produkcyjnych już wiele lat temu, to z powodu popytu na nie (niska cena) nadal były one oferowane w lakierach przemysłowych i renowacyjnych.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego zwane REACH (ang. Registration, Evaluation and Authorisation of Chemicals) dotyczące bezpiecznego stosowania związków chemicznych wprowadza znaczące ograniczenia. Zgodnie z tym rozporządzeniem produkcja, wprowadzanie do obrotu lub stosowanie substancji niebezpiecznych do których zaliczamy metale ciężkie jak ołów czy kadm zostały zabronione. REACH ma na celu zwiększenie ochrony zdrowia i środowiska, a obowiązuje na terytorium Unii Europejskiej, Norwegii, Islandii oraz Liechtensteinu.
Obecnie znaczące firmy na rynku nie stosują już w swoich lakierach toksycznego ołowiu. Wśród nich, są takie jak Multichem, która na długo przed wprowadzeniem rygorystycznych rozporządzeń opracowała komponenty które zastąpiły te toksyczne. Nowe produkty nie ustępują właściwościom poprzednikom jeśli chodzi o parametr krycia przy tym są bezpieczne w użyciu.
Stosując najnowsze produkty nie należy się obawiać o jakość powłoki oraz odporność na warunki atmosferyczne produktu pozbawionego metali ciężkich. Dzięki doświadczeniu gromadzonemu przez lata badań zespołu badawczo rozwojowego uzyskano nowe linie produktów jak lakiery samochodowe linii Kar-Bon pozbawione toksycznego ołowiu. Lakiery marki PROFIX spełniają najwyższe standardy jakościowe, zapewniają bezpieczeństwo pracowników lakierni jak i użytkowników produktów.
Trawczyński Krzysztof
Pracownik Laboratorium Badawczo-Rozwojowego
firmy Multichem Sp. z o.o.
W ostatnich dniach w firmie TROTON odbyły się kompleksowe ćwiczenia przeciwpożarowe, które miały na celu przygotowanie pracowników oraz służb ratowniczych na sytuacje awaryjne. W wydarzeniu uczestniczyły jednostki Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kołobrzegu oraz …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …