• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania odszkodowania o wartość zdemontowanych podczas naprawy części zamiennych.

Wyjść należałoby od tego, że towarzystwa ubezpieczeń w przypadku braku zwrotu zdemontowanych podczas procesu naprawy części zamiennych lub dowodu na ich trwałe zniszczenie dokonują korekty wypłacanego odszkodowania o rzekomą wartość rynkową tych części.

Analizując przepisy ustawy  Prawo o ruchu drogowym należałoby wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt. 70 za część uznać należy element przeznaczony do zamontowania w pojeździe. Zgodnie natomiast z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 maja 2023 r. w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję, definicja części zamiennych wskazuje jednoznacznie, że aby jakiś podzespół uznać za część, musi on spełniać określone wymagania techniczne. Na podstawie natomiast przepisów ustawy o odpadach z 27 kwietnia 2001 roku, uszkodzone części zastąpione innymi elementami spełniającymi określone wymagania techniczne są odpadami.

Zgodnie z opiniami biegłych sądowych mają wartość równą 0 zł.

 

W tej tematyce niejednokrotnie wypowiadały się także sądy w uzasadnianiach wyroków, wskazują, że ubezpieczyciel jako profesjonalista w branży ubezpieczeniowej, dysponuje odpowiednią strukturą organizacyjną i techniczną umożliwiającą rzetelne i precyzyjne określenie zakresu, charakteru i poziomu każdej szkody. W ramach tych działań jest w stanie ustalić w sposób jednoznaczny, jakie części uszkodzonego pojazdu mechanicznego nadają się do naprawy, a które trzeba wymienić, ponieważ ich stan powypadkowy oraz wymogi technologiczno – użytkowe uniemożliwiają ich naprawę. Jest oczywiste, że kwalifikacja części zamiennych jako niezdatnych do naprawy i wymagających wymiany oznacza, że ich dalsza eksploatacja jest niemożliwa, a więc że są to części całkowicie bezużyteczne.

W ten sposób w/w elementy stały się częściami bezwartościowymi, zaś czynnikiem potwierdzającym taką ich kwalifikację staje się kalkulacja naprawcza zatwierdzona przez ubezpieczyciela.

W konsekwencji zakład ubezpieczeń potwierdził, że przedmiotowe elementy wymagają definitywnego wycofania z obrotu i podlegają utylizacji.

Jakie wnioski wyłaniają się  z przedmiotowego zagadnienia na kanwie zgromadzonych przez kancelarię wyroków?

Zakład ubezpieczeń nie mógł ponieść żadnej szkody wskutek fizycznego nieodebrania zdemontowanych części, stanowiły one bezużyteczne odpady nie przedstawiające żadnej wartości pieniężne. Pomniejszanie zaś należnego serwisowi odszkodowania z tytułu rzekomej wartości części zdemontowanych, zdaniem sądów, stanowi w istocie próbę arbitralnego pozbawienia serwisu należnego mu odszkodowania z przyczyn pozaprawnych, z których ubezpieczyciel jako profesjonalista od początku musiał zdawać sobie sprawę.

 

Autor: Adwokat Magdalena Rok-Konopa

 

Zobacz również
  • 3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej

    Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …

    3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej
  • NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES

    Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …

    NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES
  • Zakup wyposażenia do warsztatu samochodowego czasem może wiązać się z uzyskaniem dodatkowych pozwoleń

    Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy użytkować urządzenie. Za dopuszczenie do eksploatacji podnośnika samochodowego bez zezwolenia UDT grożą kary. Dlatego należy zgłosić podnośnik do Urzędu Dozoru …

    Zakup wyposażenia do warsztatu samochodowego czasem może wiązać się z uzyskaniem dodatkowych pozwoleń
  • Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red

      Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …

    Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red
  • Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

    Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …

    Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x