Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania odszkodowania o wartość zdemontowanych podczas naprawy części zamiennych.
Wyjść należałoby od tego, że towarzystwa ubezpieczeń w przypadku braku zwrotu zdemontowanych podczas procesu naprawy części zamiennych lub dowodu na ich trwałe zniszczenie dokonują korekty wypłacanego odszkodowania o rzekomą wartość rynkową tych części.
Analizując przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym należałoby wskazać, że zgodnie z art. 2 pkt. 70 za część uznać należy element przeznaczony do zamontowania w pojeździe. Zgodnie natomiast z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 maja 2023 r. w sprawie wyłączenia niektórych rodzajów porozumień wertykalnych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję, definicja części zamiennych wskazuje jednoznacznie, że aby jakiś podzespół uznać za część, musi on spełniać określone wymagania techniczne. Na podstawie natomiast przepisów ustawy o odpadach z 27 kwietnia 2001 roku, uszkodzone części zastąpione innymi elementami spełniającymi określone wymagania techniczne są odpadami.
Zgodnie z opiniami biegłych sądowych mają wartość równą 0 zł.
W tej tematyce niejednokrotnie wypowiadały się także sądy w uzasadnianiach wyroków, wskazują, że ubezpieczyciel jako profesjonalista w branży ubezpieczeniowej, dysponuje odpowiednią strukturą organizacyjną i techniczną umożliwiającą rzetelne i precyzyjne określenie zakresu, charakteru i poziomu każdej szkody. W ramach tych działań jest w stanie ustalić w sposób jednoznaczny, jakie części uszkodzonego pojazdu mechanicznego nadają się do naprawy, a które trzeba wymienić, ponieważ ich stan powypadkowy oraz wymogi technologiczno – użytkowe uniemożliwiają ich naprawę. Jest oczywiste, że kwalifikacja części zamiennych jako niezdatnych do naprawy i wymagających wymiany oznacza, że ich dalsza eksploatacja jest niemożliwa, a więc że są to części całkowicie bezużyteczne.
W ten sposób w/w elementy stały się częściami bezwartościowymi, zaś czynnikiem potwierdzającym taką ich kwalifikację staje się kalkulacja naprawcza zatwierdzona przez ubezpieczyciela.
W konsekwencji zakład ubezpieczeń potwierdził, że przedmiotowe elementy wymagają definitywnego wycofania z obrotu i podlegają utylizacji.
Jakie wnioski wyłaniają się z przedmiotowego zagadnienia na kanwie zgromadzonych przez kancelarię wyroków?
Zakład ubezpieczeń nie mógł ponieść żadnej szkody wskutek fizycznego nieodebrania zdemontowanych części, stanowiły one bezużyteczne odpady nie przedstawiające żadnej wartości pieniężne. Pomniejszanie zaś należnego serwisowi odszkodowania z tytułu rzekomej wartości części zdemontowanych, zdaniem sądów, stanowi w istocie próbę arbitralnego pozbawienia serwisu należnego mu odszkodowania z przyczyn pozaprawnych, z których ubezpieczyciel jako profesjonalista od początku musiał zdawać sobie sprawę.
Autor: Adwokat Magdalena Rok-Konopa
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy użytkować urządzenie. Za dopuszczenie do eksploatacji podnośnika samochodowego bez zezwolenia UDT grożą kary. Dlatego należy zgłosić podnośnik do Urzędu Dozoru …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …