Popularność niektórych rozwiązań technicznych stosowanych podczas napraw panelowych karoserii stale rośnie. W polskich warsztatach blacharsko-lakierniczych coraz częściej można spotkać spotery blacharskie lepszej lub gorszej jakości, ale w podstawowy sposób spełniają one swoja funkcję. Czy jest to prawda czy też może jest to nadużycie? Kiedy dokona się nawet wstępnej analizy tego problemu łatwo dojść do wniosku, że spoter tak naprawdę to początek drogi wprowadzania nowoczesnych technologii napraw panelowych do warsztatu blacharskiego. Yamazumi to bardzo popularna metoda analizy i organizacji stanowisk pracy służąca między innymi do pomiaru drogi jaką musi przebywać pracownik na stanowisku pracy podczas wykonywania czynności. Pomiary wykonane tą metodą dają zadziwiający wręcz obraz marnotrawstwa czasu i energii pracowników w przypadku kiedy stanowisko naprawcze jest niewłaściwie zorganizowane.
Rys. 1. Pomiar drogi jaką przebywa pracownik podczas naprawy (metoda Yamazumi).
A) W przypadku systemu narzędzi do napraw panelowych
B) W przypadku narzędzi „rozproszonych” w warsztacie.
Posiadanie i stosowanie systemu narzędzi do napraw panelowych a nie poszczególnych jego elementów pozwala na rzeczywiste skrócenie czasu naprawy i uzyskanie wymiernych korzyści dla warsztatu blacharsko-lakierniczego. „Czas to pieniądz” to stare polskie (choć nie tylko polskie) powiedzenie zyskuje realny wymiar praktyczny, bo przecież to czas wyznacza dzisiaj zysk lub stratę dla serwisu naprawczego. Stawka godzinowa to element, który nie zależy bezpośrednio od właściciela czy też pracowników serwisu. To co w pełni jest kontrolowane przez warsztat, to czas poświęcony na wykonanie czynności naprawczych, oględzin i innych związanych np. z wydaniem pojazdu oraz ewentualnymi reklamacjami.
System narzędzi do napraw panelowych to nie tylko spoter i końcówki robocze… Aby można było mówić o systemie narzędzi do napraw panelowych musi on umożliwiać naprawę wszystkich przypadków uszkodzeń możliwych do usunięcia tą metodą. Oznacza to, że na jednym wózku systemowym znajduje się kompletne wyposażenie naprawcze. Nie może być przypadku, że element, który będzie potrzebny do przeprowadzenia naprawy znajduje się w innym miejscu warsztatu, a pracownik musi szukać go w trakcie naprawy. Należy również wziąć pod uwagę, że podczas szukania narzędzi, pracownik najprawdopodobniej spotka kolegę z sąsiedniego stanowiska, z którym to nawiąże krótszą lub może dłuższą rozmowę, zainteresuje się pracą innego kolegi na innym stanowisku lub zaistnieją inne okoliczności niekorzystne dla czasu naprawy, którą wykonuje. Absolutnie niedopuszczalne jest też wstrzymanie pracy na czas zakupu lub wypożyczenia narzędzi…Z Jakich elementów musi składa się system narzędzi do napraw panelowych? Przykładowy system przedstawiony jest na zdjęciach.
Skład podstawowy:
System narzędzi napraw panelowych podlega ciągłej modernizacji i jest doskonalony przez producentów. Najbardziej wartościowe modernizacje to te, wynikające z wieloletnich doświadczeń pracowników warsztatów. Sztaby inżynierów analizują spostrzeżenia blacharzy i pracowników technicznych serwisów wdrażają co rusz to nowsze rozwiązania. Celem wszystkich działań jest ułatwienie pracy użytkownikom, zwiększeniem efektywności oraz skrócenie czasu potrzebnego na wykonanie naprawy. Cel jest niezmienny od lat… i tak już chyba pozostanie.
Bogusław Raatz
Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo firm produkujących oprzyrządowanie dla warsztatów prowadzących naprawy uszkodzonych w wyniku kolizji samochodów. Wiele z tych firm już dawno nie działa …
Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o ilość wyrzucanych, zużytych i uszkodzonych elementów z tworzyw sztucznych. Elementy metalowe są przerabiane powtórnie przez huty, ogumienie przez zakłady chemiczne, …
Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto przeanalizować urządzenia do napraw uszkodzonych poszyć zwane wyciągarkami lub pulerami, czy też spoterami. Przy okazji warto dodać, że spotter to …
Te słowa można bardzo często usłyszeć od właścicieli serwisów blacharsko-lakierniczych, blacharzy, a czasami i tzw. rzeczoznawców. O laikach nie wspomnę, ale ich zdanie w tej kwestii raczej nas nie interesuje. O czym mowa? Drzwi samochodu …
Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …