Zwrot „naprawa lakieru” może nam się kojarzyć wyłącznie z ponownym lakierowaniem, a co za tym idzie szpachlowaniem i szlifowaniem. Nie zawsze tak jednak jest. Czasami nawet głębsze rysy na lakierze jesteśmy w stanie naprawić sami i to bez posiadania umiejętności profesjonalisty.
Podstawową pracą lakierniczą jaką możemy wykonać sami przy naszym samochodzie jest polerowanie i woskowanie lakieru. Zabieg ten stosujemy jeśli chcemy aby nasz lakier odzyskał swój pierwotny blask. Zaczynamy od dokładnego oczyszczenia karoserii, stosując środki przeznaczone do mycia lakierów, wystrzegając się rozwiązań w stylu płyn do mycia naczyń itp. Następnie osuszamy powierzchnię lakierniczą i oceniamy jej stan.
Jeżeli nie ma zarysowań, lakier nie jest zmatowiały i wygląda dobrze, to możemy od razu przystąpić do nałożenia wosku (np. WAX marki Profix), dzięki któremu stworzymy warstwę ochronną i nadamy wymarzony połysk. Tak zabezpieczona powierzchnia, będzie też mniej podatna na zabrudzenia i w efekcie nasz samochód będzie dłużej czysty – zaoszczędzimy na częstym myciu.
Jak usunąć rysę bez ponownego lakierowania?
W sytuacji, gdy na lakierze zobaczymy lekkie zarysowania lub zmatowienie do naprawy powierzchni możemy zastosować ścierną pastę polerską. Dobrze jest zastosować maszynę polerską z gąbką do polerowania. Możemy też polerować ręcznie przy pomocy ściereczek z mikrofibry, ale potrwa to dłużej i jest bardziej męczące.
Niektóre poważne zarysowania w lakierze nie są jednak tak łatwe do usunięcia. Jeżeli mamy trochę więcej doświadczenia możemy najpierw usunąć głębokie rysy papierem ściernym (o gradacji P2000) na twardej kostce, szlifując powierzchnię lakieru na mokro do momentu usunięcia zarysowania, ale tak by nie przeszlifować do podłoża. Następnie przystępujemy do polerowania.
Co z większymi rysami?
Możemy też naprawić lakier na naszym aucie przy drobnych uszkodzeniach tzw. parkingowych, czy niewielkich zarysowaniach. Gdy uszkodzenia powłoki nie da się usunąć poprzez polerowanie bo jest zbyt głębokie, to koniecznością staje się ponowne lakierowanie – w tym celu możemy zastosować podkłady i lakiery w sprayu do samodzielnej naprawy.
Tego typu naprawy, są bardziej pracochłonne, ale przy drobnych zdolnościach manualnych na pewno sobie poradzimy. Zaczynamy od oczyszczenia powierzchni przy pomocy zmywaczy silikonów. Następnie maskujemy papierami i taśmą elementy sąsiednie, których nie chcemy uszkodzić i zanieczyścić w trakcie naprawy.
Materiały lakiernicze które możemy zastosować bez profesjonalnych warunków to: szpachle do wyrównania powierzchni oraz podkład izolująco- wypełniający. Dzięki tym materiałom zbudujemy podłoże pod lakier. Teraz pozostaje nam lakierowanie warstwy wierzchniej. Możemy zamówić, nawet przez Internet, gotowy do natrysku lakier w sprayu, dobierając po kodzie lakieru, który zapisany jest na tabliczce znamionowej naszego samochodu (np. www.autolack.pl).
Jeżeli kolor na naszym aucie jest niemetaliczny (są to lakiery bez efektów wizualnych, np. nie zawierają drobinek aluminium) to możemy posłużyć się lakierem w sprayu we właściwym kolorze, od razu w połysku. Jeśli są to kolory z efektami wizualnymi (metalizowane, perłowe itp.) potrzebujemy dwóch rodzajów lakierów:
•lakier bazowy, dzięki któremu uzyskamy właściwy kolor
•lakier bezbarwny, który tworzy powłokę ochronną i nadaje połysk powierzchni.
W razie jakichkolwiek wątpliwości co do naszych umiejętności w nakładaniu lakierów w sprayu, należy wykonać natrysk próbny na kartce papieru.
Lakier jest też tam gdzie go nie widać
Prace lakiernicze, które można wykonać we własnym zakresie dotyczą również konserwacji podwozia – tam też jest lakier, mimo że nie widzimy go na co dzień.
Czasami należy wjechać na kanał i zobaczyć jak wygląda podwozie. Widać wtedy czy nie została uszkodzona fabryczna powłoka ochronna. Prace konserwacyjne należy wykonać niezwłocznie po zauważeniu niepokojących sygnałów, szczególnie przed okresem zimowym, w którym nasze drogi są obficie solone przez służby drogowe.
Do konserwacji stosujemy środki ochronne karoserii, które są również dostępne w sprayu. Kolor jaki należy zastosować to najczęściej czarny. W razie konieczności można jednak środki ochronne polakierować na żądany kolor.
Paleta samodzielnych napraw jak widać jest bardzo szeroka i uzależniona od naszych zdolności, a czasami także – odwagi. Złożone naprawy powłok lakierniczych, w których musimy odbudować całą warstwę ochronną naszej karoserii, wymagają dbałości i dokładności. Jeśli nie jesteśmy przekonani co do swoich umiejętności – proponuję zlecić to fachowcom.
Marek Lemiszewski
Doradca techniczny
firmy Multichem Sp. z o.o.
producenta lakierów marki Profi
W ostatnich dniach w firmie TROTON odbyły się kompleksowe ćwiczenia przeciwpożarowe, które miały na celu przygotowanie pracowników oraz służb ratowniczych na sytuacje awaryjne. W wydarzeniu uczestniczyły jednostki Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kołobrzegu oraz …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …