• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Na kryzys kompetencje

Na kryzys kompetencje

 

W siedzibie Grupy CSV z przedstawicielami tej szczecińskiej firmy miałem przyjemność rozmawiać o realiach i perspektywach rodzimej branży lakierniczej. Było trochę o historii, trochę o kłopotach ale i sukcesach, najwięcej jednak było o doskonaleniu kompetencji, czyli o szkoleniach. Bardzo pouczające spotkanie.

O różnych aspektach branży widzianej z perspektywy specjalistów przedsiębiorstwa opowiadali:

Wojciech Jarząbek – Wiceprezes Zarządu Grupy CSV i Mariusz Kowalczyk – Dyrektor Wsparcia Sprzedaży. W czasie spotkania na różne sposoby odmieniane było pojęcie kompetencji. Wątek dotyczący wiedzy i umiejętności w CSV od początku istnienia firmy ściśle wiązał się z technologiami i materiałami lakierniczymi. Dziś, jak się wydaje, kompetencje mają jeśli nie większe, to takie samo znaczenie, jak jakość narzędzi i materiałów oraz technologie. Oba te obszary są wzajemnie zależne, wszak oczywistym jest, iż najlepsze, najdroższe materiały bez wiedzy jak i dlaczego z nich korzystać nie sprawią, iż końcowa usługa będzie na odpowiednim poziomie. I odwrotnie, najlepsza wiedza bez odpowiednich materiałów pozostanie jedynie wiedzą teoretyczną. W Grupie CSV starają się harmonijnie łączyć serwis szkoleniowy z ofertą produktową.

dsc09765

Zdjęcie:  Mariusz Kowalczyk – Dyrektor Wsparcia Sprzedaży Grupy CSV

Grupa CSV powstała w 1991 roku jako lokalny dystrybutor materiałów lakierniczych. Nieliczna wówczas załoga rozpoczynała od dystrybucji produktów niemieckiego producenta Vosschemie, rok później również produktów firmy BASF. Jednak od początku przedsięwzięcie było tworzone jako podmiot nie tyle handlowy, co biznesowy. To wynikało z doświadczenia twórców firmy z rynku niemieckiego i jednocześnie znajomości specyfiki rynku polskiego. Istotą działania było – obok oferty produktowej – wsparcie biznesów branży lakierniczej rozumianych zarówno jako zarządzanie poszczególnymi procesami, jak i całością funkcjonowania warsztatów lakierniczych. Przez pierwsze lata Grupa CSV poszerzało ofertę o produkty i systemy procesów lakierniczych najbardziej odpowiednie dla polskiego rynku, w tym również własnej marki, GOLDCAR. Równolegle nie zaniedbywano programu szkoleń, wsparcia technicznego i technologicznego kierowanego do coraz większej liczby klientów. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku cykle szkoleń prowadzone były przede wszystkim z naciskiem na zagadnienia związane z likwidacją szkód komunikacyjnych. Własne centrum szkoleniowe, International College of Refinish Competence, uruchomione zostało w 2003 roku.

 

dsc00030

 

Obecnie Grupa CSV dysponuje niemal 50 sklepami-mieszalniami w całym kraju, z kompleksową ofertą materiałów i narzędzi dla warsztatów lakierniczych. Jak wcześniej podkreślałem, menadżerowie firmy CSV przywiązują dużą wagę do kompetencji, wiedzy i umiejętności pracowników, a także kadry zarządzającej warsztatów lakierniczych. Dlatego w każdym sklepie można liczyć na wsparcie techniczne i doradztwo dotyczące zarówno oferowanych produktów, jak też technologii napraw. Oferta produktowa skorelowana jest z doradztwem technicznym, wsparciem technologicznym czy pomocą w kosztorysowaniu. Zmiany w konstrukcji samochodów, realia systemu rozliczeń napraw, regulacje prawne, nowe materiały i technologie, ograniczenia wymuszone przez ekologię, to dla większości warsztatów duże wyzwania. Obecnie doszły problemy wynikające z inflacji, rosnących cen energii, materiałów, narzędzi i pracy.

 

Na internetowej stronie www.csv.pl można znaleźć tematykę i zakres szkoleń prowadzonych przez specjalistów szczecińskiej firmy. Szkolenia skierowane do kadry zarządzającej skupiają się przede wszystkim na zagadnieniach związanych z kosztorysowaniem. Ważne w budowaniu kompetencji menadżerów są też umiejętności utrzymywania pośrednich i bezpośrednich relacji z klientami, dbanie o podnoszeniu wiedzy pracowników lakierni czy zarządzania firmą. Szkolenia prowadzone przez praktyków CSV odbywają się w centrum szkoleniowym, a także w warsztatach klientów; ich zakres dostosowany jest zawsze do warunków i realiów konkretnego zakładu. W ramach Programu Partner specjaliści z  Grupy CSV między innymi pomagają opracować i wdrożyć kompleksowe rozwiązania pozwalające na ograniczenie zużycia energii. W różnych warsztatach sprawdzają się różne rozwiązania dotyczące optymalnego wykorzystywania narzędzi, sprzętu i wyposażenia, procesów technologicznych i materiałów.

w-jarzabek

Zdjęcie: Wojciech Jarząbek – Wiceprezes Zarządu Grupy CSV

 

Wszystkie te elementy muszą być kompatybilne i dobrane tak, aby osiągnąć zamierzony cel ograniczenia zużycia energii przy racjonalnych kosztach, nie tracąc przy tym na jakości wykonywanej naprawy. Co podkreślali moi rozmówcy – w czasie szkoleń czy przygotowując rozwiązania dla warsztatów, eksperci Grupy CSV nie preferują produktów konkretnej marki, lecz takie, które w danych warunkach są najbardziej optymalne. Dobieranie najlepszych parametrów materiałów, narzędzi i technologii przypomina układankę puzzli, z którą nie zawsze potrafią sobie poradzić menadżerowie lakierni. Ułatwieniem ma być Program Partner. Przygotowany został również panel pomocy prawnej, co dla warsztatów w sporach z dużymi podmiotami gospodarczymi może mieć znaczenie niebagatelne. Wyzwaniem dla całej branży jest obecna sytuacja, którą trudno określić inaczej jak kryzysowa. Szczególnego znaczenia nabiera więc optymalizacja procesów lakierniczych, technologii, sprostanie wyzwaniom ekologicznym czy dostosowanie warsztatów do zmian konstrukcji i napędu samochodów. Bez nieustannego doskonalenia funkcjonowania warsztatów i podnoszenia umiejętności pracowników oraz kompetencji kadry zarządzającej może być bardzo trudno. Eksperci Grupy CSV nie bez satysfakcji zwracali też uwagę na współpracę ze szkołami samochodowymi, co jest wychodzeniem naprzeciw wyzwaniom przyszłości.

W ciągu trzydziestu lat firma zmieniła się z lokalnego dystrybutora materiałów lakierniczych w ważnego gracza na wymagającym, polskim rynku. Kompleksowe rozwiązania dla lakierni i wsparcie techniczne oraz programy szkoleń zarówno dla kadry kierowniczej, jak i lakierników adresowane są do warsztatów zajmujących się naprawami pojazdów segmentu premium. Tak określony standard zapewnia współpracującym z CSV klientom (warsztatom lakierniczym) możliwości i umiejętności pozwalające podejmowanie praktycznie każdej usługi związanej z naprawą czy renowacją powłok lakierniczych.

 

 

Zobacz również
  • Cieniowanie – czy to trudny proces?

      Zanim przejdziemy do oceny trudności procesu cieniowania – parę słów wstępu. Z koniecznością cieniowania najczęściej spotykamy się w sytuacji, kiedy dochodzi do uszkodzenia lakierowanych elementów poszycia zewnętrznego (np. zderzaków, błotników przednich, drzwi przednich, drzwi …

    Cieniowanie – czy to trudny proces?
  • Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach

    Z uwagi na obchodzony w  dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …

    Obniżenie wynagrodzenia serwisu poprzez korektę odszkodowania o wartość zdemontowanych części czyli ile „ekologii” jest w Green Partsach
  • AkzoNobel inwestuje w holenderskie laboratoria badawcze, kontynuując wprowadzanie skutecznych innowacji

    AkzoNobel buduje dwa nowe laboratoria badawcze w swoim zakładzie w Sassenheim w Holandii, aby dalej wspierać pionierski rozwój produktów firmy. Wkrótce rozpoczną się prace nad budową centrum technologicznego dla farb proszkowych, a właśnie otwarto nowe …

    AkzoNobel inwestuje w holenderskie laboratoria badawcze, kontynuując wprowadzanie skutecznych innowacji
  • Zrównoważony rozwój: od modnego słowa do transformacyjnego modelu biznesowego

    Zrównoważony rozwój był kiedyś modnym hasłem, które pojawiało się w raportach rocznych i dawało akcjonariuszom poczucie, że firma, w której mają udziały, robi coś pozytywnego. Zrównoważony rozwój nie zawsze był zgodny ze strategią firmy; raczej …

    Zrównoważony rozwój: od modnego słowa do transformacyjnego modelu biznesowego
  • Troton zaprosił Marcina z Lasu na spotkanie z uczniami

    Na zaproszenie firmy Troton do Gościna przyjechał Marcin Kostrzyński, dziennikarz, leśnik i operator kamery, doskonale znany miłośnikom przyrody jako Marcin z Lasu. Spotkał się z uczniami klas 1-8 Zespołu Szkół w Gościnie. Zabrał ich w …

    Troton zaprosił Marcina z Lasu na spotkanie z uczniami

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x