Zapewnienie mobilności w firmach to jeden z ważniejszych problemów, który próbują rozwiązać ich właściciele. Brak pojazdów do transportu towarów, czy też zbyt mała liczba mobilnych handlowców utrzymujących bezpośredni kontakt z klientem, wielokrotnie decyduje o być albo nie być firmy.
W dobie zaciętej konkurencji, budowanie bezpośrednich relacji z klientem może decydować o ekonomicznym sukcesie. Wymaga to jednak odpowiednio kosztownych inwestycji w kompetentną osobę wyposażoną m.in. w takie narzędzie jak samochód, w który firma może zaopatrzyć się na trzy sposoby:
Poniżej przedstawimy analizę każdego z rozwiązań.
Zakup gotówkowy | Leasing | Wynajem elastyczny |
· Jednorazowy koszt dla firmy · Konieczna znajomość rynku aby dokonać właściwego wyboru pojazdu · Konieczność wyznaczenia osoby w firmie do monitorowania stanu technicznego pojazdu · Szkody komunikacyjne kosztują utratę zniżek i generują problemy z ich likwidacją · Utrata wartości pojazdu pośrednio obciąża firmę | · Obciąża zdolność kredytową firmy · Konieczna znajomość rynku aby dokonać właściwego wyboru pojazdu · Konieczność wyznaczenia osoby w firmie do monitorowania stanu technicznego pojazdu · Szkody komunikacyjne kosztują utratę zniżek i generują problemy z ich likwidacją · Utrata wartości pojazdu pośrednio obciąża firmę · Konieczność zwrotu podatku VAT do firm naprawiających pojazd po szkodach komunikacyjnych | · Stała co miesięczna opłata – koszt uzyskania przychodów uzależniony wyłącznie od czasu użytkowania auta · Brak konieczności znajomości rynku – specjaliści z branży doradzą w sprawie wyboru auta · Pełen outsourcing w zakresie zarządzania, ubezpieczeń i kontroli pojazdu · Możliwość wymiany auta – system motywacyjny dla pracowników lub możliwość rezygnacji z wynajmu, jeśli nie ma potrzeby użytkowania pojazdu |
Dlaczego firmy są zainteresowane wynajmem?
Zaangażowanie kapitału
Zakup swojego auta wymaga zaangażowania kapitału tu i teraz (100% przy zakupie, 10%-50% przy kredycie, 1-10% przy leasingu) zarówno na pierwszą wpłatę jak i na ubezpieczenie. Szacuje się, że zaangażowanie kapitału przy wynajmie auta na 36m-cy wynosi około 2% ceny auta. Przy zakupie auto wprawdzie zostaje w firmie (wchodzi do ewidencji środków trwałych) ale po 3-5 latach pojawia się dodatkowy problem z jego wymianą, przy wynajmie takiego problemu nie ma. Dlatego też przedsiębiorcy rozważają coraz częściej alternatywną i bardziej elastyczną formę zapewnienia mobilności w firmie.
Zarządzanie flotą
Przy zakupie auta, przedsiębiorca powinien pamiętać o kosztach, które pojawią się podczas jego eksploatacji. Zarządzanie swoim autem jest czasochłonne i wymaga zazwyczaj zatrudnienia dodatkowej osoby, co generuje dodatkowo koszty obsługi floty. Oczywiście można przerzucić to na kierowcę, który będzie pilnował przeglądów, umawiał serwisy, wymiany opon itp. ale czy to wchodzi w zakres jego obowiązków? A co w przypadku szkody na pojeździe? Ubezpieczenie auta też trzeba wykupić i co rok odnawiać, a nie łatwo również dobrać optymalny wariant ubezpieczenia chroniący od ponoszenia dodatkowych kosztów w przypadku zdarzeń losowych. Przy wynajmie wszystkie te czynności wliczone są w cenę najmu. Firma nie przejmuje się, że zbliża się koniec okresu objętego ubezpieczeniem. Opłacenie składki ubezpieczenia to nie jej wydatek. Dotyczy to również wydatków na zakup opon, wydatków związanych z serwisami gwarancyjnymi, wymianą części itp.
Zobowiązania długoterminowe
Planowanie to wprawdzie jeden z ważniejszych elementów zarządzania firmą, ale nikt nie jest pewny jutra, a kredyt i leasing to zobowiązania długoterminowe. Przy umowach elastycznych, firma wypożycza auto wtedy, kiedy jest taka potrzeba. Nie musi podejmować zobowiązania długoterminowego. Oczywiście ma to wpływ na cenę samego wynajmu. Opcją najkorzystniejszą cenowo jest z reguły wynajem długoterminowy. Z perspektywy firm nowych, lepszym rozwiązaniem jednak jest wynajem auta na kilka miesięcy z możliwością przedłużenia. Taki wynajem to korzyść w postaci braku długoterminowego zobowiązania, możliwość wliczania całego czynszu w koszty uzyskania przychodów oraz możliwość wpisania auta w system motywacyjny firmy. Wymiana na auto lepszej klasy może być bowiem formą nagradzania pracowników.
karoseria.eu
Dominujący charakter sporów serwisów z ubezpieczycielami Przeważająca większość sporów serwisów blacharsko lakierniczych z towarzystwami ubezpieczeń …
Zakupując podnośnik samochodowy (jedno, dwu lub czterokolumnowy) należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach zanim zaczniemy …
Od jakiegoś czasu dostrzec można w orzecznictwie sądów powszechnych w sprawach roszczeń serwisów naprawczych z …