Dla naprawy powłoki lakieru, niezbędne jest posiadanie bazy o kolorze zgodnym ze znajdującym się na naprawianym pojeździe. Są dwa podstawowe sposoby jego pozyskania: można udać się z elementem naprawianego pojazdu do mieszalni lakierów, bądź jako firma mogąca się pochwalić przerobem ponad 40 zleceń miesięcznie, posiadać mieszalnik. Oczywiście w firmie musi być lakiernik, który potrafi bezbłędnie dobierać kolory.
Mieszalnia działa na prostej zasadzie mieszania pigmentów z żywicą bądź pigmentów rozmieszanych z żywicą między sobą. Laboratoria kolorystyczne firm matek cały czas na bieżąco zbierają próbki kolorów z całego świata i na ich podstawie opracowują odpowiednie receptury. Ten sam kolor, ze względu na różnice miejsca natrysku, różne nastawy automatycznych pistoletów, a niekiedy różnych dostawców koloru, pomoże mieć pewne subtelne różnice w odcieniu, stąd w katalogach kolorów pojawiają się dodatkowe próbki o nazwach X-ciemny, X-jasny, X-żółtawy, itp. Niekiedy kolor po wymieszaniu i natrysku próbnym nie do końca odpowiada barwie na próbce. Należy wówczas wykonać korektę koloru. Wymaga to odpowiedniej wiedzy, dobrego wzroku oraz doświadczenia. Doświadczony fachowiec patrząc na próbkę zadaje sobie na głos pytanie? Farbo jaka jesteś? I też głośno odpowiada – czerwona w żółte. Brzmi to śmiesznie, lecz tak właśnie uruchamia się proces kojarzenia barw poprzez jednoczesne działanie organu wzroku, słuchu i mowy. Wybór pigmentów, jakim trzeba korygować próbki oraz w jaki sposób prawidłowo wykonywać korektę, to temat szkoleń bezpośrednio w ośrodkach treningowych. Przez Skypa lub za pomocą wujka Googla – niewykonalne.
XXI wiek z mocno rozwijającą się elektroniką poprawił możliwości korekty i odczytu koloru i jego prawdopodobnej nazwy przez stosowanie spektrofotometrów. W ostatnich latach spektrofotometry znalazły się pod dachami lakierni i mieszalni kolorów i, dla chcących je wykorzystywać, stały się bardzo pomocne. Wciąż jeszcze w użyciu znajdują się wzorce kolorów natryskiwane na listki i jako biblioteki magazynowane w specjalnych gablotach bądź skrzynkach. Niestety, próbki natryskowe są dostarczane z pewnym opóźnieniem w stosunku do wypuszczenia modelu z nowym kolorem, co w autoryzowanych firmach może sprawiać kłopoty przy naprawie najnowszych aut z nowa kolorystyką. Możliwość pracy ze spektrofotometrem zsynchronizowanym z posiadanym programem kolorystycznym ułatwia przygotowanie właściwej kolorystyki na pojazdy lakierowane oraz zdecydowanie skraca cały proces komponowania idealnego koloru.
Receptura koloru przy pomocy spektrofotometru
W programie dedykowanym do konkretnego modelu spektrofotometru zainstalowanym w komputerze wprowadza się informacje o samochodzie, podając jego typ, model, rok produkcji oraz nazwę i numer koloru nadwozia. Następną czynnością jest przygotowanie miejsca do pomiaru. Dla poprawnego odczytu należy miejsce znajdującego się w pobliżu miejsca naprawy oczyścić i spolerować. Przykładamy spektrofotometr do badanej płaszczyzny. Na korpusie urządzenia zamontowane są trzy diody, które sygnalizują wykonywanie pomiaru. Po jego wykonaniu urządzenie prosi o obróceniu go o 90° w stosunku do położenia poprzedniego. Tak zarejestrowane pomiary należy wczytać do programu w komputerze. Program przedstawia kilka propozycji receptur z najlepszym dopasowaniem koloru. Na podstawie podanej receptury wykonujemy próbkę do natrysku. Po wysuszeniu próbki i jej porównaniu z oryginałem, najczęściej okazuje się, iż próbka różni się od oryginału. Jeśli stwierdzamy odstępstwa, to należy przeprowadzić tzw. krok korekcyjny, który polega na pomiarze wykonanej próbki w porównaniu do zarejestrowanego pomiaru oryginalnego koloru. Otrzymujemy nową propozycję próbek i wybierając najlepszą recepturę wykonujemy natrysk próbny, który ponownie porównujemy z oryginałem. Zazwyczaj jeden krok korekcyjny wystarcza.
Dobrym zwyczajem byłoby rejestrowanie ostatecznej próbki zgodnej z oryginałem i wysłaniem do firmy matki z opisem charakterystyki pojazdu oraz miejsca jej wykonania. Takie informacje pozwalają na szybkie uzupełnianie odcieni kolorów, a ich zamieszczanie w banku kolorów może bardzo ułatwić proces doboru właściwych kolorów wszystkim, którzy mają dostęp do takiej bazy.
Autor: Mieczysław Sieczkowski, Mirosław Rutkowski
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …