Tytuł brzmi jak temat zajęć w szkole, to dlatego, że warto czasem usystematyzować wiedzę i przypomnieć sobie podstawowe wiadomości. Dla początkujących będzie to małe kompendium najważniejszych informacji o lakierowaniu.
Pisząc o bazie mam oczywiście na myśli lakier bazowy 1K, dzięki któremu możemy uzyskać barwna powłokę. Lakier bazowy wymaga zabezpieczenia w postaci lakieru bezbarwnego. Może on być zarówno dwukomponentowy (lakier + utwardzacz) jak i jednokomponentowy. W przypadku lakierowania renowacyjnego używamy w większości lakierów bezbarwnych 2K – ze względu na jakość i trwałość powłoki.
Na jaką powierzchnię możemy nakładać lakiery?
Lakiery bazowe możemy nakładać na powierzchnie pokryte podkładami akrylowymi lub epoksydowymi – wcześniej zmatowionymi gradacją papieru ściernego P800-P1000 (na mokro), lub P400-P500 (na sucho). Bazę możemy też nałożyć na nowy podkład w metodzie „mokro na mokro”, co ważne, w tym przypadku nie ma konieczności matowania podkładu.
Bazą lakierujemy również powierzchnie starych lakierów, gdy konieczne jest ich odnowienie, zmiana koloru lub wykonanie cieniowania. Powierzchnie starych lakierów szlifujemy podobnymi gradacjami papierów jak podkłady akrylowe, a miejsca cieniowania matujemy gradacją P1200-P1500 lub szarą włókniną.
Lakiery bezbarwne natomiast nakłada się na powierzchnię wcześniej pomalowaną lakierem bazowym. Musimy jedynie pamiętać o zachowaniu wymaganego odstępu czasowego na odparowanie lakieru bazowego zanim położymy klar – szczegółowe informacje znajdują się w kartach technicznych poszczególnych produktów. Bezbarwny lakier aplikujemy również na powierzchnie elementów cieniowanych, w których baza jest tylko na części elementu, a reszta powierzchni to stary lakier.
Po jakim czasie nakładać bezbarwny?
To ważny parametr i należy go bezwzględnie przestrzegać – koniecznie zapoznajmy się z Kartą TDS produktu. Jeżeli bezbarwny lakier położymy zbyt szybko to rozcieńczalnik z warstwy bazowej zostanie uwięziony przez klar. Można to przyrównać do zamknięcia bazy pod folią. „Uwięziony” na powierzchni rozcieńczalnik musi się wydostać, co może spowodować gazowanie na powierzchni lakieru bezbarwnego, a tym samym prowadzi do zmniejszenia przyczepności klaru do powierzchni.
Jeśli bezbarwny nałożymy zbyt późno, to przesuszona warstwa bazowa (zazwyczaj czas powyżej około ośmiu godzin) nie zwiąże się z lakierem bezbarwnym, a w efekcie lakier wierzchni zacznie się łuszczyć.
Jak lakiery bezbarwne 1K sprawdzają się na lakierach bazowych?
Lakiery bezbarwne 1K charakteryzują się szybkim schnięciem i nie wymagają wygrzewania w wysokich temperaturach. Zdecydowanie pasują do nakładania na lakiery bazowe. Jednocześnie, są dobrym sposobem na szybkie naprawy, niewymagające bardzo wysokiej odporności powłoki. Stosowane są przy naprawach typu smart-repair, jak również w przypadku np. corocznego odświeżania powłoki lakierniczej.
Jaki klar wybrać na bazę konwencjonalną, a jaki na wodną?
Na lakiery bazowe konwencjonalne możemy nakładać wszystkie typy lakierów bezbarwnych: LS, MS, HS jak i VHS. Zależy to jedynie od naszego wyboru. Natomiast w przypadku lakierów bazowych wodorozcieńczalnych, zlecam stosowanie lakierów bezbarwnych HS i VHS ponieważ zawierają więcej cząstek stałych, a mniej rozcieńczalników, które mogą penetrować lakier bazowy i rozpuścić warstwę bazy, co wpłynie na wygląd i jakość powłoki.
Czy klar ma wpływ na kolor końcowy powłoki?
Lakier bezbarwny tworzy powłokę ochronno-dekoracyjną na lakierze bazowym. Jest jak szkło powiększające, które pokaże wszystkie wady powszechni. Ważne jest, jak został nałożony, czy z elektem skórki pomarańczy czy na gładko. Efekt może zmienić sposób postrzegania danego koloru powierzchni.
Ważna jest również grubość powłoki nałożonego lakieru bezbarwnego – „ szkło powiększające” może w różny sposób załamywać światło i to także zmieni odbiór barwy przez nasze oczy.
Czasami występujące lekko żółte zabarwienie lakieru bezbarwnego zmienia, szczególnie na jasnych kolorach, widoczny odcień.
Marek Lemiszewski
Doradca techniczny
Multichem Sp. z o.o.
producent lakierów marki Profix
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …