Kolejnym tematem, którym chciałbym się zająć, są trójwarstwowe powłoki lakierowe. Do niedawna były one jedynie domeną pojazdów drogich, lecz obecnie coraz częściej pojawiają się na karoseriach aut klasy średniej. Jako że gama produktów do naprawy systemem trójwarstwowym nie należy do tanich, powinno się przywiązać szczególną wagę do profesjonalnego wykonania naprawy. Lepiej poświęcić nieco więcej czasu na gruntowne przygotowanie i próby natryskowe niż ponieść poważne koszty ponownego lakierowania.
Na przestrzeni czasu część formuł lakierów trójwarstwowych wzbogaciła się o specjalne miksy xirallic, które nadają dodatkowe efekty optyczne. Specyfika kolorów trójwarstwowych polega na odbiciu promieni światła od grunttonu i rozproszeniu w perowej powłoce. Lakier bezbarwny natomiast nadaje całości trójwymiarową głębię. Każda warstwa ma określoną rolę. Gruntton nadaje barwę podstawową, powłoka perłowa odpowiedni ton, a lakier bezbarwny wspomnianą głębię oraz zabezpiecza całą powłokę.
Nie bez znaczenia wspomniałem wcześniej o próbkach natryskowych. Każdy z nas widzi kolor w sposób subiektywny. Wykonany zaś natrysk testowy pomaga wyeliminować błędy wynikające ze złego oświetlenia, parametrów ciśnienia, aplikacji, wadliwie działającego pistoletu, ilości natryśniętych warstw. Natryski testowe należy wykonywać na tzw. test kartach, czyli blaszkach przymocowanych w centralnej części elementu przeznaczonego do testów, i lakierowane jak element.
Należy unikać niekontrolowanej ilości poszczególnych warstw, gdyż każda kolejna warstwa powoduje odejście od koloru właściwego (odniesienie do zaleceń w programie kolorystycznym i instrukcji technicznej producenta). Porównanie natrysków z kolorem na karoserii powinno odbyć się w otoczeniu światła dziennego i sztucznego.
Jeśli kolor mamy gotowy, przenieśmy się do strefy przygotowania podłoża. Tu stosujemy zasadę jasny podkład pod jasne kolory – ciemny pod ciemne. W gamie produktów marki Spies Hecker jest wiele możliwości, np.: podkład 5310, 5400, 5330. Obróbka podkładu standardowo: P400-500 maszynowo, skok tarczy 2,5 mm. Strefę cieniowania należy wstępnie zmatowić P500, a wykończyć Trizac 1000.
Przed przystąpieniem do lakierowania należy pamiętać o elementarnej zasadzie zachowania czystości, gdyż wraz ze wzrostem ilości warstw, rośnie ryzyko wtrąceń. Lakierowanie całych elementów nie stanowi większego problemu – natomiast cieniowanie elementów przyległych wymaga większej koncentracji.
Nie należy cieniować na strefie mniejszej niż 20cm, ponieważ może się ono zakończyć niepowodzeniem. Mamy do czynienia z dwoma kolorami, które musimy nanosić na zakładkę – i z tego powodu potrzebna jest przestrzeń. Na rysunkach przedstawiam poszczególne etapy wraz z poradami:
1. Użycie środków ochrony osobistej (kombinezon, maska, rękawice, okulary).
2. Dokładne odmuchanie elementów, stojaków czystym, sprężonym powietrzem.
3. Przemywanie preparatem 7010 i 7080 – w przypadku stosowania lakierów na bazie wody.
4. Zastosowanie ściereczki przeciwpyłowej.
5. Nanoszenie „blendera” – preparatu do cieniowania na elementy boczne w zależności od stosowanego systemu.
6. Aplikcja grunttonu z odprowadzeniem pistoletu celem uzyskania delikatnego przejścia, pamiętając o technice cieniowania w skos, suszenie (zalecenia instrukcji technicznej używanego systemu).
7. Użycie ściereczki przeciwpyłowej.
8. Nanoszenie „blendera” w strefie przejść, a następnie lakieru bazowego poza strefę grunttonu z odprowadzeniem pistoletu celem uzyskania delikatnej strefy przejścia, pamiętając o technice cieniowana w skos, odparowanie, suszenie (zalecenia instrukcji technicznej używanego systemu).
9. Nanoszenie lakieru bezbarwnego na całości elementów, odparowanie, suszenie.
Efekt finalny zależy od naszej wiedzy, przygotowania technicznego i umiejętności, dlatego zachęcam do korzystania z informacji zawartych w instrukcjach technicznych, a w przypadku wątpliwości konsultować się z technikem.
W ostatnich dniach w firmie TROTON odbyły się kompleksowe ćwiczenia przeciwpożarowe, które miały na celu przygotowanie pracowników oraz służb ratowniczych na sytuacje awaryjne. W wydarzeniu uczestniczyły jednostki Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Kołobrzegu oraz …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …