Rynek lakierów renowacyjny to branża, w której ciągle trwa wyścig. Musimy nadążać za producentami samochodów, nowymi technologiami, ilością danych do przetworzenia, wszystko to wyścig z czasem. Z każdym rokiem przybywa nowych kolorów i w związku z tym rośnie baza kolorów dostępnych w programach recepturowych.
Wobec powyższego nowoczesny system doboru koloru musi być wspomagany przez spektrofotometr, który w wielu przypadkach jest w stanie zastąpić kolorystę a już na pewno ułatwić mu pracę.
Oczywiście spektrofotometr może wyręczyć kolorystę tylko kiedy spełnione są dwa warunki: system ma stabilne komponenty a spektrofotometr posiada funkcja dobarwiania.
Co do stabilności kolorantów, to od dawna wiadomo, że stanowią fundament dobrego systemu, natomiast funkcja dobarwiania cały czas jest doskonalona.
To od niej zależy czy dany kolor będzie prawidłowo dobrany. Nie bez znaczenia jest również ilość kątów po jakimi spektrofotometr mierzy kolory. Dzisiaj niezbędne minimum to pomiar pod pięcioma kątami.
Z pomocą przychodzą również nowe technologie takie jak program recepturowy „w chmurze” osiągalny na każdy rodzaj sprzętu (komputer, tablet, telefon) niezależnie od systemu operacyjnego.
Takie rozwiązania znacznie ułatwiają pracę, pozwalają zmierzyć kolor spektrofotometrem i wysłać wynik pomiaru za pomocą aplikacji (przeliczony funkcją dobarwiania) w dowolne miejsce na ziemi.
Multichem jest na etapie „beta testów” takiego rozwiązania i dokładamy wszelkich starań, aby jak najszybciej udostępnić to rozwiązanie naszym partnerom biznesowym.
Spektrofotometry stanowią narzędzie bardzo pomocne, szczególnie w rękach doświadczonego kolorysty, a o tych ostatnich jest coraz trudniej.
Konserwatyzm w modzie
Prym w popularności kolorów samochodów na wszystkich rynkach świata wiedzie kolor biały. Tendencja ta utrzymuje się od kilku lat i dotyczy wszystkich segmentów samochodów, także luksusowych.
Jednak w mojej ocenie moda ta niedługo przeminie, może z wyjątkiem krajów afrykańskich i Bliskiego Wschodu.
Coraz mocniej zaznaczają swoją obecność kolory trójwarstwowe, z ciekawymi efektami, coraz więcej jest również kolorów z efektem metalicznym lub perłowym które dla niewprawnego oka wyglądają jak kolory solidowe.
Ziarno perłowe lub metaliczne w takich kolorach jest prawie niewidoczne, a na pierwszy rzut oka kolor wygląda jakby nie zawierał efektów wizualnych.
Zauważam również prawidłowość – marki uznawane za klasyczne lub prestiżowe (Marcedes, BMW, AUDI, Lexus, Jaguar) znacznie mniej eksperymentują z kolorami, ich paleta dostępnych kolorów jest bardziej wyważona, oczywiście są wyjątki np. wściekle zielony Mercedes SLS.
Natomiast niektóre marki (np. KIA, Hyundai, Suzuki) nie boją się eksperymentować i wypuszczają na rynek coraz więcej skomplikowanych kolorów.
Przyszłość wygląda bardzo kolorowo i jeszcze nie raz zostaniemy zaskoczeni spektakularnymi efektami, jak samochód zmieniający kolor pod wpływem napięcia przepływającego przez karoserię.
Cel pozostaje bez zmian
Celem dla producentów lakierów było i jest dostarczenie klientowi receptury idealnie odwzorowującej oryginalny kolor samochodu. Zadanie to z każdym rokiem staje się coraz trudniejsze, są nawet samochody które pomimo niewielkiego stażu na rynku obrosły mianem legendy ze względu na trudność doboru koloru.
Myślę o czerwonym kolorze trójwarstwowym który występuję na samochodach Renault (NNP) i Mazda (41V).
Kolory te są do tego stopnia trudne w odwzorowaniu, że osoby trudniące się sprowadzaniem i naprawą samochodów nie chcą sprowadzać samochodów w tym kolorze. To świadczy o skali trudności.
Na nieszczęście dla producentów lakierów czerwony perłowy (szczególnie trójwarstwowy) znowu staje się bardzo modny i powoli wszyscy producenci znowu mają go w swojej palecie.
Trend jest bardzo zauważalny na rynku amerykańskim (Ford USA, GM, Chrysler). Poza białym to obecnie najlepiej sprzedający się kolor a samochód w tym kolorze wygląda bardzo elegancko, np. olbrzymi pickup Ford F150.
W mojej ocenie to czerwony trójwarstwowy kolor perłowy jest obecnie największym wyzwaniem dla producentów lakierów renowacyjnych.
Trudności w odwzorowaniu kolorów nastręcza także sam proces aplikacji – który wykonywany niezgodnie z technologią producenta kończy się niedopasowaniem kolorystycznym powłoki.
Fantazja producentów samochodów jest nieograniczona a producentom lakierów renowacyjnych pozostaje coraz krótszy czas na odwzorowanie kolorów dostarczając klientom coraz bardziej zaawansowane systemy doboru kolorów.
Grzegorz Turek
Kierownik Laboratorium Kolorystycznego
firmy Multichem, producenta lakierów marki Profix
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …