• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Kiedy gąbka staje się aplikatorem

Kiedy gąbka staje się aplikatorem

 

Słowo aplikacja ma wiele znaczeń. Może to być jakiś wzorek na koszuli, może być program komputerowy, aplikować można o pracę, oznacza też praktykę świeżo upieczonego prawnika… Aplikować można lekarstwo, terapię, ale także lakier, zatem aplikator to na przykład strzykawka albo pistolet lakiernika. Dla autodetailerów aplikatory to specjalne gąbki oraz wełny naturalne i sztuczne służące do polerowania powłoki lakieru.

 

Aplikator, ogólnie rzecz ujmując, jest narzędziem służącym do polerowania. Mają średnice odpowiadające maszynom polerskim (80 mm lub 150 mm), a dokładniej padom, na które są nakładane. O sposobie mocowania nie ma co się rozpisywać – obecnie powszechnie znany rzep jest bardzo skuteczny i właściwie niezniszczalny.

W branży meblarskiej czy w przemyśle pasty polerskie najczęściej nakłada się na powierzchnię, natomiast w praktyce lakierniczej czy autodetailingowej pasty polerskie zaleca się nakładać na aplikator. Chodzi o to, że pasty mogą (choć nie zawsze muszą) wchodzić w reakcję z lakierem. Im świeższy lakier, tym większe niebezpieczeństwo pojawienia się przebarwień, uszkodzenia powierzchni, niespodzianki mogą sprawić pasty, które mają wypełniacze. Dlatego niewielką ilość pasty nakłada się na wybrany do danej pracy aplikator.

aplikator_3502

W branży motoryzacyjnej dość często używane są aplikatory z wełny sztucznej lub naturalnej. Najlepiej pracują te naturalne, dlatego, że każdy włos rozprowadza materiał. Przy sztucznych trzeba pracować na konkretnych pastach, które pracują z syntetycznym włosem. Zasada jest taka, że dobiera się aplikator do pasty. W przypadku wełny naturalnej włos może być nieco inny, i sprawdzająca się dotychczas idealna pasta, z nowym aplikatorem nie pracuje już tak doskonale. Aplikatory syntetyczne od tego samego producenta są identyczne, zatem ze sprawdzoną pastą zawsze będzie współpracowały tak samo. Wełna naturalna oraz syntetyczna powszechnie uważana jest za aplikator do pierwszego etapu polerowania. W rzeczywistości maszynami DA doświadczona osoba może jednym aplikatorem wykonać wszystkie etapy polerowania. Oczywiście dobierając odpowiednio pasty polerskie.

Najpopularniejszymi aplikatorami lakierników i autodetailerów są gąbki. Zależnie od struktury wyróżnia się otwarto komórkowe, półotwarte i zamknięte. Najłatwiej rozpoznaje się je wdmuchując powietrze. Otwarto komórkowe niemal nie stawiają oporu, półotwarte dają lekki opór, przez zamknięto komórkowe powietrze nie przechodzi.

aplikator_3473

Dwie pierwsze odmiany w czasie pracy z polerką lepiej się przewietrzają i lepiej niż zamknięte odprowadzają ciepło i ryzyko przegrzania jest niewielkie. Drugą zaletą jest to, że w komórkach takich gąbek gromadzi się materiał pasty ściernej, który w czasie pracy stopniowo jest uwalniany. Te cechy sprawiają, że naszym zdaniem oba rodzaje gąbek (otwarte i półotwarte) są szczególnie godne polecenia. Zamknięto komórkowe pracują tylko powierzchniowo, dlatego należy nakładać znacznie mniej materiału, bowiem zbyt duża ilość zostanie po prostu rozchlapana. A przecież zawsze materiału, czyli past polerskich należy nakładać na aplikator niewiele. Rozpoczynając pracę należy nowy aplikator zaimpregnować nakładając i rozprowadzając materiał (na przykład drewnianą szpatułką) na całą powierzchnię. Natomiast później, w miarę wypracowywania pasty, uzupełnia się ją bardzo niewielkimi porcjami. Żeby pracować maksymalnie efektywnie należy dobrać odpowiednią pastę do aplikatora. Każdą pastę musimy wypracować na elemencie obrabianym. Jak chcemy ciąć, dodajemy pasty, a kiedy chcemy wykończyć pierwszy krok, do pasty można użyć wody, aby uaktywnić resztki pasty będące w aplikatorze.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Mućko i Mirosław Rutkowski

Zobacz również
  • Sposoby na dobre social media czyli jak fotografować auta?

    Media społecznościowe pełne są historii opowiadanych obrazkami. W wielu wypadkach to podstawowa forma reklamy. Co najważniejsze jest to reklama, która działa a my nie wydajemy na nią dużych pieniędzy. W zasadzie inwestujemy tylko swój czas, …

    Sposoby na dobre social media czyli jak fotografować auta?
  • Jak zabezpieczyć karoserię samochodu przed korozją?

    Rude plamy na karoserii i niepokojące dziury w blachach to widoczne oznaki korozji, jednej z najgorszych i najczęstszych przypadłości atakujących samochody. Problem ten dotyka pojazdy bez względu na wiek, choć bardziej na jej „infekcję” narażone …

    Jak zabezpieczyć karoserię samochodu przed korozją?
  • Firma TROTON wprowadza do sprzedaży nowy podkład akrylowy Master DTM Primer Sealer 4:1

    Firma TROTON  wprowadza do sprzedaży nowy podkład akrylowy Master DTM Primer Sealer 4:1. Jest to wysokiej jakości 2-komponentowy multifunkcyjny podkład z dodatkiem środków antykorozyjnych, z możliwością stosowania w 3 wersjach: wypełniającej, gruntującej oraz „mokro na …

    Firma TROTON wprowadza do sprzedaży nowy podkład akrylowy Master DTM Primer Sealer 4:1
  • Rola wosków w pielęgnacji aut ( i nie tylko )

    Woski naturalne i syntetyczne mimo zmieniających się trendów na rynku nadal pozostają podstawową formą zabezpieczania lakieru oraz wyrobów skórzanych. Już w średniowieczu wiedziano, że końskie siodła należy natłuszczać aby zapewnić im jak najdłuższą żywotność; wtedy …

    Rola wosków w pielęgnacji aut ( i nie tylko )
  • Badanie firmy Axalta dowodzi, że kolor nadwozia ma kluczowy wpływ na 88% decyzji zakupowych

    Klienci oczekują kolorów o wysokim połysku kojarzących się z elegancją i stabilnością.   Badanie preferencji konsumentów w zakresie kolorów samochodowych firmy Axalta na rok 2021 r. pokazuje, jakie kolory wybierają właściciele pojazdów w czterech krajach o największej produkcji samochodów (Chiny, …

    Badanie firmy Axalta dowodzi, że kolor nadwozia ma kluczowy wpływ na 88% decyzji zakupowych

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się