Kolejnym tematem serii „Ekspert radzi” jest lakierowanie tworzyw.
O ile standardowe lakierowanie karoserii nie sprawia profesjonalistom specjalnych trudności, o tyle z lakierowaniem tworzyw bywa różnie. Proces ich renowacji rządzi się bowiem swoimi prawami.
Zacznijmy od tego, iż produkcją elementów z tworzywa (np. osłon zderzaka, listew, nakładek na lusterka samochodowe) zajmują się wyspecjalizowane firmy, a samych rodzajów tworzyw jest wiele. Dla przykładu wymienię oznaczenia kilku z nich: PP, PUR-RIM,PP/EPDM, ABS, SAN, PC, PA, R-TPU, TPO, PBTP, PUR, PUR miękka pianka,UP-GF.
Dokonując lakierowania tworzyw należy zastosować specjalny proces technologiczny. Trzeba również pamiętać, że niektóre tworzywa nie nadają się do lakierowania. Tyczy się to np. tworzyw pochodzących z recyklingu.
W codziennych naprawach spotykamy się z trzema rodzajami tworzyw, tj. z tworzywami już polakierowanymi, gruntowanymi i podkładowanymi fabrycznie oraz z tworzywami w postaci „surowej”, czyli takiej, w jakiej zostały wyjęte z formy wtryskarek.
W pierwszej kolejności, podczas naprawy należy rozpoznać gatunek tworzywa. Nie jest to trudne, ponieważ szanujący się producenci na wewnętrznej stronie, czy to osłony, czy listwy podają oznaczenie określające rodzaj tworzywa.
Tworzywa zagruntowane fabrycznie i już lakierowane nie sprawiają lakiernikom specjalnyh trudności. Inaczej sprawa się ma z procesem lakierowania surowego tworzywa, dlatego chciałbym się teraz na nim skupić.
Największym wyzwaniem stojącym przed lakiernikiem w procesie lakierowania surowego tworzywa jest pasta rozdzielcza (środek antyadhezyjny), którą są spryskiwane formy wtryskarek po to, ażeby można było bez przeszkód wyjąć detal z formy.
Środek antyadhezyjny, zrobiony na bazie tłuszczów i silikonów, znajduje się zarówno na całej powierzchni tworzywa, jak i częściowo w samej strukturze mikrowłókien. Dokładne usunięcie środka antyadhezyjnego z powierzchni oraz z mikroporów ma olbrzymi wpływ na przyczepność jakichkolwiek powłok lakierowych. Bezzasadne jest użycie rozcieńczalnika nitro do przemywania takich powierzchni, ponieważ nie posiada odpowiednich właściwości.
W gamie produktów marki Spies Hecker znajduje się specjalnie opracowany preparat o nazwie Priomat Kunstoff Verdünnung 8581, który posiada właściwosci penetracyjne wnikające w głąb mikroporów i mikrowłókien tworzywa. Po kilkukrotnym myciu oraz wygrzaniu przez 60 minut w temperaturze 60 °C i ponownym umyciu, doskonale usuwa pastę.
Należy również pamiętać o zjawisku elektrostatyki. Przy wielokrotnym pocieraniu tworzywa, powierzchnia elektryzuje się i przyciąga pyłki, co ma negatywny wpływ na ostateczny efekt lakierowania. Dobrze jest wykonywać wszelkie prace przygotowawcze z dala od miejsc, w których odbywa się obróbka szpachli, czy podkładu. Przed przystąpieniem do lakierowania należy stosować elementarne zasady zachowania czystości.
Od tego momentu możemy nakładać powłoki, początkowo gruntowypełniacza Permacron Elastic Haftfüller 3300 stosując się do instrukcji technicznej NR 903.1/10/2007 –PL, z zachowaniem czasów odparowań, a następnie metodą mokro na mokro, lakierów nawierzchniowych.
Do ostatecznej powłoki należy dodać Permasolid Elastic Additiv 9050, aby ją uelastycznić. Ma to na celu przybliżenie parametrami elastyczności powłoki do tworzywa oraz zmniejszenie ryzyko odpryskiwania lakieru na skutek uderzeń kamieni.
Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …
Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …
Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …
Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …
Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …