Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?

Czy zaniżanie kosztów roboczogodziny i korekty kosztorysów naprawy to jedyne problemy warsztatów w kontaktach z Ubezpieczycielami?

Serwisy blacharsko – lakiernicze, choć z zasady powołane do wykonywania napraw, coraz większą część swojej działalności poświęcają windykacji należnych im środków z tytułu napraw powypadkowych od towarzystw ubezpieczeń. Rosnący poziom kosztów działalności niejako zmusza je do przyjrzenia się poszczególnym elementom likwidacji szkód i dążeniu do pokrycia przez ubezpieczycieli pełnych i rzeczywistych kosztów wykonanych usług. W tym zakresie natomiast serwisy nieustannie spotykają się z korektami odszkodowań dokonywanymi przez ubezpieczycieli. Powyższe zaś powoduje, że coraz częściej poszukują oni rozwiązań prawnych, zmierzających do dochodzenia swoich roszczeń na drodze postępowania sądowego.

Obecnie serwisy najczęściej obserwują korekty swoich kosztorysów na poziomie stawki roboczogodziny. Ubezpieczyciele akceptują stawki w rbh na poziomie 50%-70% rzeczywiście fakturowanej przez serwis kwoty. Towarzystwa ubezpieczeń uzasadniają korektę możliwością wykonania naprawy za wskazaną przez siebie stawkę w jednym z serwisów należących do tzw. sieci partnerskiej lub – według nich – poziomem takowych usług na rynku lokalnym. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że analizując stawkę roboczogodziny należy brać pod uwagę poziom technologiczny wybranego przez poszkodowanego serwisu, a więc posiadaną autoryzację, certyfikaty jakości, wyposażenie, stosowne narzędzia oraz materiały lakiernicze i naprawcze, a także kwalifikację kadry pracowniczej.

9d84790b4c08d420d006339befbd69c9

W takim tonie orzekają także sądy w sprawach kierowanych przez serwisy przeciwko ubezpieczycielom. Można także zaobserwować trend, zgodnie z którym te z serwisów, które rozpoczynają spory sądowe z towarzystwami ubezpieczeń, już po pewnym czasie dostrzegają wyższe wypłaty na etapie ustalenia bezspornej kwoty odszkodowania. Ubezpieczyciel bowiem wie już, że dany serwis dochodzić będzie swoich roszczeń w sądzie i również stosuje politykę optymalizacji kosztów przyszłego postępowania.

troton_-3

Rosnąca ilość postępowań sądowych inicjowanych przez serwisy jest dowodem nie tylko na skalę zaniżeń, ale przede wszystkim na rosnącą świadomość prawną i skuteczność odzyskania wszystkich kierowanych do ubezpieczyciela roszczeń.

Obecnie coraz częściej spotyka się także korekty kosztorysów w obszarze technologii naprawy oraz kosztów materiałów lakierniczych. Ubezpieczyciele deklarują możliwość uzyskania rabatu na materiały do naprawy pojazdu, obniżając w ten sposób kwotę akceptowanego odszkodowania. W tym temacie jednak sądy wskazują jednoznacznie, że sama informacja o rabacie nie dowodzi rzeczywistej możliwości nabycia jakichkolwiek części czy materiału lakierniczego za ceny wskazane przez ubezpieczyciela.

Autor:
Adwokat Magdalena Rok-Konopa

O Autorze

Komplementariusz w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych ROK-KONOPA & Wspólnicy sp.k.  Adwokat posiadający specjalizację i wieloletnie doświadczenie w obsłudze podmiotów z branży motoryzacyjnej. Obecnie kontynuuje i realizuje kompleksową obsługę rynku motoryzacyjnego w postępowaniach sądowych oraz codziennych decyzjach biznesowych. Wyróżnia się indywidualnym podejściem do klienta oraz doskonałą znajomością jego potrzeb. Dodatkowo, autor wielu publikacji oraz informacji prasowych dotyczących aktualnej sytuacji na rynku odszkodowawczym m.in. w Gazeta Wyborcza, rp.pl, Gazeta Ubezpieczeniowa, money.pl, prawo.pl.

Członek Zespołu Roboczego ds. Branży Motoryzacyjnej Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw, konsultant prawny Parlamentarnego Zespołu ds. Ubezpieczeń i Odszkodowań, interpelacji poselskich oraz pism branżowych kierowanych przez organizacje branżowe do instytucji nadzorczych rynku ubezpieczeniowego (KNF, UOKiK, NIK). Wiceprezes Polskiej Izby Doradców i Pośredników Odszkodowawczych. Aktywny uczestnik oraz prelegent konferencji oraz seminariów branżowych. Zaangażowana w działania legislacyjne i ustawodawcze dotyczące rynku motoryzacyjnego i prawa odszkodowań komunikacyjnych.

Zobacz również inne wątki z tej kategorii

Najnowszy numer czasopisma Lakiernik
Newsletter

Bądźmy w kontakcie Zapisz się do naszego Newslettera

Newsletter
Copyright (C) lakiernik.com.pl
Realizacja strony: Estymo
Wyjście
Przeiń na górę