Wyobraźmy sobie obywatela, który nie musi posiadać pozwolenia na posiadanie i używanie broni palnej… Może w każdej chwili ją zakupić, pożyczyć, wykonać samodzielnie i nie tłumacząc się nikomu dysponować nią według własnego uznania. Abstrakcja? Może jednak nie do końca? Co ma broń wspólnego z motoryzacją?
Auto Allinace to międzynarodowa organizacja skupiająca w swych szeregach między innymi takich producentów samochodów jak: Toyota, Volkswagen, Fiat, BMW, Forda, GM, Mazda, Jaguara oraz Mitsubishi ma w planach wprowadzenie ograniczeń, a w niektórych przypadkach nawet zakaz wykonywanie napraw pojazdów przez ich użytkowników. Obecnie samodzielna ingerencja w układy elektroczne i oprogramowanie pojazdu może spowodowć utratę lub skrócenie okjresu gwarancji. Argumentem jaki stawia stowarzyszenie producentów jest zagrożenie bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego, które może być wynikiem niefachowo przeprowadzonych napraw. Pomimo racjonalności powyższych argumentów nie można oprzeć się wrażeniu, że w tym przypadku najprawdopodobniej chodzi jednak o pieniądze. Ale może istnieje także jednak aspekt bezpieczeństwa?
Każdy może naprawiać „trochę lepiej lub trochę gorzej”
„lecz nie o to chodzi jak co komu wychodzi” jak śpiewał Jerzy Stuhr. W Polsce jest blisko 20000 warsztatów samochodowych o różnych specjalnościach. Pracuje w nich ok. 100000 mechaników, lakierników, blacharzy, elektryków, mistrzów, kierowników oraz fachowców innych specjalności.
Świadczenie usług związanych z konserwacją i naprawą pojazdów samochodowych nie wymaga żadnych licencji, zezwoleń czy koncesji. Numer PKD dla warsztatu samochodowego: 4520.Z.
Działalność prowadzona w zakresie warsztatu samochodowego obejmuje naprawy, konserwację i przebudowę pojazdów samochodowych (z wyłączeniem
motocykli), takie jak:
Każdy może naprawiać pojazd samochodowy?
Tak. Każdy. Nie byłby problem gdyby nie jedno ale. Pojazdy po niemieckich autostradach mogą poruszać się z nieograniczoną prędkością z wyjątkiem oczywiście odcinków oznakowanych ograniczeniami. W Polsce też posiadamy już kilka autostrad, na których można jeździć z prędkości zbliżoną do 150 km/h. Zadajmy pytanie: czy źle naprawione zawieszenie w samochodzie może być przyczyną wypadku? Jak zachowuje się na drodze pojazd po niewłaściwie przeprowadzonej naprawie blacharskiej? Co ze źle wyważonymi kołami? Źle ustawionymi światłami? Każdy użytkownik samochodu chyba doświadczył partackiej roboty warsztatu samochodowego, która często była do wykrycia bez głębszej diagnostyki. Co z wadami ukrytymi? Czy nie jest to trochę jak zabawa bronią? Co na to firmy ubezpieczeniowe? Dużo pytań, ale nasuwają się one same. W takim razie jeszcze jedno pytanie:
Czy można coś z tym zrobić?
Zapewne nie ma idealnego rozwiązania tego problemu, ale wydaje się, że jest droga, którą powinny rozważyć wszystkie strony zainteresowane poprawą bezpieczeństwa na drogach. Nie chodzi tutaj o ograniczanie możliwości prowadzenia warsztatu samochodowego poprzez wprowadzenie jakiejkolwiek reglamentacji dostępności takiej jak np. koncesje. W Polsce istnieje ok 4000 stacji kontroli pojazdów. Jak wiadomo jest ich zbyt dużo co powoduje często nieuczciwe zachowania lub nierzetelne podejście do badań technicznych w celu zdobywania klientów. Sytuację rynkowego podejścia do obowiązkowych badań można porównań do przypadku gdyby oskarżony o złamanie prawa miał prawo wyboru sądu, który by orzekał w jego sprawie. Który są by wybrał? Oczywiście ten, który znany jest z łagodnych wyroków. Czyż nie ma analogii? Sytuację można by niewątpliwie złagodzić gdyby SKP nie musiały tak dramatycznie walczyć o przetrwanie żyjąc jedynie z przeglądów okresowych.
Stawiam tezę, że gdyby wprowadzono obowiązkowe przeglądy po określonych rodzajach napraw pojazdów (nie tylko powypadkowych), poprawiłaby się zarówno ich jakość, a co za tym idzie bezpieczeństwo na drogach ale i wzrosłaby rentowność Stacji Kontroli Pojazdów. Na koniec jeszcze tylko ostatnie pytanie… Ale czy komuś tak naprawdę na tym zależy?
Andrzej Ostry
Na świecie funkcjonuje wiele urządzeń do napraw powypadkowych pojazdów. Na przestrzeni lat powstało bardzo dużo firm produkujących oprzyrządowanie dla warsztatów prowadzących naprawy uszkodzonych w wyniku kolizji samochodów. Wiele z tych firm już dawno nie działa …
Wraz ze wzrostem rozwoju motoryzacji, wzrasta zagrożenie dla środowiska naturalnego. A szczególnie jeżeli chodzi o ilość wyrzucanych, zużytych i uszkodzonych elementów z tworzyw sztucznych. Elementy metalowe są przerabiane powtórnie przez huty, ogumienie przez zakłady chemiczne, …
Jak dobrać spoter? Na co zwrócić uwagę przy wyborze? Z wyposażeniem dodatkowym czy bez? Warto przeanalizować urządzenia do napraw uszkodzonych poszyć zwane wyciągarkami lub pulerami, czy też spoterami. Przy okazji warto dodać, że spotter to …
Te słowa można bardzo często usłyszeć od właścicieli serwisów blacharsko-lakierniczych, blacharzy, a czasami i tzw. rzeczoznawców. O laikach nie wspomnę, ale ich zdanie w tej kwestii raczej nas nie interesuje. O czym mowa? Drzwi samochodu …
Zorganizowana w dniach 4-5 czerwca 2024 roku przez Katedrę Eksploatacji Maszyn i Transportu Wydziału Inżynierii Mechanicznej Politechniki Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich i oraz Instytut Technologii Karoserii konferencja wzbudziła ogromne zainteresowanie zarówno wśród przedstawicieli …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …