• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Willys do zadań specjalnych

Obok akcji odbudowy oryginalnych, zabytkowych pojazdów wojskowych w Polsce od kilku lat dynamicznie rozwija się tworzenie ich pełnowymiarowych replik. W jakim celu? Przede wszystkim po to, by korzystając na przykład z samochodów czasów II wojny światowej nie niszczyć pamiątek przeszłości, a równocześnie móc przypominać o nich podczas widowisk historycznych czy produkcji filmowych. Jedną z takich maszyn – makietę słynnego Willysa MB – od kilku lat w różnych częściach naszego kraju regularnie oglądać można „w boju”.

– Zaczęło się od klasycznego dylematu, przed którym staje każdy, kto chciałby użytkować historyczny pojazd, nie tylko militarny: oryginał, czy użytkowa replika? – zaczyna opowieść Rafał Domagała reprezentujący zrzeszającą pasjonatów historii wojskowej z Wielkopolski, Grupę Operacyjną Maxxim. Od przeszło 6 lat jest właścicielem pełnowymiarowej, a przede wszystkim, dostosowanej do tzw. ciężkich zastosowań imitacji słynnego, produkowanego w latach 1942-1945 amerykańskiego samochodu terenowego Jeep Willys MB.

Idea stworzenia alternatywy dla osiągających bardzo wygórowane ceny oryginalnych maszyn tego typu narodziła się w chwili, gdy w polskim środowisku rekonstrukcyjnym coraz powszechniejsze stawało się wykorzystanie podczas pokazów dynamicznych, a przede wszystkim widowisk historycznych i produkcji filmowych, oryginalnego sprzętu z czasów II wojny światowej. – Obserwowałem jak koledzy-właściciele pieczołowicie wyremontowanych wozów z lat czterdziestych albo w ostatniej chwili wycofywali się z projektów w obawie przed uszkodzeniem swych samochodów, albo ponosili duże straty, gdy auta psuły się na przykład podczas inscenizacji. Sam planowałem wówczas kupić Willysa, ale takiego, by zamiast cieszyć oko w garażu, mógłby w pełnej krasie prezentować się szerokiemu gronu odbiorców – informuje nasz rozmówca.

Niespodziewanie jeden z zaprzyjaźnionych mechaników samochodowych zaproponował stworzenie auta, które wyglądać miało identycznie jak wojenny pierwowzór, ale równocześnie zachować pełnię walorów użytkowych współczesnej terenówki. – Jako punkt wyjścia wykorzystane zostało podwozie oraz jednostka napędowa produkowanego od lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia samochodu Suzuki Samurai. Przeważyły opinie o jego dużej wytrzymałości oraz relatywnie prosta konstrukcja, dająca bez większych kłopotów zaadoptować się do potrzeb wozu z czasów walk z III Rzeszą. Nie bez znaczenia był także fakt dość częstego wykorzystywania tego modelu jako bazy dla wozów off-roadowych. Wszak Jeep miał sprawnie poruszać się w trudnym terenie – mówi Rafał Domagała.

Japońska terenówka pozbawiona została nadwozia, w którego miejsce zamontowano charakterystyczną dla Willysów MB oraz Fordów GPA, lekką karoserię. Również ona wykonana została od podstaw, rzecz jasna w oparciu o oryginalną dokumentację techniczną oraz egzemplarze muzealne i zachowane w prywatnych kolekcjach. Replika zachowała pierwotną jednostkę napędową, silnik o pojemności 1000 ccm i mocy 45 KM (oryginalny, z czasów wojny miał moc o 15 KM większą – przyp. aut.). – Choć wydaje się ona niewielka, auto bez problemu przemieszcza się poza ubitymi szlakami. Jest także odpowiednio zrywne, na trasie osiąga prędkość do 100 km/h, co przy otwartym nadwoziu i tak okazuje się uciążliwe dla kierowcy i pasażerów. Nierzadko służy jako lekki holownik, czy, po złożeniu oparcia tylnej kanapy, niewielki pick-up, którym wozimy dosłownie wszystko. Nie bez znaczenia ma także spalanie, wynoszące w granicach 7,5 l/100 km. Przypomnę tylko, że Jeepy z lat czterdziestych, wyposażone z jednostkę napędową pojemności 2200 ccm zużywały dwukrotnie więcej paliwa – wylicza właściciel repliki. Dodaje, że zaletą, która była niejako efektem ubocznym prac okazała się możliwość rejestracji auta na zasadach odpowiadających nie pojazdom zabytkowym, lecz współczesnym samochodom osobowym. – W ten sposób latem mogę wraz z rodziną użytkować je poza szeroko pojętymi działaniami rekonstrukcyjnymi. Wszystkim nam sprawia to dużo frajdy. Poza tym samochodem potrafi jeździć każdy, kto posiada prawo jazdy kategorii B – dodaje Rafał Domagała.

Budowa repliki trwała mniej więcej pół roku; jej koszt sięgnął 30 tys. zł. Choć nie jest to kwota niska, za oryginalnego Willysa MB w czasie gdy wyjeżdżała z warsztatu trzeba było zapłacić ponad 60 tys. zł; dziś pojazdy te, w stanie użytkowym, na giełdach osiągają wartość nawet o połowę wyższą. – Zdaję sobie sprawę, że dla kolekcjonerskich radykałów moje auto może uchodzić za „świętokradztwo”. W przeciwieństwie do nich nie obawiam się jednak go używać, a i koszty ewentualnych napraw aż tak bardzo nie rujnują mego portfela. To auto sprawdzone w toku wynoszących nieraz kilkaset kilometrów przejazdów i generalnie niezawodne – kończy nasz rozmówca.

Warto dodać, że opisywany w artykule Jeep kilkakrotnie gościł także w naszym regionie. W ubiegłym roku, reprezentujący charakterystyczne, bo związane z 1. Armią Wojska Polskiego barwy samochód można było obejrzeć między innymi podczas lipcowej III Komorowskiej Biesiady Historycznej zorganizowanej w oddalonej ok. 50 km na wschód od Koszalina miejscowości Komorowo oraz podczas obchodów Narodowego Święta Niepodległości w Polanowie. Jak zdradza właściciel, pojawi się na Pomorzu Środkowym także w de facto już rozpoczętym sezonie rekonstrukcyjnym.

jeep-foto01

Replika Willysa MB z Wielkopolski podczas III Komorowskiej Biesiady Historycznej, lipiec 2015 r. Samochód był jedną z największych atrakcji tego pikniku historyczno-edukacyjnego (Foto: Łukasz Dyczkowski/Fotogeniczny.pl).

jeep-foto02a jeep-foto02b jeep-foto02c

Użytkowana przez wielkopolską Grupę Operacyjną Maxxim replika Willysa MB w pełnej krasie. Pojazd powstał w oparciu o podwozie terenowego Suzuki Samurai 1000 (Foto: Łukasz Gładysiak).

jeep-foto03a jeep-foto03b

W przeciwieństwie do oryginalnych egzemplarzy z lat 1942-1945, wielkopolska replika Jeepa może być śmiało wykorzystywana do przewożenia każdego rodzaju ładunku (Foto: Łukasz Gładysiak).

jeep-foto04a jeep-foto04b

Choć siadając w fotelu kierowcy opisywanej repliki nie ma wątpliwości, że nie jest to auto oryginalne, właściciel wskazuje jej ewidentną zaletę: samochodem może bez kłopotu jeździć każdy, kto posiada prawo jazdy kategorii B (Foto: Łukasz Gładysiak).

jeep-foto05

Maska wielkopolskiej repliki Willysa MB ze złożoną przednią szybą. Konstruując pojazd starano się jak najwierniej odwzorować detale oryginału (Foto: Łukasz Gładysiak).

jeep-foto06

Na pierwszy rzut oka prezentowany samochód wygląda jak oryginał. W przeciwieństwie do egzemplarzy powstałych w latach 1942-1945 właściciel nie obawia się używać go nawet w trudnym terenie (Foto: Łukasz Gładysiak).

jeep-foto07

Ze względu na fakt rejestracji samochodu na zasadach obowiązujących względem aut osobowych, musiał on zostać wyposażony w dodatkowe elementy pozwalające na pełnoprawne dopuszczenie do ruchu – dodatkowe światła tylne oraz gniazdo służące do przesyłania impulsu elektrycznego do przyczepy (Foto: Łukasz Gładysiak).

jeep-foto08a jeep-foto08b

Pod maską wielkopolskiego Willysa MB drzemie… silnik Suzuki Samurai 1000. Jednostka ta jest zdecydowanie bardziej ekonomiczna niż oryginalny odpowiednik (Foto: Łukasz Gładysiak).

jeep-foto09

Opisywany pojazd w otoczeniu rekonstruktorów w mundurach 1. Armii Wojska Polskiego. Obchody Narodowego Święta Niedpoległości w Polanowie, listopad 2015 r. (Foto: Łukasz Gładysiak).

jeep-foto10

Replice Willysa MB z Wielkopolski często towarzyszą pasjonaci w historycznych mundurach. To dodaje pojazdowi ewidentnego uroku (Foto: Radosław Horanin).

Zobacz również
  • Jeździ MZ ES 250 Trophy już od ponad 50 lat. Filmowy motocykl wpisał się w krajobraz Sławna

    Ten motocykl to prawdziwa legenda. Chyba wszyscy kojarzą go ze słynnej komedii „Nie lubię poniedziałku”. MZ ES 250 Trophy w latach 70-tych królował na polskich drogach. Pojazd, który dziś wzbudza niemałe zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji …

    Jeździ MZ ES 250 Trophy już od ponad 50 lat. Filmowy motocykl wpisał się w krajobraz Sławna
  • Suzuki „Eljot”, czyli miniaturowa wersja jeepa. Za tym autem do dziś oglądają się dziewczyny

    Suzuki LJ 80 (eljot) to samochód legenda. Kultowa terenówka produkowana w latach 1977-1983 kojarzona z wakacyjnym autem zapisała się w historii i do dziś budzi wśród wielu osób sentyment. Tak jest w przypadku Piotra Gacia …

    Suzuki „Eljot”, czyli miniaturowa wersja jeepa. Za tym autem do dziś oglądają się dziewczyny
  • Przygoda z aerografią zaczęła się od Harleya-Davidsona. Płomienie zachwyciły znajomych

      Jak sam mówi jest w stanie namalować wszystko, od figur geometrycznych po czaszki i płomienie. Swoją pasję do aerografii nieustannie rozwija i cały czas eksperymentuje. Marcin Tatar Tatarczuk daje drugie życie motocyklom, a jego …

    Przygoda z aerografią zaczęła się od Harleya-Davidsona. Płomienie zachwyciły znajomych
  • Kaski – malowanie postaci

    Malowanie kasku może być dość proste, ale dające satysfakcję lecz możemy też mieć bardziej skomplikowany wzór. Malujemy kask na kolor, dookoła szparunek, obwódka w postaci jednej lub dwóch linii, do tego logo i mamy naprawdę …

    Kaski – malowanie postaci
  • Kolejne Retro Motor Show za nami

    Tegoroczna edycja ugruntowała poznańskie wydarzenie jako największe w Polsce targi pojazdów zabytkowych. Na rekordowej powierzchni – w 5 halach na niemal 35 000 m2 – znalazło się 948 pojazdów. Zobaczyło je 26 742 zwiedzających. W …

    Kolejne Retro Motor Show za nami

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x