• Facebook
  • Twitter
  • Google Plus
  • RSS
  • Mapa strony
Lakiernik

Lakiery na nośniku wodnym

Lakiery na nośniku wodnym

Coraz bardziej dramatyczny stan Ziemi, zmiany klimatu i postępująca degradacja środowiska naturalnego spowodowała podejmowanie szeregu decyzji dotyczących ograniczenia emisji szkodliwych substancji. Restrykcje i ograniczenia dotknęły branżę lakierniczą – producentów zmuszono do ograniczenia w produkcji materiałów Lotnych Związków Organicznych. Chodziło o to, że w rozcieńczalniki lakierów ulatniając się stają się parami lub gazami, które są poważnym zagrożeniem dla zdrowia. Producenci zaczęli produkować lakiery o zmniejszonej zawartości rozpuszczalników organicznych, w pewnym stopniu zastępując je wodą. Unia Europejska zdefiniowała ograniczenia dotyczące lakierów w dyrektywie 2004/42/EC.

Przepisy te do polskiego lakiernictwa zaimplementowało rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 16 stycznia 2007 roku w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących ograniczenia emisji lotnych związków organicznych powstających w wyniku wykorzystywania rozpuszczalników organicznych w niektórych farbach i lakierach oraz mieszaninach do odnawiania pojazdów (Dz. U. z 2013 r. poz.1569) .

W tabeli umieszczono maksymalną zawartości Lotnych Związków Organicznych w jednym litrze objętości produktu.

 

PRODUKTTYPZAWARTOŚĆ LZO (g/l)
Mieszanina do przygotowania czyszczeniaMieszanina do przygotowania850
Mieszanina do czyszczeniaMieszaniny do czyszczenia200
Kity szpachlowe, szpachlówkiWszystkie rodzaje250
Farby do gruntowaniaPodkłady wypełniające i farby do gruntowania metalu540
Farby do gruntowaniaGrunt reaktywny780
Farby nawierzchnioweWszystkie rodzaje420
Farby wykończeniowe z efektami specjalnymiWszystkie rodzaje840

 

W przeciągu kilku lat do końca 2010 r. wszystkie autoryzowane zakłady napraw nadwozi wprowadziły materiały spełniające te normy i rozpoczęły ich stosowanie w praktyce.

wodne_5892

Czym się charakteryzują farby i lakiery na nośniku wodnym?

Jak sama nazwa wskazuje przewagą w roztworze tego typu farby lub lakieru jest woda. Pozwala to na obniżenie zawartości szkodliwych rozcieńczalników organicznych w roztworze. Roztwór ten, stanowi, ogólnie mówiąc, zawiesinę (emulsję). W wodzie jest zawieszona olbrzymia liczba małych aglomeratów zawierających mieszaninę odpowiednio przygotowanych pigmentów wraz dodatkami i rozcieńczalnikami organicznymi oraz żywicą nośną odpowiednią do rodzaju powłoki. Inny rodzaj żywicy dla bazy, inny dla lakieru bezbarwnego a jeszcze inny dla podkładu wypełniającego, bo i ten rodzaj produktów na nośniku wodnym występuje.

wodne_6053

Mieszanina w „aglomeracie„ jest przystosowaniem lakieru do hydrofilnej postaci w roztworze wodnym. Posiadającym on właściwą przyczepność do podłoża, na które będzie nakładany w obecności szeregu dodatków. Dodatki antypieniące zmniejszają napięcie powierzchniowe powodują właściwą rozlewność. Kolejne sprawiają, że w trakcie odparowania wody aglomeraty mogą się połączyć ze sobą i związać z podłożem, tworząc gładką jednorodną powłokę. Rodzaje dodatków do mieszaniny dobierane są zależnie od pigmentów. Na przykład jeden jest właściwy dla pigmentów metalicznych, inny dla i perłowych.

Lakiery wodne charakteryzują się lepszą zdolnością krycia od rozcieńczalnikowych. Wymagają dobrego odtłuszczania i umycia powierzchni – najpierw organicznymi mieszaninami a potem na nośniku wodnym przed lakierowaniem a na koniec dokładnego wysuszenia.

Tekst i zdjęcia: Mirosław Rutkowski i Mieczysław Sieczkowski

Zobacz również
  • Innowacyjny wypełniacz gruntujący marki Spies Hecker

    Spies Hecker prezentuje nowy szary wypełniacz gruntujący w aerozolu: Priomat 1K Universal Primer Surfacer Aerosol 4095. Ten innowacyjny produkt powstał z myślą o wydajniejszej pracy lakierników oraz wspieraniu ich w bardziej zrównoważonym rozwoju. Produkt pozwala …

    Innowacyjny wypełniacz gruntujący marki Spies Hecker
  • 3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej

    Firmy 3M i Axalta ogłosiły dziś rozpoczęcie współpracy nad cyklem szkoleń dla samochodowej branży napraw lakierniczych. Będzie on składał się z 5 modułów – każdy będzie w praktyczny sposób pomagał zarówno lakiernikom, jak i serwisom poznawać najlepsze praktyki oraz …

    3M i Axalta wspólnie tworzą filmy szkoleniowe dla branży lakierniczej
  • NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES

    Polerki RUPES BigFoot Mark V to prawdziwy przełom w branży profesjonalnego polerowania. Dzięki zaawansowanej technologii zostały zaprojektowane z myślą o wymaganiach specjalistów z branży lakierniczej, którzy potrzebują narzędzi łączących precyzję, wydajność i niezawodność. Polerki te …

    NOWE POLERKI BIGFOOT LHR15 i LHR21 MARK V OD RUPES
  • Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red

      Cromax® poszerza linię ChromaHybrid o nowy pigment ChromaHybrid WH1729 Magma Red, którego można używać zarówno z systemami lakierów bazowych Cromax Pro, jak i Chromax EZ+. Produkt jest już dostępny w sprzedaży. Stanowi on odpowiedź firmy na rosnącą popularność …

    Nowy pigment Cromax: ChromaHybrid WH1729 Magma Red
  • Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

    Konferencja ma na celu zgromadzenie ekspertów z różnych obszarów związanych z likwidacją szkód komunikacyjnych oraz zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi i informacji. Uczestnicy będą mieli okazję pogłębić swoją wiedzę na temat efektywnych metod pracy, …

    Przyszłość branży blacharsko-lakierniczej – rewolucja czy ewolucja w sektorze motoryzacyjnym

Dodaj ogłoszenie

Dodaj ogłoszenie

Newsletter
Bądźmy w kontakcie
Zapisz się do naszego Newslettera
Zapisz się
x