Większość firm posiada własne strony internetowe. Internet jest w tej chwili jednym z najlepszych kanałów promocji produktów i usług. Mimo tego część z firm – głównie małych – nie prowadzi jednak aktywnych działań promocyjnych w sieci z uwagi a to na brak czasu a to na brak specjalistycznej wiedzy a to ze względu na pozorny brak funduszy …pozorny bo wszystko to można uznać na za pewnego rodzaju wymówkę – zwłaszcza jeśli weźmiemy pod lupę dostępne na rynku narzędzia do automatyzacji marketingu. Nie są one bowiem ani przeznaczone jedynie dla największych, ani nie wymagają bardzo specjalistycznej wiedzy i wbrew pozorom skorzystanie z nich w skali małej firmy nie musi wiązać się z poważnymi inwestycjami (na bardzo profesjonalne narzędzie wystarczy już 100 zł miesięcznie a jeśli interesuje nas automatyzacja jedynie w zakresie mailingów to możemy znaleźć nawet wersję nieodpłatną bardzo popularnego i dobrego narzędzia – ograniczeniem będzie tu tylko wielkość bazy mailowej jaką możemy mieć w tym serwisie). Od czego zacząć? Przede wszystkim od poznania samego zjawiska automatyzacji marketingu w internecie – naprawdę warto.
Marketing automation czyli automatyzacja marketingu – cóż to za twór?
Jak sprawić aby wszystkie działania marketingowe naszej firmy w internecie były spójne? Jak zoptymalizować wszystkie etapy podejmowanych działań w obszarze promocji w sieci – od zbierania i grupowania danych, poprzez tworzenie mailingów dostosowanych do poszczególnych grup klientów aż po analizę efektywności prowadzonych działań i wyciąganie trafnych wniosków dla kolejnych kampanii promocyjnych? Jak sprawić aby każdy z odwiedzających nasza stronę www poczuł się potraktowany indywidualnie? Odpowiedzią wydaje się być i jest w rzeczywistości automatyzacja marketingu. Co istotne szacuje się, że wykorzystanie odpowiednich narzędzi z tego zakresu pozwala zaoszczędzić nawet 75% budżetu przeznaczanego na działania związane z marketingiem internetowym (w porównaniu do prowadzenia ich bez automatyzacji).
Marketing automation to innymi słowy cały pakiet działań, które pozwalają na jak najlepsze wykorzystanie potencjału w zakresie marketingu jaki daje internet. Do przeprowadzenia działań z zakresu automatyzacji marketingu wykorzystuje się oprogramowanie, które w tej chwili jest w zasadzie dostępne dla każdego przedsiębiorcy – nie tylko dla największych. Wystarczy chociażby wpisać w wyszukiwarkę frazę „marketing automation” aby się o tym przekonać jak szeroka i różnorodna jest oferta w tym zakresie.
Odpowiednie narzędzia z zakresu automatyzacji marketingu pozwalają zwiększyć efektywność prowadzonych akcji marketingowych w internecie dzięki temu, że w sposób zautomatyzowany gromadzą i przetwarzają różnego rodzaju informacje dotyczące potencjalnych klientów (w automatyzacji marketingu klientów nazywa się „leadami sprzedażowymi”). Dzięki automatyzacji eliminowane są całkowicie wszelkiego rodzaju czaso – i pracochłonne działania związane z koniecznością wprowadzania i analizy różnego rodzaju danych dotyczących potencjalnych klientów. Automatyzacja działań marketingowych pozwala np. na zgromadzenie danych i odpowiednie pogrupowanie potencjalnych klientów wg. różnego rodzaju informacji – z zakresu czynników demograficznych, geograficznych, zainteresowań a nawet wg. Rodzaju „ścieżek” jakie wybierają poszczególni odwiedzający stronę danej firmy. Co więcej – dzięki odpowiednim danym i narzędziom to my możemy te ścieżki zaprogramować, tak aby docelowo potencjalni klienci stali się ostatecznie klientami.
Jak to działa i jakie ma możliwości?
Na podstawie wspomnianych wyżej różnego rodzaju danych, zgromadzonych i poukładanych przez oprogramowanie do automatyzacji marketingu w sposób zautomatyzowany możemy profilować materiały promocyjne, tworzyć różne kampanie promocyjne kierowane do różnych grup docelowych – tak aby jak najlepiej dostosować zarówno ofertę jak i sam przekaz marketingowy. Program z zakresu automatyzacji marketingu, potrafią automatycznie przygotować oferty i treści reklamowe oraz wysłać je do określonej grupy klientów. Najczęstszym kanałem wykorzystywanym do promocji poprzez wspomniane programy jest e-mail.
Wśród podstawowych funkcji automatyzacji marketingu znajdziemy zatem śledzenie i analizę zachowań internautów odwiedzających określoną stronę www a dalej podział i pogrupowanie potencjalnych klientów m.in. ze względu na zainteresowania czy dane demograficzne. W oparciu o wyżej wymienione może nastąpić automatyczne tworzenie ofert marketingowych oraz wysyłka tychże poprzez wykorzystanie newsletterów czy też mailingów. Programy do automatyzacji marketingu potrafią też tworzyć listy e-mailingowe oraz różnego rodzaju bazy danych potencjalnych klientów. Tym co jest w zasadzie przysłowiową „kropką nad i” jest automatyczne monitorowanie reakcji odbiorców wysłanych e-maili. Na nic bowiem wszelkie działania marketingowe jeśli nie można zmierzyć ich efektywności. Oprogramowania do automatyzacji marketingu potrafią np. policzyć współczynniki otwarć lub odrzuceń wysłanych maili oraz wyliczą współczynnik klikalności.
Wśród działań z zakresu automatyzacji marketingu znajdziemy np. dynamiczne formularze kontaktowe na stronie www, różnego rodzaju dynamiczne ramki produktowe na stronie www, możliwość „wyskakiwania” komunikatów przypomnienie o tzw. porzuconym koszyku (jeśli klient już prawie skorzystał z naszej oferty ale nie dokończył całego procesu zamówienia, to dzięki automatyzacji marketingu przy kolejnej wizycie na naszej stronie może wyświetlić mu się np. komunikat z przypomnieniem lub otrzyma przypomnienie o niedokończonym procesie zakupu poprzez pocztę e-mail). W ramach automatyzacji marketingu możemy też przeprowadzić z klientem cały proces komunikacji posprzedażowej. Narzędzie do automatyzacji marketingu oferują niejednokrotnie dostęp do bazy darmowych zdjęć, które można wykorzystać do stworzenia różnego rodzaju komunikatów marketingowych – newsletterów, mailingów, stron lądowania (co więcej znajdziemy tu nawet gotowe do wykorzystania szablony tychże). Marketing automation daje też możliwość tworzenia i wysyłania nie tylko mailingów ale np. autoresponderów. Nie sposób w jednym artykule przytoczyć i zaprezentować ogromu możliwości jakie daje automatyzacja marketingu – więcej informacji dla zainteresowanych tematem znajdą Państwo chociażby na stronach najpopularniejszych chyba w tej chwili rozwiązań z zakresu automatyzacji marketingu – chociażby takich jak SALESmanago, GetResponse czy FreshMail.
Z uwagi na obchodzony w dniu 22 kwietnia 2024 r. Dzień Ziemi pozwoliłam sobie na prawną analizę tematu, który choć z nazwy sugeruje inicjatywę proekologiczną, to w rzeczywistości stał się kolejnym argumentem ubezpieczycieli do pomniejszania …
Sporadycznie co prawda, ale spotyka się opinie , że szkolenie to niepotrzebne zawracanie głowy, a w książkach o blacharstwie i lakiernictwie to ” nic nie ma”. Wystarczy jednak poczytać na forach internetowych, o co pytają …
Serwisy blacharsko – lakiernicze, choć z zasady powołane do wykonywania napraw, coraz większą część swojej działalności poświęcają windykacji należnych im środków z tytułu napraw powypadkowych od towarzystw ubezpieczeń. Rosnący poziom kosztów działalności niejako zmusza je …
8 grudnia 2023 roku Sąd Najwyższy w sprawie II CSKP 726/22 na posiedzeniu niejawnym w Izbie Cywilnej oddalił skargę kasacyjną powoda od wyroku Sądu Okręgowego w Gdańsku, z dnia 13 maja 2020 roku w sprawie …
Wiadomo: szkolenia, to ważna część branży motoryzacyjnej. Zarówno dla pracodawców, kierowników, jak i bezpośrednich wykonawców napraw oraz diagnostów. Jeżeli spojrzeć na ofertę szkoleniową w Polsce to wygląda ona nawet nieźle. Gorzej jednak kiedy przeanalizuje …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …
Wśród samochodów zasługujących na miano kultowych jedno z ważniejszych miejsc zajmuje brytyjski Mini. Zaprojektowany w drugiej połowie lat 50. ubiegłego wieku produkowany był do końca stulecia. Dziś ten ceniony przez kolekcjonerów klasyk w Wielkiej Brytanii …
Patrycjusz Gaj, jeden z liderów lakiernictwa customowego w Polsce, podzielił się z Czytelnikami Lakiernika swoimi wrażeniami z Japonii, gdzie odbywa się Yokohama Hot Rod Custom Show. Japonia i jej motoryzacja, to bardzo ciekawy temat, nie …