.
O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska subkultura motocyklowa ma się całkiem dobrze. A w tej subkulturze największym blaskiem świeci polska firma Game Over Cycles. Od lat zdobywa najwyższe laury na prestiżowych konkursach, w marcu obsypany nagrodami został ich ostatni motocykl.
Auburn jest amerykańską marką samochodów produkowanych w latach 1900-1937. Jednym z ostatnich samochodów tej marki był model 852 Boattail Speedster. W swoim czasie był w Stanach sensacją. Jako dzieło sztuki projektantów stał się kwintesencją stylu Art Deco, a jego wcześniejsza wersja osiągnęła rekordową prędkość 100 mil. W marcu tego roku auto po raz kolejny znalazło się w centrum uwagi za sprawą motocykla. Bowiem zbudowany jako odwzorowanie legendarnego auta dla nie mniej legendarnej gwiazdy rocka, motocykl jest sensacją budzącą podziw i zdumienie.
Zwycięski motocykl to customowy pojazd inspirowany samochodem „Slow Burn”. Jest to pojazd marki Auburn, 852 Boattail Speedster z 1936 roku. Samochód kupił i z pietyzmem odrestaurował, James Hetfield, wokalista i gitarzysta zespołu Metallica. Słowa „slow burn” to idiom oznaczający stopniowe wkurzanie, narastająca złość lub coś narastającego stopniowo. Takie miano ma zapewne określać charakter tego zjawiskowego auta. A co, wobec tego, można powiedzieć o tym niezwykłym motocyklu? Że jest to Slow Burn Bike? Jest designerską kopią samochodu, ale pozostaje motocyklem. Jak to możliwe? Niemożliwe. A jednak…
Dzieło rzeszowskiej firmy Game Over Cycles zostało czterokrotnie nagrodzone w wielce prestiżowych konkursach w USA. Daytona Bike Week to jeden z największych i najważniejszych festiwali motocyklowych na świecie, co rok na Florydę jadą setki tysięcy uczestników. W 2023 roku było ich ponad 600 tysięcy, w marcu 2024 jeszcze więcej. W konkursie konstruktorskim pod nazwą Rat´s Hole Custom Bike Show w szranki stają najciekawsze, najbardziej odjechane światowe konstrukcje motocykli. W dwóch kategoriach tego konkursu motocykl z Polski zdobył największe uznanie i zajął pierwsze miejsce w kategorii Extreme Bagger i jako najlepszy w Best of Show. Innym, ogromnie prestiżowym konkursem jest Boardwalk Bike Show. Ponownie, zarówno jako Extreme Bagger, jak i w Best of Show, designerski majstersztyk z Polski okazał się bezkonkurencyjny. W szranki stanęło ponad 130 motocykli najlepszych firm z całego świata, zwyciężyła Game Over Cycles.
Tegoroczne sukcesy nie wzięły się znikąd. Game Over Cycles to rzeszowska firma budująca, a raczej tworząca unikalne motocykle. Założona w 2012 roku przez Stanisława Myszkowskiego szybko stała się znanym w świecie producentem customowych motocykli. Twórca firmy opowiadał, jak będąc w drugiej klasie stworzył własnego choppera z silnikiem WSK. Pomysł to efekt fascynacji przerabianymi motocyklami. Potem były jeszcze Romety, MZ, kolejne WSK… Kiedy na początku XXI wieku Stanisław Myszkowski odniósł znaczący sukces finansowy w Wielkiej Brytanii, mógł pozwolić sobie na odwiedzanie najróżniejszych zlotów motocyklowych. Przyglądał się nagradzanym we konkursach projektom twórców europejskich, z czasem też amerykańskich. Trwało to kilka lat, Stanisław Myszkowski oglądając nagradzane motocykle kombinował, jakie elementy należałoby poprawić, zmienić.
Wyobraźnia podpowiadała coraz to inne rozwiązania, w końcu sam zaczął realizować swoje pomysły. Dobrze prosperująca firma budowlana pozwalała na urzeczywistnianie hobbystycznej wizji. Aż do momentu, kiedy okazało się, że hobby nie da się realizować jako dodatkowe, amatorskie zajęcie. Zawodowe i w pełni profesjonalne działanie zaczął realizować w firmie, którą nazwał Game Over Cycles. Można się domyślać, że nazwa oznacza, iż pojawienie się motocykla wykonanego w GOC oznacza koniec gry dla rywali. Stanisław Myszkowski nie zaprzecza… Początkowo firma zlokalizowana była w miejscowości Lisie Jamy. Jakoś mi się to kojarzy z Rat´s Hole, ale może wyobraźnia płata mi figla… Dziś firma mieści się w Rzeszowie i jest to największy w Europie, najbardziej okazały, wręcz reprezentacyjny ośrodek subkultury motocyklowej marki Harley Davidson.
Według założyciela to miejsce zostało pomyślane jako europejska świątynia służąca wyznawcom, a nie jako salon sprzedaży dla klientów. Sukcesy przyszły już po pokazaniu pierwszych motocykli w Austrii. Drugie miejsce w konkursie i zwycięstwo w plebiscycie publiczności. W kolejnych latach motocykle wykonane w Lisiej Jamie zdobywały uznanie na największych imprezach w Europie, w 2017 Stanisław Myszkowski postanowił zawojować Amerykę. Pojechał wygrać wszystko, co było do wygrania. I tak się stało. Najbardziej spektakularnym motocyklem jest obsypany nagrodami Recydywista. Motocykl, w którym każdy element mechaniczny nawiązuje do narzędzi tortur tatuażystów, a powierzchnie pokryte skórą zostały wytatuowane. Każdy z tatuaży, to jakaś historia; Temida na krześle elektrycznym, listy gończe, walka z prohibicją, historia opowiadana scenami na obracającym się kole… Recydywista był sensacją, ale można wymieniać inne znaczące projekty, Chopper, Fat Max, Hard Rock Cafe Bike, Yamaha Niken, czy inspirowany metalowym brzmieniem Behemot Bike stworzony dla Nergala.
Wszystko zaczyna się od kiełkującego w głowie pomysłu. Rodząca się wizja wiąże się powstaniem koncepcji designu, całość trzeba zmienić w konkretny projekt. Potem przychodzi czas na szczegółowe rozwiązania inżynierskie, dobór materiałów, zwymiarowanie poszczególnych elementów i zaplanowanie kolejnych etapów realizacji. Po drodze pojawia się mnóstwo różnych zmian, trzeba improwizować, ale jednak konsekwentnie trzymając się koncepcji. Bazą jest motocykl produkcyjny, z którego najczęściej zostaje jedynie silnik, czasem elementy ramy. W przypadku całkowicie autorskich konstrukcji budowa trwa co najmniej rok. Zlecenia przebudowy i nadania indywidualnego wyglądu motocykla z zachowaniem bazy konstrukcji fabrycznej realizowane są w Game Over Cycles w ciągu dwóch, trzech miesięcy.
Ostatnim etapem przebudowy motocykla jest lakierowanie. Lakierowanie motocykla to proces który realizowany jest przez partnerów zewnętrznych. Slow Burn Bike lakierowany był z wykorzystaniem materiałów Novol i narzędzi Anest Iwata.
Na koniec jest sprawdzenie w kalendarzu terminów ważnych i prestiżowych zlotów i zaplanowanie gdzie pojedzie motocykl, aby wygrać kolejny konkurs i dla innych uczestników będzie to Game Over…
Tekst: Mirosław Rutkowski
Zdjęcia: GOC – Paweł Olearka, Car photos: nr 1 – Petersen Automotive Museum, nr 3 – Rick Dore
Ten motocykl to prawdziwa legenda. Chyba wszyscy kojarzą go ze słynnej komedii „Nie lubię poniedziałku”. MZ ES 250 Trophy w latach 70-tych królował na polskich drogach. Pojazd, który dziś wzbudza niemałe zainteresowanie wśród miłośników motoryzacji …
Suzuki LJ 80 (eljot) to samochód legenda. Kultowa terenówka produkowana w latach 1977-1983 kojarzona z wakacyjnym autem zapisała się w historii i do dziś budzi wśród wielu osób sentyment. Tak jest w przypadku Piotra Gacia …
Jak sam mówi jest w stanie namalować wszystko, od figur geometrycznych po czaszki i płomienie. Swoją pasję do aerografii nieustannie rozwija i cały czas eksperymentuje. Marcin Tatar Tatarczuk daje drugie życie motocyklom, a jego …
Malowanie kasku może być dość proste, ale dające satysfakcję lecz możemy też mieć bardziej skomplikowany wzór. Malujemy kask na kolor, dookoła szparunek, obwódka w postaci jednej lub dwóch linii, do tego logo i mamy naprawdę …
Tegoroczna edycja ugruntowała poznańskie wydarzenie jako największe w Polsce targi pojazdów zabytkowych. Na rekordowej powierzchni – w 5 halach na niemal 35 000 m2 – znalazło się 948 pojazdów. Zobaczyło je 26 742 zwiedzających. W …
W przyszłym roku firma PHU Auto Piotra Jaworowskiego z Konstantynowa Łódzkiego, będzie świętować 30 – lecie istnienia. Jednak początki jego aktywności w branży sięgają jeszcze końca lat 80-tych. – Kiedyś sprzedawał ten kto miał, a …
. O tym, że amerykańska motoryzacja była z innej planety niż europejska, wiedzą wszyscy, którzy choć trochę samochodami się interesują. O ile globalne modele światowych producentów samochodów wypchnęły z dróg krążowniki szos, to amerykańska …
– Wolę mieć cel i go realizować niż marzyć – mówi Sławomir Gołąb, właściciel Serwisu Blacharsko – Lakierniczego AACOLOR w Myślenicach. Firma powstała w 2020 roku. Widok Astona Martina, Maserati, Maclarena czy Porsche czekających tu …
Szymon Orzeszko, który od dwudziestu lat maluje aerografem po raz kolejny dzieli się z nami swoją wiedzą, tym razem opowiada jak malował motocykl, którego głównym tematem przewodnim była osoba generała Witolda Urbanowicza dowódcy dywizjonu 303 …